گاز بوتا دی ان C4H6 Gas

فروش گاز بوتا دی ان | گاز 3-1بوتادی ان | گاز 3-1بوتادی ان آزمایشگاهی | C4H6 Gas | گاز بوتا‌دی‌ان | گاز 3-1بوتادی ان | فروش استایرن رزین | وینیل اتیلن | بوتانول | C4H6 | 1-3Butadiene 

نمونه ای از گاز ترکیبی وارداتی ، مخلوط گازی وارداتی ، گاز کالیبراسیون وارداتی ،گازهای میکس داخلی و وارداتی شرکت سپهرگازکاویان :
این ترکیبات گازی در شرکت سپهرگازکاویان در حجم های مختف قابل ارائه میباشد .

 
گازهای مخلوط  mixture gas گازهای میکس(MIXGAS) گازهای کالیبراسیون وارداتی چند جزئی

5.5% C2H6 * 2.0% C3H8 * 0.3% i-C4H10 * 0.5% n-C4H10 * 0.1%  i-C5H12* 3.5 % N2 * 0.9% CO2 * CH4

25% H2 * 15% CO * 15% CO2 * 33% CH4 * 4% N2 * 2% AR * 4% C4H6 * 1% C3H8 * 1% C4H10  5.0% C2H6 * 3.0%C3H8* 1.0% I-C4H10* 1.0% N-C4H10* 6.0 % N2* 3.0% CO2* CH4

تاریخچه 3-1بوتادی ان 

دانشمندی فرانسوی اولین بار در سال 1863 موفق به تولید 1و3 بوتادی ان از پیرولیز اتیل الکل شد. این ماده به عنوان ماده اولیه برای تولید SBRو PBR مورد استفاده قرار می گیرد. بوییدن بوتادی ان باعث سردرد، خفگی، کاهش فشار خون می شود. سر وکار داشتن با این ماده در مدت زمان طولانی احتمال بروز سرطان را ایجاد میکند. بوتادی ان یک ماده آلی است و متعلق به گروه هیدروکربن های ساده می باشد.
نام ماده (فارسی) : 3-1بوتادی ان
نام ماده (انگلیسی):1-3Butadiene
نام تجاری (فارسی): 3-1بوتادی ان
نام تجاری (انگلیسی):1-3Butadiene
سایر اسامی: بوتادی ان، استایرن رزین، وینیل اتیلن
ماده اولیه: PBR، SBR
مواد مرتبط : بوتانول

مشخات ایمنی گاز بوتادی ان

بوییدن آن باعث سردرد، خفگی، کاهش فشار خون می شود. سر وکار داشتن با این ماده در مدت زمان طولانی احتمال بروز سرطان را ایجاد میکند.

گاز بوتادی ان یک ترکیب آلی است که در صنعت لاستیک سازی کاربرد دارد. این گاز بی رنگ و بی بو است و در دمای اتاق یک گاز است. بوتادی ان یک ماده سرطان زا است و در صورت استنشاق می تواند باعث تحریک چشم ها، بینی و گلو شود. این گاز همچنین می تواند باعث سرگیجه، سردرد و حالت تهوع شود. در صورت استنشاق مقادیر زیاد بوتادی ان، می تواند باعث مرگ شود.

برای ایمنی در هنگام کار با گاز بوتادی ان، باید اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

همیشه در یک محیط تهویه مناسب با گاز بوتادی ان کار کنید.

از ماسک تنفسی مناسب برای محافظت از خود در برابر استنشاق گاز بوتادی ان استفاده کنید.

از دستکش و عینک ایمنی برای محافظت از خود در برابر تماس پوستی و چشمی با گاز بوتادی ان استفاده کنید.

هرگز در مکان های بسته با گاز بوتادی ان کار نکنید.

در صورت استنشاق گاز بوتادی ان، بلافاصله منطقه را ترک کنید و هوای تازه تنفس کنید.

اگر علائمی مانند سرگیجه، سردرد یا حالت تهوع داشتید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

بوتادی ان یک ماده خطرناک است و باید با احتیاط کامل با آن کار کرد. در صورت رعایت اقدامات احتیاطی ذکر شده در بالا، می توانید از خطرات کار با گاز بوتادی ان جلوگیری کنید.

خواص فیزیکی و شیمیایی بوتادی ان 

Molar mass= 54.09 g mol-1
Appearance Colourless gas or refrigerated liquid
Density= 0.64 g/cm3 at -6 C، liquid
Melting point= -108.9 C، 164 K، -164 F
Boiling point =-4.4 C، 269 K، 24 F
Solubility in water 735 ppm
Molecular formula: C4H6
لاستیک بوتادی ان (BR (Butadiene Rubber) یا پلی بوتادی ان PB (Polybutadiene
نکته: در این بخش به دلیل کاربرد فراوان نوع سیس (Cis)، فقط این ساختار بررسی می شود.
استفاده می شود به عنوان: لاستیک (Rubber) (الاستومر (Elastomer))، تایر (Tire)

نام های دیگر: سیس 1و4 ـ پلی بوتادی ان (Cis-1,4-Polybutadiene Rubber)، دی ان (Diene)، اَمریپل (Ameripol)، تاکتین (Taktene)، یوروپرن سیس (Europrene Cis)، بونا سی بی (Buna CB)

مونومر: بوتادی ان (Butadiene)

حلال: تولوئن (Toluene)، تترا هیدرو فوران THF (Tetrahydrofuran)، ارتو دی کلرو بنزن ODCB (Ortho Dichlorobenzene)، تری کلرو بنزن TCB (Trichlorobenzene)

دانسیته: 0.908 تا 1.01 g/cm3

دمای ذوب (Tm) : برابر 2 تا 12 درجه سانتی گراد

دمای انتقال شیشه ای (Tg): برابر 95- تا 106- درجه سانتی گراد

سختی (Shore A): برابر 50 تا 95

وضعیت قطبی یا غیر قطبی بودن: غیر قطبی

ویژگی های اشتعال (روش شناسایی آسان):
• در شعله می سوزد و بعد از حذف شعله همچنان به سوختن ادامه می دهد.
• شعله زرد متمایل به نارنجی دارد و کمی ترق توروق می کند.
• دود سیاه توأم با ذرات کربن دارد.
• در شعله چکه نمی کند.
• بوی لاستیک سوخته و نامطبوع می دهد.

تاریخچه و چگونگی تولید بوتا دی ان

پلی بوتادی ان جزو اولین الاستومرها یا لاستیک هایی بود که اختراع شد، 70% از پلی بوتادی ان تولیدی، برای ساخت لاستیک و تایر استفاده می شود و 25% تا 30% از آن به عنوان افزودنی به لاستیک های دیگر اضافه می شود تا استحکام مکانیکی آنها را بهبود بخشد.
پلی بوتادی ان با سه روش مختلف پلیمریزه می شود که در این صورت سه ایزومر سیس (Cis)، ترانس (Trans) و وینیل (Vinyl) بدست می آید. خواص پلی بوتادی ان بسته به درصد این سه ایزومر متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال: پلی بوتادی انی که دارای درصد سیس بالا است High Cis Polybutadiene نامیده می شود و دارای خاصیت ارتجاعی بالا و بسیار متداول است در حالی که پلی بوتادی انی که دارای درصد بالای ترانس است High Trans Polybutadiene نامیده می شود و پلاستیک کریستالی و بدون هیچ کاربرد مفیدی است.
تولید سالیانه این پلیمر در سال 1380 بیش از 2.1 میلیون تن بود که از لحاظ تناژ مصرف در بین لاستیک ها، بعد از لاستیک استایرن بوتادی ان SBR یا (Styrene Butadiene Rubber) در رتبه دوم قرار دارد.
میزان مصرف لاستیک بوتادی ان در قاره ها و کشورهای مختلف جهان در سال 2009

پلی بوتادی ان برای اولین بار در سال 1910 توسط یک دانشمند روسی به نام سرگئی واسیلیویچ لِبِدِو (Sergei Vasilyevich Lebedev) پلیمریزه (بسپارش) شد، او در سال 1926 فرآیندی را برای تولید بوتادی ان از اتانول اختراع کرد و در سال 1928 توانست برای توسعه تولید پلی بوتادی ان از سدیم به عنوان یک کاتالیزور استفاده کند. با توجه به این کشف، کشور اتحادیه جماهیر شوروی اولین کشوری بود که در اواخر سال 1930 موفق به تولید صنعتی این پلیمر گردید. از جمله کشورهایی که به تحقیق و توسعه تولید پلی بوتادی ان کمک بسیاری کردند آلمان و آمریکا بودند. پس از جنگ جهانی دوم در اواسط دهه 1950 پیشرفت های عمده ای که در زمینه کاتالیزور (به خصوص تولید کاتالیزور زیگلر ناتا) صورت گرفت منجر به تولید انواع جدید و بهبود یافته اغلب پلیمرها از جمله پلی بوتادی ان شد.

پلیمریزاسیون

1. پلیمریزاسیون محلولی (توده ای):
1و3 ـ بوتادی ان (1,3-Butadiene) ترکیب آلی است که یک هیدروکربن دین (Diene Hydrocarbon) نسبتاً ساده و مزدوج است. بوتادی ان یک ترکیب آلی است. بخش عمده بوتادی ان به عنوان محصول جانبی از کراکینگ نفت (با بخار) در تولید اتیلن بدست می آید. هیدروژن زدایی از بوتان یا بوتن روش دیگری است که در صورت کمی تولید بصورت عملیات یک مرحله ‌ای یا دو مرحله ‌ای انجام می گیرد. تولید سالانه بوتادی ان حدود ۱٫۸ میلیون تن است. این مولکول دارای پیوند دوگانه کربن ـ کربن است. پلی بوتادی ان می تواند با استفاده از مونومر 1و3 ـ بوتادی ان تولید شود. از روش پلیمریزاسیون رادیکال آزاد برای ساخت پلی بوتادی انی با زنجیره های بسیار طولانی استفاده می شود. در مرحله انتشار در این واکنش شیمیایی زنجیره در حال رشد شامل یک رادیکال آزاد در انتهای خود است که سبب یک پیوند کووالانسی با کربن موجود در 1و3 ـ بوتادی ان می شود که در نتیجه یک زنجیره پلیمری شکل می گیرد.

2. پلیمریزاسیون امولسیونی:

پلی بوتادی ان امولسیونی نسبت به محلولی، دارای توزیع جرم مولکولی پهن تر، درصد شاخه های جانبی بیشتر، فرآیند پذیری بهتر و دارای درصد ایزومر سیس (Cis) پایین تر است.

3. پلیمریزاسیون محلولی (توده ای) به کمک کاتالیزور زیگلر ناتا:

گونه های مختلف پلی بوتادی ان محلولی و مقدار ایزومر سیس آنها در جدول زیر آمده است.

پایه کاتالیزور درصد سیس(Cis) درصد ترانس(Trans) درصد 1و2 وینیل (1,2 Vinyl)  توزیع جرممولکولی (MW) میزانشاخه‌ای بودن
Ni 98 1 1 پهن متوسط
Co 97 2 1 نسبتاً پهن متوسط
Ti  92 4 4 باریک پایین
Li 10 تا 30 20 تا 60 10 تا 70 بسیار باریک خیلی پایین

برای بدست آوردن خواص مطلوب، لاستیک پلی بوتادی ان به صورت آلیاژ با لاستیک طبیعی و استایرن (برای تولید SBR و HIPS) و اکریلو نیتریل (برای تولید ABS) مصرف می شود و در این صورت از مقاومت سایشی و جهندگی بالایی برخوردار می شود.
پرکار برد ترین افزونی که به پلی بوتادی ان افزوده می شود آنتی اکسیدان (Anti-Oxidant) است.

بسته بندی لاستیک بوتادی ان خام

روش های پخت:
عمدتاً به روش ولکانیزاسیون گوگردی انجام می شود.

مزایا:
مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر نور خورشید، قیمت نسبتاً مناسب

معایب:
مقاومت کم در برابر روغنها، بنزین و حلال های هیدرو کربنی (آلیفاتیک و آروماتیک)، مقاومت ضعیف در برابر عوامل جوی و ازون، مقاومت کم در برابر نفوذ گازها، مقاومت گرمایی کم، مقاومت کم در برابر شعله و اشتعال، فرآیند پذیری بسیار مشکل

خواص:
لاستیک پلی بوتادی ان در برابر سائیدگی و ترک خوردگی بسیار مقاوم و بسیار بادوام است. مقاومت در برابر سایش، حرارت زایی کم و داغ نکردن تحت تنش های دینامیکی و ثابت، ترک نخوردن، انعطاف پذیری در دمای پایین، مقاومت خوب در برابر اسید ها، باز ها، الکل ها و حلال های اکسیژنه و …

کاربرد:
بیشترین کاربرد آن در ساخت لاستیک های اتومبیل های سواری، کامیون و اتومبیل های مسابقه است همچنین آج تایر نیز از کوپلیمرهای پلی بوتادی ان می باشد، ساخت کفش، تسمه و نوار نقاله، اسفنج های لاستیکی، شیلنگ و واشر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *