ایمنی سیلندرهای تحت فشار


ایمنی سیلندرهای تحت فشار

1- در محل نگهداری سیلندرها می بایست علامت هشدار دهنده ” انجام کار گرم ممنوع ” نصب گردد.
2- سیلندرها می بایست در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت شوند.
3- انبار را باید از تابش اشعه آفتاب و هر منبع دیگر حرارتی و گرمایی محفوظ و خنک نگهداشت.
4-سیلندرهای محتوی گازهای قابل احتراق مثل متان(CH4) ، پروپان (C3H8)، استیلن(C2H2)، هیدروژن(H2) ،اتان (C2H6) ، اتیلن (C2H4) ، سولفید هیدروژن (H2S) ،ایزو بوتان (Iso-C4H10) ، نرمال بوتان (N-C4H10) ، مونوکسید کربن (CO) را نباید در مجاورت دیگر سیلندرهای تحت فشار یا سیلندرهای اکسیژن (O2) نگهد اری شوند . بلکه باید در محلی جدا انبار شوند ، در صورتی که امکان این امر نباشد می بایست حداقل 3 متر فاصله بین آنها باشد.

5- سیلندرهای پر از خالی بصورت جداگانه نگهداری شوند.
6- روی کلیه سیلندرها می بایست برچسب ) خالی یا پر ( نصب شود.
7- مخازن و سیلندرهای محتوی گازهای تحت فشار را باید حتی الامکان بطور سربالا در مقر های هلالی شکل مخصوص در محل مناسب گذاشته و بوسیله زنجیر یا کمربندهای فلزی مهار نمود تا از افتادن و آسیب رسیدن به شیر و یا بدنه آنها جلوگیری شود.
8- در زمان انبارش یا زمانیکه از سیلندرها استفاده نمی شود کلاهک سیلندر همیشه باید روی شیر سیلندر نصب باشد.

9- روغن و گریس بسرعت در مجاورت گاز اکسیژن(Oxygen) با فشار بالا آتش گرفته و احتمال انفجار آن نیز می رود به همین خاطر سیلندرها و متعلقات آن می بایست دور از منابع آلوده نگهداری شوند.
10- سیلندرها را باید دور از مواد قابل اشتعال مانند مواد نفتی و مواد روغنی و غیره انبار نمود و نباید آنها را درمحلی گذاشت که احتمال ریختن مواد مذکور از بالا روی آنها وجود داشته باشد.

11- سیلندر گازهای تحت فشار شامل آرگون (Argon)، نیتروژن (Nitrogen)، اکسیژن (Oxygen)، هلیوم (هلیم)Helium ، منوکسید کربن (Carbon Monoxide)، هیدورژن(Hydrogen)، کلر (Chlorine)،دی اکسیدکربن (Carbon Dioxide)، آمونیاک (Ammonia)، انواع گازهای کالیبراسیون (Mix Gas ) ، گازهای ترکیبی (مخلوط های گازی( و گاز هیدروکربنهای مایع شده را در مجاورت کوره ها، بخاری ها و جاهای گرم دیگر و در اماکنی که خطر آتش سوزی وجود دارد نباید انبار نمود.
12- سیلندرهای استیلن(Acetylene) و یا گازهای مایع شده درصورت استثنا از نظر محدود بودن جا بشکل افقی انبار شده باشند باید دو ساعت قبل از بکار بردن آنها را به حالت عمودی قرار داده و در تمام مدتی که از آنها استفاده می شود بایستی به همان حالت عمودی باقی بمانند.

13- غیر از کلید T شکل خود سیلندرها نباید روی سیلندرها هیچگونه ابزار ، پارچه و البسه گذاشته شود.
14- سیلندرهای محتوی پروپان(Propane) ، بوتان(Butane) ، متان(Methane) ، استیلن(Acetylene)،
هیدروژن(Hydrogen) ،اتان(Ethane) ، اتیلن(Ethylene) ، سولفید هیدروژن(Hydrogen Sulfide) ، مونوکسید کربن (CO)حتی الامکان باید از شعله روباز دور نگهداشت و به هیج وجه نباید آنها را در مجاورت مواد داغ بکار برد.

ایمنی سیلندر گاز-سپهر گاز کاویان

تهویه

1- هوای انبار باید بقدر کافی تهویه شود تا امکان جمع شدن گاز در محیط بخصوص در انبارهای سر بسته برطرف گردد.
2- تهویه باید بگونه ای باشد که همه قسمتهای سیلندر، بصورت مناسب تهویه گردد.

ساختمان

1- می بایست تعداد کافی دستگاه تنفسی هوای فشرده برای مواقع ضروری در محل تعبیه شود.
2-محل انبار می بایست بگونه ای طراحی شود که در زمان آتش سوزی براحتی سیلندرها، جابجا شوند.

شرایط نگهداری در فضای باز

1-انبار سیلندرهای گازهای تحت فشار باید در هوای آزاد بوده و شامل یک سکو و سرپناه و دیوارهایی از تور فلزی ١ برای جلوگیری از عوامل جوی از قبیل تابش اشعه خورشید، برف و باران و تامین تهویه کافی بوده باشد.

2- موقعی که این سیلندرها ی حاوی هیدروکربن مایع شده در هوای آزاد قرار می گیر ند باید از عوامل جوی از قبیل تابش مستقیم نور آفتاب و باد و باران و برف محفوظ بمانند و باید توجه داشت که ازدیاد فشار که دراثر
گرما حاصل می شود در سیلندرهای گاز هیدروکربنهای مایع شده از قبیل پروپان(Propane) و بوتان(Butane) به مراتب بیش از سیلندرهای محتوی آرگون (Argon)، نیتروژن (Nitrogen)، اکسیژن (Oxygen)، هلیوم (هلیم)Helium که در حالت گازی پر شده است می باشد.

3- سیلندرها می بایست در برابر دمای بالا محافظت شوند.
4- از قرار دادن پلاستیک، برزنت و یا هر پوشش دیگر بطور مستقیم روی سیلندر جداً خودداری گردد.
5- سیلندرها می بایست در برابر شرایط جوی( باد، باران، برف و … ) محافظت شوند.رعایت نکات ایمنی ضروری است.

موقعیت

در محیط کار می بایست محلی جهت انبارش سیلندرهای تحت فشار محتوی پروپان (Propane) و بوتان (Butane) ، متان(Methane) ، استیلن(Acetylene)، هیدروژن(Hydrogen) ،اتان(Ethane) ، اتیلن(Ethylene) ، سولفید هیدروژن(Hydrogen Sulfide) ، مونوکسید کربن CO)) و … طراحی شود و کلیه سیلندرها در آن محل، قرار گیرند.

روشنایی

روشنایی و کلیدهای نصب شده در محل نگهداری سیلندرهای استیلن(Acetylene) و دیگر گازهای قابل اشتعال می بایست از نوع ضد جرقه در نظر گرفته شود.رعایت نکات ایمنی ضروری است.

جابجایی سیلندرها

1-در حین نقل و انتقال آنها کلاهک محافظ شیر را باید در محل خود قرار داد.
2-در موقع جابجا نمودن سیلندرها نباید بی احتیاطی کرد و یا با خشونت رفتار نمود.

3- هیچوقت نباید سیلندر را چه خالی و چه پر از ارتفاعی به زمین انداخته یا بگونه ای گذاشت که بشدت به هم برخورد و تماس پیدا نمایند.
4-باید سیلندرها را بگونه ای نقل و انتقال داد که به جهیزات ایمنی آنها صدمه وارد نشود .
5-برای نقل و انتقال سیلندرها بوسیله هر نوع بالابر باید از سبد مخصوص و یا هر وسیله مناسب دیگری استفاده نمود و از بکار بردن طناب فلزی، زنجیر یا وسیله مغناطیسی برقی خودداری شود.

6-زمانی که از سبد جهت جابجایی استفاده می شود می بایست سیلندرها بگونه ای محکم مهار شوند تا از برخورد آنها با دیواره سبد یا به یکدیگر جلوگیری شود.
7-قبل از اقدام به نقل و انتقال سیلندرهای تحت فشار اعم از پر یا خالی باید دقت شود که سیلندرهایی که شیر آنها فاقد طوق حفاظتی است با کلاهک ایمنی منفذ دار مجهز گردد و سیلندرهائی که فاقد طوق حفاظتی یا کلاهک مذکور است نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

8-سیلندر نباید بهمراه متعلقات و شیلنگهای متصل حمل شود . مگر اینکه یک وسیله حمل کننده مناسب جهت جابجایی فراهم شده باشد.رعایت نکات ایمنی ضروری است.
9-در هنگام جابجایی شیر سیلندر باید بسته و شیلنگها بصورت منظم و بشکل حلقه جمع آوری شده باشند.
10- در هنگام جابجایی باید دقت لازم را داشت تا آسیبی به شیرها و دیگر اتصالات وارد نشود همچنین از این لوازم ( شیر، اتصالات و … ) جهت حمل و نقل و بلند کردن استفاده نشود.

حمل و نقل دستی سیلندر

1- برای جابجایی سیلندرها هیچوقت نباید آنها را غلطانید بلکه باید از وسائل دستی چرخ دار مناسب استفاده نمود.
2- سیلندرهای اکسیژن و یا متعلقات مربوط به آن را نباید با دستها ، دستکشها و یا پارچه آلوده به روغن جابجا نمود.رعایت نکات ایمنی ضروری است.

حمل و نقل سیلندر با وسائل نقلیه

1- در موقع جاب جا کردن، بارگیری و تخلیه و همچنین حمل و نقل سیلندرهای پر و همچنین خالی مثل متان(CH4) ، پروپان(C3H8) ، استیلن(C2H2) ، هیدروژن(H2) ، اتان(C2H6) ، ، سولفید هیدروژن (H2S) ، اتیلن(C2H4) ، ایزو بوتان(Iso-C4H10) ، نرمال بوتان(N-C4H10) ، آرگون (Argon)، نیتروژن (Nitrogen)، هلیوم(هلیم) Helium، منوکسیدکربن (Carbon Monoxide)، دی اکسید کربن(Carbon Dioxide) ، اکسیژن( (Oxygen، آمونیاک (Ammonia)، کلر (Chlorine)و غیره بوسیله کامیونها و واگن ها باید حداکثر دقت بعمل آید تا از انداختن، افتادن یا نشتی آنها ممانعت شود ضمناً سیلندرها را در وسائل مذکور باید به نحو اطمینان بخشی مهار نمود تا از برخورد به یکدیگر در حین جابجایی جلوگیری گردد.

2-در وسائل نقلیه در محلی که سیلندرهای گاز تحت فشار و هیدروکربنهای مایع شده بار شده است کسی حق سوار شدن ندارد و این نوع وسایل نقلیه باید در روز به پرچم قرمز و در شب با چراغ قرمز دوار مجهز شوند.رعایت نکات ایمنی ضروری است.

روش مقابله با نشتی

1-جهت نشت یابی از آب و صابون و برس مناسب استفاده گردد.
2- هرگز از شعله روباز جهت نشت یابی استفاده نشود.
3-اگر در سیلندر محتوی گاز نشتی پیدا شود نباید فوراً درصدد تعمیر آن برآمده بلکه باید آنرا به محوطه باز خارج از انبار که کاملاً دور از هرگونه منبع حرارت و جرقه باشد برده و فوری مراتب را به ایمنی و آتش نشانی اطلاع داد . اگر جابجایی سیلندر به خارج از محل نگهداری مقدور نباشد، رفت و آمد بداخل محوطه را ممنوع و راه را ببندید و سپس مامورین فوق الذکر را باید فوراً مطلع ساخت.

4- درصورتیکه سیلندر کلر( (Chlorineنشت کند بایستی سیلندر را طوری روی زمین گذاشت که کلر (Chlorine)مایع از آن خارج شود و با پاشیدن آب، مایعات خارج شده را شستشو داد و فوراً مراتب را به مامورین ایمنی و آتش نشانی برای بیرون بردن سیلندر از محوطه و خالی کردن آن در محل بی خطر باید اطلاع داد . سیلندر کلر(Chlorine) فوق سپس بایستی برای واحد تعمیرات و آزمایش سیلندرها جهت انجام تعمیرات لازم و آزمایش فرستاده شود.

5-هرگاه در موقع باز کردن شیر سیلندرهای استیلن(C2H2)، یا گازهایی مثل پروپان (C3H8) ، متان(CH4) ، هیدروژن(H2) ، اتان(C2H6) ، سولفید هیدروژن (H2S) ، اتیلن(C2H4) ، ایزو بوتان(Iso-C4H10) ، نرمال بوتان(N-C4H10) ، آرگون (Argon)، نیتروژن (Nitrogen)، هلیوم(هلیم) Helium، منوکسیدکربن (Carbon Monoxide)، دی اکسید کربن(Carbon Dioxide) ، اکسیژن((Oxygen وغیره ملاحظه شود که ازاطراف محور شیر، گاز نشت می نماید باید شیر را بسته و بعد مهره آب بندی آنرا محکم کرد .

در صورتیکه با این عمل نشت شیر قطع نشود باید سیلندر نشتی را به فضای آزاد به نقطه ای دور از منابع شعله باز، جرقه و حرارت انتقال داده و مراتب را به آتش نشانی اطلاع داد تا سیلندر را به محل امنی برده و گاز را بشکل مناسب تخلیه نمایند و سپس شیر آنرا بسته و برچسبی که روی آن نوشته شده ” شیر غیر قابل استفاده است” به سیلندر چسبانده و به اداره صادر کننده عودت داده تا اداره مذکور آنرا برای تعمیر و آزمایش سیلندر به واحد مسئول تعمیر و آزمایش سیلندرها ارسال به نماید.رعایت نکات ایمنی ضروری است.

شیرها

1- جهت باز و بستن شیرها فقط از کلیدهای استانداردی که توسط شرکت سازنده ارائه شده استفاده نمایید .و بایستی کلید مخصوص T شکل را درجوار سیلندرها قرار داد.
2- شیرها باید در زمان توقف کار هر چند برای چند دقیقه بطور محکم بسته شوند و همچنین تنظیم کننده و لوله های لاستیکی را طبق دستور سازنده از فشار تخلیه کرد.
3- بدون توجه به اینکه سیلندر حاوی گازهای قابل اشتعال یا غیر قابل اشتعال است، محور شیر می بایست راست گردیا چپ گرد تعبیه شود.

4- بعد از وصل تنظیم کننده ، شیر سیلندر را به آرامی باز کنید و در مورد سیلندر استیلن(C2H2)، در حدود یک و نیم دور باز کردن کافی می باشد.
5- شیر سیلندرها را نباید ناگهانی یا به سرعت باز کرد زیرا در اینصورت بعلت آزاد شدن ناگهانی فشار ممکن است به تنظیم کننده صدمه وارد آید.
6- موقع باز کردن شیر سیلندر به هیچ وجه مقابل فشارسنج آن نباید قرار گرفت و بایستی تا حد امکان از آن دور ایستاد.
7-کلیه سیلندرها را باید در وضعی قرار داد که دسترسی آنها به سهولت امکان پذیر باشد تا در زمان خطر و شرایط اضطراری بتوان بسرعت شیرآنها را بست.

8- شیر کلیه سیلندرهای خالی را باید بست و کلاهک ایمنی منفذدار شیرها را نیز بایستی نصب نمود.
9- در سیلندرهائی که شیر آنها مجهز به طوق محافظ است نصب کلاهک لازم نمی باشد.
10- قبل از اتصال سیلندرهای اکسیژن((Oxygen ،استیلن(C2H2) ، هیدروژن(H2)و سایر گازها به رگولاتور(regulator) شیر آنها را باید لحظه ای خیلی کوتاه را باز کرد تا گرد و خاک موجود در مجرای آن پاک شود و بعد تنظیم کننده(regulator) را سوار کنید.

نکته : باید در نظر داشت که باز کردن شیر سیلندرهای استیلن(C2H2)یا گازهای قابل اشتعال دیگر جهت پاک کردن شیر آنها از گرد و خاک نباید در مجاورت عملیاتی که شعله باز، جرقه یا حرارت در آن وجود دارد انجام بگیرد.
10-در زمان بستن شیر نبایستی نیروهای بیش از حد معمول به آن وارد کنید.
11- از چکش زدن به شیر سیلندرها و روغن زدن به آن باید اکیداً خودداری نمود.رعایت نکات ایمنی ضروری است.رعایت نکات ایمنی ضروری است.

تنظیم کننده ها و تجهیز بازدارنده از پس زدن شعله

1- هیچگاه از یک دستگاه تقلیل دهنده فشار ( رگولاتور regulator) درسیلندرهای غیرمشابه نباید استفاده نمود.
2- در زمان جوشکاری و برشکاری سیلندرهای گاز و اکسیژن((Oxygen باید مجهز به تنظیم کننده و تجهیز بازدارنده از پس زدن شعله باشند. همچنین شیر یکطرفه باید روی مشعلها ) هم اکسیژن Oxygen وهم گاز استیلن(C2H2 نصب شود.
3- فشار سنج اکسیژن((Oxygenمی بایست بوسیله نوشته مشخص شده باشد و نبایستی با روغن تست گردد.

شیلنگها

1- شیلنگها می بایست از جنس و کیفیت خوب انتخاب شده و استاندارد باشند.
2- شیلنگها می بایست بوسیله بست یا هر وسیله مناسب بطور محکم به مشعل و دیگر اتصالات وصل شود.
3- زمانی که نیاز است که طول شیلنگ بلند شود می بایست از اتصالات استاندارد بدین منظور استفاده گردد.
4- از شیلنگهای طویل در حالتی که ضرورت ندارد، استفاده نکنید.

5- شیلنگها قبل از هر بار استفاده و در دوره های زمانی مشخص می بایست بررسی شوند تا سالم بوده و عاری از هرگونه بریدگی، شکنندگی، سوختگی باشد.
6-محل نگهداری شیلنگها باید بگونه ای باشد که از برخورد فلزات و ریزش جرقه یا شعله مشعل و همچنین مواد خوردنده در امان باشد.
7- شیلنگهای نباید از روی لبه تیز عبور داده شوند، زیرا که باعث آسیب به شیلنگ می شود.

8- جهت استیلن(C2H2)و گازهای قابل اشتعال از شیلنگ به رنگ قرمز استفاده کنید و دقت نمایید که جابجا نشود.
9-از شیلنگهای با اندازه مناسب استفاده کنید و شیلنگهای اضافی باید دور سیلندر بشکل مناسب پیچیده شوند.
10- شیلنگها می بایست دارای اتصالات استاندار بمنظور اتصال به خروجی تنظیم کننده و ورودی مشعل باشند.
11- در صورتی که جهت انجام کار در فضاهای بسته یا محصور نیاز است که طول شیلنگ را افزایش دهیم، می بایست در زمان ترک محل اتصالات شیلنگ را جدا کرده و ارتباط آن با سیلندر را نیز قطع کنید.رعایت نکات ایمنی ضروری است.

روش تست سیلندرها

1- کلیه سیلندرها باید توسط افراد ذی صلاح و مجاز هر 5 سال یکبار هیدروتست شوند.
2- باید سطوح داخلی و خارجی سیلندر بشکل مناسب در دوره های زمانی تعریف شده بازرسی گردند.
3- پس از تست می بایست گواهینامه جهت سیلندر صادر گردد و همچنین تاریخ تست روی بدنه سیلندر حک گردد.
4- قطعات الحاقی نظیر شیلنگ و یا قطعات ایمنی نظیر سوپاپ اطمینان وغیره می بایست در دوره های زمانی مناسب بازرسی و تست گردند.

عمومی

1- باید دقت داشت که سیلندرها نزدیک ورودی کمپرسورهای هوا نگهداری نشوند.
2- همیشه هر سیلندر را باید پر فرض نموده و طبق مقررات سیلندرهای پر با آن رفتار نمود.
3-سیلندر گازهای تحت فشار و گاز هیدروکربنهای مایع شده را هنگام بکار بردن باید به نحو عمودی یا مایل نگهداشت و به هیچ وجه نباید از آنها در وضع خوابیده استفاده نمود.
4- کارکنانی که شیر سیلندرهای کلر (Chlorine)را باز کرده یا می بندند باید دارای عینک و دستکش ایمنی باشند وبعلاوه در نزدیکی محل کار یا سیلندرکلر (Chlorine)باید ماسک گاز فیلتردار با فیلتر اضافی و همچنین ماسک هوای فشرده با فشار مثبت آماده باشد.

5- قبل از اینکه واحدی راه اندازی شود باید تمام سیلندرهائی که در آن واحد اعم از پر یا خالی موجود است به محل ایمن انتقال داده شوند.
6-هیچ نوع روغن، گریس یا مواد چربی دیگر نباید برای روغنکاری شیر ، تنظیم کننده وفشارسنج(رگولاتور regulator) وسیلندرهای اکسیژن((Oxygen مصرف شود و همچنین در لوله ها و وسائلی که برای استفاده از اکسیژن((Oxygen نصب شده نباید مواد مذکور را برای روغنکاری بکار برد.

7-قبل از شروع بکار باید شیر تنظیم کننده، فشارسنج(رگولاتورregulator) و لوله ها و وسائل متصل به سیلندرهای اکسیژن((Oxygen را بازدید نموده و در صورتیکه آلوده به روغن یا گریس باشد نباید از سیلندرها استفاده شود و مراتب را بایستی فوراً به رئیس کار اطلاع داده تا برای تمیز کردن آنها اقدامات لازم را بنماید.
8- هیچوقت اجازه نباید داد که روغن یا گریس با هیچ قسمتی از وسائل مخصوص استفاده از جهت استیلن(C2H2) تماس پیدا نماید این وسائل عبارت از : سیلندرها، شیرهای سیلندرها، وسایل اتصال دهنده مانند تنظیم کننده ها (رگولاتور regulator)، لوله های لاستیکی، نازلهای شعله افکن و غیره می باشد.

9-در زمان استفاده از کلیه اتصالات و قطعات می بایست به این نکته توجه داشت که مطابق طراحی وتوصیه شرکت سازنده، استفاده گردند و از بکاربردن قطعات جهت سایر گازهای توصیه نشده اجتناب نمایید.
10- سیلندرهای مخصوص گازهای تحت فشار باید دارای مشخصاتی بشرح زیر باشد:

* علامت کارخانه سازنده.
* علامت کارخانه پر کننده.
* شماره سریال.
* ظرفیت بر حسب حجم.
* وزن خالص سیلندر.
* تاریخ آزمایش سیلندر.
* نام گاز محتوی سیلندر.

11- پروپان(C3H8) ، استیلن(C2H2) ، بوتان (Butane) ، متان(Methane) را نبایستی در محوطه های محصور و سربسته برای مصارف جوشکاری وبرشکاری مورد استفاده قرار داد مگر آنکه انجام کار خارج از محوطه محصور مقدور نباشد و در آن صورت می توان پروپان(C3H8) ، استیلن(C2H2) ، بوتان (Butane) ، متان(Methane) را بکار برد بشرط اینکه در آن محوطه عمل تهویه به میزان حداقل 1200 فوت مکعب در دقیقه به عمل آید.
12- متصدیان کارخانه هائی که سیلندرهای گاز را پر می نمایند وتعمیرگاهها وانبارها باید نام صحیح گاز ها را از رنگهای مشخص انواع سیلندرهای آن به کارگران خود دقیقا بیاموزند تا اینکه آنان اکسیژن((Oxygen را بجای مواد غیره اشتباهاً در کارگاهها مورد استفاده قرار ندهند.رعایت نکات ایمنی ضروری است.

تعمیرات

1- تعمیر سیلندرهای گاز از طرف اشخاص غیر مجاز مطلقاً ممنوع است هر سیلندری که احتیاج تعمیر دارد باید پلاکی که معرف نوع تعمیرات لازمه است به گردن آن آویزان نموده و آنرا جهت تعمیرات لازم
برای افراد ذیصلاح بفرستید.

2- سیلندرهای خالی که برای پر کردن به واحد مربوطه ارسال می شو ند باید با یادداشتی همراه باشد که در آن علاوه بر ذکر خالی بودن و شماره سیلندر سایر عواملی که احتمالاً پرکردن آنها را خطرناک می سازددر آن قید شده باشد.
3- سیلندرهائی که محل اتصال شیر آنها در اثر فرسودگی یا آسیب به خوبی محکم نمی شود باید بی درنگ به مرجع صادر کننده عودت داد و یادداشتی به آن ضمیمه گردد که در آن شماره سیلندر، عیب و نقص و همچنین پر یا خالی بودن آن ذکر شود و اداره مذکور آنرا برای واحد مسئول تعمیر و آزمایش سیلندرها بمنظور برطرف نمودن عیب موجود و آزمایش سیلندر ارسال دارد

4- شیر سیلندرها را جز واحد مجاز تعمیر و آزمایش سیلندرها کسی حق ندارد از آنها جدا نماید و در واحد مذکور اشخاص مسئول پس از خالی کردن و یا اطمنیان از خالی بودن سیلندر اقدام به جدا کردن شیر می نمایند.
5- هرگاه سوزن شیر سیلندری شکسته باشد ویاحرکت نکند می بایست جهت تعمیر و تخلیه ایمن کپسول به محل تعمیرات مربوطه منتقل گردد.

6- کلیه سیلندرهای گازهای تحت فشار باید طبق مقررات بازرسی فنی ظروف تحت فشار بوسیله واحد مسئول تعمیرات و آزمایش سیلندرها که تحت نظر بازرسی فنی است در فواصل زمانی معین بازرسی وآزمایش شود ضمناً انجام هرگونه تعمیری روی سیلندرهای مذکور باید منحصراً بوسیله واحد نامبرده انجام گردد و بعد از عوض شدن شیر سیلندر یا هر تعمیری باید سیلندر تحت آزمایش قرار بگیرد.

7- به هیچ وجه نباید شیر سیلندرهای اکسیژن را که دارای نشتی می باشند دستکاری یا تعمیر کرد و اینگونه سیلندرها را می بایست پس از تخلیه در محلی ایمن ، بوسیله شخص صلاحیت دار و همچنین الصاق برچسب به اداره صادر کننده پس فرستاد تا اداره مذکور آنرا برای واحد تعمیرات و آزمایش سیلندرها ارسال دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *