گاز هیدروژن سولفید H2S Gas

فروش گاز سولفید هیدروژن | فروش گاز هیدرو سولفوریک اسید | فروش گاز H2S | گاز سولفید هیدروژن | فروشگاز هیدروژن سولفوره | H2S Gas | Hydrogen sulfide Gas

شرکت سپهرگازکاویان آزمایشگاه مرجع اداره استاندارد درزمینه تولید کننده و وارد کننده گازهای سولفید هیدروژن وارداتی با درصد خلوص 99.9 در سیلندر 5 لیتری به میزان 1 کیلوگرم ، در سیلندر 10 لیتری به میزان 2 کیلوگرم ودر سیلندر 50 لیتری به میزان 30 کیلوگرم در سیلندر های کربن استیل موجود میباشد.درجهت صنایع مختلف وتجهیزات آزمایشگاهی و دستگاه های کوانتومتری ومخلوط گازی (گازهای کالیبراسیون) با کیفیت بالا وتمامی تجهیزات وابسته به صنایع مختلف فعال می باشد.

 
گاز  با خلوص (گرید) حجم (Lit ) وزن (kg)
گاز هیدروژن سولفید

99.9 mol%

5 Lit 0.75-1 kg
گاز هیدروژن سولفید

99.9 mol%

10 Lit 1.5-2 kg
گاز هیدروژن سولفید

99.9 mol%

50 Lit 30 kg


شرکت سپهرگازکاویان تولید کننده و واردکننده گازهای آزمایشگاهی و مخلوط گازی (گازهای کالیبراسیون) با کیفیت بالا وتمامی تجهیزات وابسته به صنایع مختلف می باشد.شرکت سپهرگازکاویان در تامین گازهای خالص آزمایشگاهی و گازهای ترکیبی در حد درصد ،ppb،ppm از قبیل گاز هیدروژن سولفید فعال می باشد.

مقاله مورد بحث امروز درباره گاز سولفید هیدروژن( هیدروژن سولفید) می‌باشد که کاربرد های متنوعی در صنعت دارد. لذا با توجه به ضرورت آگاهی درباره گاز سولفید هیدروژن تصمیم گرفتیم تا اطلاعاتی از گاز H2S از جمله مشخصات فنی گاز سولفید هیدروژن، نکات ایمنی هنگام کار با هیدروژن سولفید، کاربردهای اصلی این گاز را در اختیار شما قرار دهیم.

گاز سولفید هیدروژن، گازی آتشگیر، بی رنگ و سمی است که بویی شبیه تخم مرغ فاسد شده دارد. گاز H2S درصورت تنفس ایجاد خفگی میکند و از این طریق قابل تشخیص می‌باشد ولی اکتفا به حس بویایی در مورد گاز سولفید هیدروژن راه دقیقی نمی‌باشد.

گاز سولفید هیدروژن در فاصله چند دقیقه در غلظت بالا حس بویایی را از کار می اندازد. این گاز سنگین‌تر از هوا می‌باشد و تمایل دارد در مناطق با عمق کم تجمع یابد.

گاز سولفید هیدروژن با اسامی دیگری نیز شناخته می‌شود:

سولفریک اسید، هیدروژن سولفوره، هیدرو سولفریک اسید، گاز فاضلاب و گاز ترش.

گاز سولفید هیدروژن تاثیراتی بر سلامتی دارد از جمله جذب سریع در ریه و از طریق مکانیسمی مانع جذب اکسیژن می‌گردد.

فروش گاز H2S| قیمت گازسولفید هیدروژن خالص| مخلوط گازی H2S| گاز ترکیبی سولفید هیدروژن| میکس  H2S| خرید گاز خالص هیدروژن سولفید| فروش گازهیدروژن سولفید خالص| خرید گاز سولفید هیدروژن خلوص بالا|

گاز کالیبراسیون H2S|گاز کالیبراسیون سولفید هیدروژن

خواص شیمیایی و فیزیکی گازهیدروژن سولفید

مشخصات کلی گاز هیدروژن سولفید

هيدروژن سولفید، گازي بي‌رنگ و شديداً سمي است كه به آساني در آب حل شده و داراي قابليت اشتعال و انفجار است. H2S گازي خطرناك و كشنده است كه در غلظتهاي پايين بوي تخم‌مرغ گنديده و در غلظتهاي بالا بوي شيرين دارد. اين گاز قابل انفجار بوده و چنانچه در غلظتهاي بين 4% تا 44% در هوا، در معرض شعله باز و يا منبع توليد جرقه قرار گيرد باعث ايجاد حريق و انفجار مي‌شود. شعله آن آبي رنگ است و با افزايش دما و حرارت، شدت اشتعال آن بيشتر مي‌گردد. به هنگام نشت، چون سنگين تر از هواست، بدون اينكه به سمت بالا حركت كند تا مسافت زيادي پخش شده و در صورت مشتعل شدن خسارات جانی و مالي فراواني بر جاي مي‌گذارد.

منابع تولید گاز هیدروژن سولفوره

• فرآیند عملیات حفاری، احداث تونل، معادن زغال سنگ، مردابها
• عملیات حفاری در لایه‌های مختلف زمین جهت کشف نفت و گاز
• تغییرات مواد آلی توسط باکتریهای موجود در فاضلاب و مجاری آب
• بعنوان ماده جانبی در برخی از فعالیت‌های صنعتی
• همراه گاز‌های در فعالیت آتش فشانی

مشخصات فنی گاز هیدروژن سولفید

دماي اشتعال اين گاز 260 درجه سانتي گراد است اما بيشتر خطر اشتعال آن مربوط به وقتي است كه H2S در مجاورت آهن يا فولاد قرار گرفته باشد مثل pipe ها كه در اين مواقع سريعاً با آهن واكنش داده و تشكيل ماده اي پوسته مانند سياه رنگ و حجيم به نام سولفيد آهن را مي دهد كه در صورت برخورد با اکسیژن هوا انفجار رخ ميدهد و باعث تركيدگي لوله ها و نرم شدن آنها مي شود. H2S با شعله آبي مي سوزد و توليد دي اكسيد گوگرد ( SO2 ) مي كند. قابل حل در آب و هيدروكربنهاي مايع است و بتدريج اثرات خوردگي بر روي فلزاتي نظير فولاد دارد و در جداره مخازن، توليد) FeS سولفيد آهن) مي كند كه فوق العاده آتش گير است و در هنگام تعمير ( Overhaul ) پالايشگاه مي بايست مطابق با دستورالعملهاي ايمني اجرا شود .

 
جرم مولکولی(g/mol) حلالیت(%) فشاربخار(atm) نقطه ذوب(˚F) نقطه جوش(˚F) UEL(%) LEL(%)
34.1 4/0 17.6 116- 77- 40 4

موارد اجتناب از کار با گاز H2S

عدم استفاده از گاز هیدروژن سولفوره در محیط های دارای اسید نیتریک غلیظ، سولفوریک اسید و سایر مواد اکسید کننده.
بخارات هیدروژن سولفوره وقتی با بخارات کلرین، نیتروژن تری فلوراید مخلوط شوند به صورت خود به خودی می سوزند.
بوی هیدروژن سولفوره در مکان هایی که گازها یا بخارات سایر مواد شیمیایی وجود دارد غیر قابل تشخیص می گردد.
تماس گاز هیدروژن سولفوره با گرما، آتش یا منابع احتراقی فاجعه بار است.

کاربرداصلی گاز هیدروژن سولفید

كاربرد گاز سولفید هیدروژن در صنایع مختلف، به خصوص صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بسیار گسترده است و در عین حال حوادث بی شماری را در سراسر دنیا به وجود آورده است.
از جمله کاربردهای این گاز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-ترکیبات آلی سولفوردار مختلفی با استفاده از هیدروژن سولفید تولید می شوند، مانند: متان تایول، اتان تایول وتایوگلایسولیک اسید.
-برای آزمایشگاههای کوچک شیمی تجزیه، تایواستامیدها جایگزین هیدروژن سولفید به عنوان منبع یون های سولفیدی می باشد.
-هیدروژن سولفید برای جدا کردن دوتریم اکسید یا آب سنگین از آب معمولی از طریق فرایند Girdler sulfide مورد استفاده قرار می گیرد.
این گاز با فرمول شمیایی H2S به طور طبیعی در نفت خام، مخازن گاز طبیعی، و درگازهای آتشفشانی و چشمه های آب گرم وجود دارد.
همچنین در تجزیه بقایای انسانی و حیوانی در نتیجهٔ فعالیت‌های و در فعالیت های صنعتی نظیر فرآوری مواد غذایی
همچنین در کوره های زغال سنگی کاربرد دارد به علاوه در باکتریایی و صنایع کاغذ سازی و صنایع دباغی و نساجی و همچنین تولید گوگرد و قیرو اسفالت کاربرد دارد

نکات ایمنی گاز هیدروژن سولفید(MSDS)

قابلیت اشتعال/ احتراق: گاز قابل اشتعال
مواد ناسازگار/ واكنش پذير: اكسید كننده های قوی، اسید نیتريك قوی و فلزات.
مواجهه: استنشاقی، تماس پوستی و يا چشمی
علائم: تحريك چشم ها و سیستم تنفسی، قطع تنفس، كما، تشنج، ورم ملتحمه، چشم درد، ریزش اشک، ترس از نور، تاول قرنیه، گیجی، سردرد، خستگی
ارگان هدف: چشم ها، سیستم تنفسی، CNS

تماس حاد با هیدروژن سولفید
در مسمومیت حاد، مقدار ماده شیمیایی وارد شده به بدن زیاد بوده و علائم در عرض چند دقیقه تا چهار ساعت ایجاد می‌شود و در صورت اقدام نکردن جهت درمان، در عرض چند ساعت تا چند روز به مرگ منتهی خواهد شد. میزان خطرات ناشی از مسمومیت حاد به سولفید هیدروژن، به غلظت این گاز بستگی دارد. زمانی که فرد گاز سولفیدهیدرژن را در غلظتهای پایین استنشاق می‌کند، این گاز از طریق ریه وارد جریان خون وی می گردد. مکانیسم تدافعی بدن برای حفاظت، شروع به تجزیه و اکسید کردن گاز سولفیدهیدروژن کرده و آن را به ترکیب بی ضرری تبدیل می‌کند.
در صورتی که فرد غلظت زیادی از این گاز را استنشاق کند و یا به مدت طولانی در این محیط قرار گیرد، H2S مانند سیانید به سیتوکروم اکسیداز موجود در میتوکندری‌ها وصل شده و مانع فعالیت آن می‌شود و از این طریق از متابولیسم سلولی اکسیژن جلوگیری می‌کند. در نتیجه مرکز اصلی تنفس در مغز فلج شده و تنفس متوقف می‌گردد ( فرد دچار خفگی می‌شود )، درست مثل این که کسی گلوی او را با دست گرفته و فشار داده باشد. یک کارگر ممکن است در عرض چند دقیقه در اثرا غلظت زیاد گاز سولفیدهیدروژن بیهوش گردد و شانس نجاتش کم باشد.علاوه بر اثرات خفقان آوری که به صورت تاکی کاردی، افزایش تعداد تنفس و در نهایت دپرسیون تنفسی است، افرادی که پس از تماس اولیه زنده بمانند، ممکن است به ادم ریوی تأخیری که ناشی ار اثرات تحریکی مستقیمH2S بر ریه‌ها است، دچار ‌شوند.مسمومیت حاد با گاز سولفید هیدروژن ممکن است بدون هیچ‌گونه هشداری اتفاق بیفتد زیرا حس بویایی در اثر این گاز سریعاً از کار می‌افتد و ظرف مدت چند ثانیه باعث مرگ می‌گردد. هر چند در مسمومیت حادتر، مرگ آوری بیشتر است، اما در صورتی که عملیات نجات به موقع و سریع انجام شود احتمال زنده ماندن فرد وجود دارد.
تماس مزمن با سولفیدهیدروژن
در مسمومیت مزمن با گاز H2S، ماده سمی به مقدار کم و جزئی در دفعات متعدد و در زمان طولانی وارد بدن شده و علائم ممکن است پس از سالها بروز یابند. گاز سولفیدهیدروژن اثرات مزمن و تحت حاد گسترده‌ای دارد. در غلظت‌های خیلی پایین، این گاز باعث سر درد، خواب آلودگی، بی حالی، حالت تهوع، استفراغ، تحریک چشم‌ها و سیستم تنفسی ( ریه‌ها و مسیر ورود هوا از دهان، بینی و راه‌های هوایی ) می‌گردد.
چشم‌ها در اثر تماس با این گاز قرمز، ملتهب و دردناک گردیده و به نور حساس می‌شوند. اثرات مزمن این گاز بر روی سیستم تنفسی شامل سرفه، درد در بینی و گلو و درد هنگام تنفس می‌باشد.
در صورتیکه تماس با این گاز ادامه پیدا کند، کارگر ممکن است دچار مسمومیت مزمن گردد. در این حالت علاوه بر تحریک چشم‌ها و ریه‌ها، ممکن است کاهش ضربان قلب، خستگی، بی‌خوابی، مشکلات گوارشی و عرق سرد هم در اثر مواجهه با گاز به وجود آید. طبق تحقیقی که در کالیفرنیا بر روی کارگرانی که در تماس با سولفیدهیدروژن بودند انجام شده، مشخص گردید که کارگران مذکور از سردرد، حالت تهوع، استفراغ، افسردگی، تغییر شخصیت، خون‌ریزی از بینی و مشکلات تنفسی رنج می‌برند. در نتیجه مقایسه گروه در معرض خطر با گروه شاهد مشخص شد که مواد غیر طبیعی مثل عدم تشخیص رنگ‌ها، عدم هماهنگی بین چشم‌ها و دست، عدم تعادل و مشکلات عصبی بر روی گروه در معرض خطر دیده شده است. طبق تحقیقات آزمایشگاهی گاز سولفیدهیدروژن در غلظت‌های پایین باعث ایجاد ناقص‌الخلقی در هوش می گردد.
شواهد بالینی:
گاز H2S با توجه به آثار فوری خفقان آوری که دارد ممکن است باعث سنکوپ یک یا چند کارگر شود. به همین خاطر در صنایع به آن گاز از پای درآورنده می‌گویند.

شناسایی، اندازه گیری و ارزیابی گاز H2S 

روش دستگاهي
تجهيزات ثابت شناسايي گاز: اين تجهيزات شامل كنترولرها، صفحه نمايشگر، سنسور يا حسگر كابلهاي ارتباطي مي‌باشد و در نقاطي كه احتمال وجود گاز سولفيد هيدروژن است، نصب مي‌گردند. در صورتي كه ميزان گاز H2S به مرز خطرناك برسد، آژیر یا علامت خطری به كار مي‌افتد.
تجهيزات متحرك ( قابل حمل): اين تجهيزات داراي پمپ و سنسور گاز هيدروژن مي‌باشند كه روي كمر كارگر متصل شده و به محض ورود به منطقه حاوي گاز سولفيد هيدروژن، مقدار اين گاز را نشان مي‌دهند.
تجهيزات آزمايشگاهي: به منظور شناسايي مواجهه كارگر با گاز H2S، مقدار سولفید هيدروژن را در هواي تنفسي اندازه‌گيري مي‌نمايند. اين كار با وسايل خاص آزمايشگاهي انجام مي‌شود. نمونه‌ها بايد تا 2 ساعت پس از تماس به آزمايشگاه منتقل گردند.
جهت شناسايي مواجهه شدن با گاز سولفیدهیدروژن از روش ديگري نيز استفاده مي‌شود. سولفیدهیدروژن سولفايد در بدن انسان تبديل به سولفات و تيوسولفات شده و از طريق ادرار دفع مي‌گردد، بنابراين با استفاده از وسايل خاص آزمايشگاهي و اندازه‌گيري تيوسولفات در ادرار شخص در معرض تماس، تا 12 ساعت پس از مواجهه مي‌توان وجود گاز را در بدن فرد شناسايي كرد.
روش فردي (احساس بويايي)
گاز هيدروژن سولفوره در غلظت‌هاي پايين بويي شبيه تخم مرغ گنديده دارد. با افزايش گاز بوي آن تغيير كرده و بوي شيرين مي‌دهد. هنگام افزايش غلظت، گاز H2S سبب فلج شدن دستگاه تنفسي گرديده و شخص حس بويايي خود را از دست مي‌دهد. بنابراين، اين روش براي تشخيص گاز قابل اطمينان نبوده و بايد از آن پرهيز شود.
تحريك مجاري تنفسي
در بين تمام گازهاي تحريكي و سمي گاز هيدروژن سولفوره تنها گازي است كه مجاري تنفسي را به شدت تحريك و ملتهب مي‌كند، بنابراين با استشمام اين گاز توسط فرد به سرعت مي‌توان به وجود گاز در محيط پي برد. اين روش به دليل صدمات دستگاه تنفسي نبايد به عنوان يك روش اصلي در تشخيص گاز استفاده گردد.

جدول راهنمای کمک های اولیه در مواجهه با گاز H2S

 
مقدارppm اثرات نحوه عملکرد
13.0 کمترین غلظتی که قابل درک با حس بویایی است مراقب باشید.
10 چشم‌ها شروع به اشک‌آمدن می‌کنند و کمی دردناک می‌شوند مراقب باشید.
27 بوی بسیار شدید و نامطلوب ولی قابل تحمل هوای تازه تنفس کنید.
100 از بین رفتن حس بویایی 1- مصدوم را به هوای تازه منتقل کنید.2- امداد پزشکی را خبر کنید.
500 از بین رفتن هوشیاری و مرگ در یک ساعت 1- قربانی را به هوای تازه منتقل کنید.2- کمک‌های اولیه را شروع کنید.

3- امداد پزشکی را خبر کنید.

1000 فوراً از هوش می‌رود ، توقف تنفس و مرگ 1- تنفس مصنوعی را اعمال کنید.2- در صورت نیاز ماساژ قلبی دهید.

3- امداد پزشکی را خبر کنید.


عملیات کمک‌های اولیه برای افراد مسموم شده با گاز H2S

• پیش از کمک به فرد مصدوم، فرد امدادرسان باید خود از تجهیزات تنفسی استفاده کند تا مسموم نشود.
• مصدوم را به سرعت به هوای تمیز انتقال دهید.
• اگر مصدوم تنفس نمی‌کند‏، راه تنفسی را باز کرده و فوراً وسیله تنفس مصنوعی را بکار ببرید.
• اگر مصدوم نبضی ندارد‏، ماساژ قلبی را فوراً شروع کنید.
• مصدوم را گرم نگه دارید.
• وقتی مصدوم را به هوای تمیز انتقال دادید و تنفس طبیعی شروع شد، مصدوم را تحت نظر داشته باشید تا کمک‌های پزشکی برسد.
• در صورتی که مصدوم دارای ناراحتی‌های چشمی باشد، با محلول اسید بوریک آن را شستشو داده و در حالت شدید از کمپرس سرد به مدت 15 دقیقه استفاده کنید.
• در صورتی که مسموم از خشکی گلو و سرفه‌های دردناک شکایت کند، شستشوی گلو با محلول 10 درصد نیترات نقره موثر خواهد بود.

الزامات حمل و انبارش گاز سولفیدهیدروژن

ظروف حاوي اين ماده را تحت فشار قرار ندهيد. اين ماده را دور از منابع گرما، جرقه، شعله و مواد اكسيد كننده و در داخل ظروف مناسب در بسته و برچسب دار و در محل تهويه شده و ضد انفجار و با دماي 50 درجه سانتي گراد نگهداري كنيد. جابجايي و حمل و نقل اين ماده بر اساس قوانين حمل مواد آتش گير است.

سولفید هیدروژن

سولفید هیدروژن از دو اتم هیدروژن و یک اتم گوگرد تشگیل شده است که با پیوند های کوالانسی با یکدیگر متصل شده اند.

گاز سولفید هیدروژن

گاز سولفید هیدروژن را می‌توانید از سپهرگازکاویان تهیه و خریداری نمایید.

خرید سولفید هیدروژن

برای خرید هیدروزن سولفید خلوص بالا و با کیفیت می‌توانید با کارشناسان سپهرگازکاویان تماس حاصل نمایید.

09128699025

09128699026

021-46837072

تهیه سولفید هیدروژن

سولفید هیدروژن گازی خورنده است که در سیلندر‌های آلومینیومی عرضه می‌گردد.

اسید سولفیدریک | هیدروژن سولفوره | هیدرو سولفوریک اسید | گاز فاضلاب | گاز ترش | گاز مرداب | گاز سولفید هیدروژن | H2S | سولفید هیدروژن وارداتی | سولفید هیدروژن خالص | فروش گاز هیدروژن سولفید | فروش گاز H2S| گازهیدروژن سولفید | هیدروژن گوگردی | Hydrogen sulfide |

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *