کاربرد گازها در صنعت فولاد


کاربرد گازها در صنعت فولاد:  در صنایع فولاد اغلب از گازهای صنعتی استفاده میشود گازهایی که در این صنعت مورد استفاده قرار میگیرد عبارت اند از :نیتروژن، آرگون و هیدروژن. گفتنی است که گازهای صنعتی با توجه به خواص گازمورد استفاده در طیف وسیعی از سیلندرهای مختلف عرضه می شوند. بعلاوه، برخی از گازهای خاص و مخلوط‌های گاز در آزمایشگاه های کارخانه فولاد برای کار تجزیه و تحلیل ابزار مورد استفاده قرار میگیرند..

سپهر گاز کاویان به عنوان تولید کننده و تامین کننده انواع گاز های ترکیبی وگازهای خالص مورد نیاز کارخانه های فولاد را با کیفیت مطلوب فراهم می کند.
لازم به ذکر است که گازهای صنعتی به منظور کاهش هزینه، بهبود بهره وری و بیشتر در فرایند احتراق در صنایع فولاد مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد گازها در صنعت فولاد-سپهر گاز کاویان

گاز اکسیژن در صنعت فولاد

اکسیژن کاربردهای مهمی در صنعت فولاد دارد که هر یک شامل گرمایش و ذوب فلزات است. این گاز یک گاز محبوب در فولادسازی است که بخشی از آن به دلیل استفاده مداوم کوره از اکسیژن پایه میباشد. بسته به کوره مورد بررسی، این گاز کاربردهای متداولی در صنعت دارد.
گفتنی است که بزرگترین مصرف کننده گاز O2 صنعت فولاد میباشد که از آن در جهت واکنش پذیری و غنی سازی هوا و افزایش درجه حرارت احتراق در کوره های بلند و کوره های گرمکن و همچنین جایگزینی با سایر مواد قابل احتراق استفاده می شود.

در طی فرآیند ساخت فولاد، کربن ناخواسته با این گاز ترکیب می‌شود و اکسیدهای کربن را تشکیل می دهد که به صورت گاز خارج می شوند.
همچنین باید بدانید که از این گاز برای افزایش بهره وری در کوره های قوس الکتریکی و دستگاه های تنفسی نیز استفاده می شود که این دستگاه ها در صنعت فولاد در مناطقی که محتوای گاز کوره بلند از مقادیر ایمن بالاتر است کاربرد دارد.

برای اطلاعات بیشتر درباره گاز اکسیژن می توانید مطلب مشابه ما را درباره گاز اکسیژن Oxygen Gas را  مطالعه نمایید.کاربرد گازها در صنعت فولاد متنوع است.

کاربرد گازها در صنعت فولاد

آنچه که باید در رابطه با کاربرد گاز نیتروژن در صنعت بدانید این است که این عنصر به طور کلی مایع میباشد تا بتوان آن را به طور موثر حمل و نگهداری کرد و در حجم زیادی ذخیره کرد. با این حال، اغلب کاربردها از نیتروژن بعد از تبخیر شدن به شکل گازی استفاده می‌کنند. گفتنی است که این گاز به دلیل بی تحرک بودن آن ارزشمند میباشد.

از آن برای محافظت از مواد غیر فعال بالقوه از تماس با اکسیژن استفاده می‌شود. ازت به طور وسیع در یک کارخانه فولاد مورد استفاده قرار میگیرد.

از این گاز در تولید فولاد در فرآیند ساخت فولاد اولیه (همزمان با دمیدن در کوره اکسیژن اصلی و ذوب سرباره) و در فرآیندهای ساخت فولاد ثانویه (فرآیند راهبری) استفاده میشود.
در کوره انفجار برای خنک کردن جعبه لوازم شارژ بالا استفاده، برای دفن زغال‌سنگ در کوره انفجاری، برای بازپخت فولاد نورد سرد به عنوان گاز محافظ از این گاز استفاده می‌شود.

همچنین از این گاز برای پاکسازی خطوط لوله، مخازن و تجهیزات استفاده می شود.
از کاربرهای دیگر این گاز در صنعت باید بدانید که با توجه به ویژگی های خنک کننده نیتروژن مایع از آن برای جدا کردن یاتاقان های کوچک کننده از محور استفاده می شود. برعکس از نیتروژن مایع نیز برای اتصالات کوچک کننده استفاده می شود.

در اتصالات کوچک کننده، به جای گرم کردن قسمت فلزی خارجی، قسمت داخلی توسط نیتروژن مایع خنک می شود تا فلز کوچک شود و بتوان آن را وارد کرد. هنگامی که این فلز به دمای طبیعی خود باز می گردد، به اندازه اولیه خود گسترش می‌یابد و تناسب بسیار محکمی ایجاد می‌کند.
از این گاز برای مقاصد پرکننده استفاده می شودو نیز برای محافظت از مواد قابل‌اشتعال یا مواد منفجره از تماس با هوا مورد استفاده قرار میگیرد.
و نیز برای انتقال پنوماتیک مواد قابل‌اشتعال، برای عملیات حرارتی فولادها ، برای برش لیزری، جوشکاری و لحیم کاری از این گاز استفاده میشود.کاربرد گازها در صنعت فولاد متنوع است.

گاز آرگون در صنعت فولاد

گاز آرگون هم همانند گاز نیتروژن به دلیل بی حرکتی خود ارزشمند است. این ماده برای محافظت از مواد بالقوه واکنشی در برابر تماس با اکسیژن مورد استفاده قرار میگیرد. شایان ذکر است که در صنعت فولاد از این گاز برای مصارف مختلف استفاده میشودبرای هم زدن پایین حمام در فرآیند دمیدن ترکیبی که مخلوط را افزایش می دهد و زمان گرما را کاهش می دهد در این مرحله Ar تزریق می شود تا حمام را بهم بزند، کف پوش را ببندد و به تسهیل مراحل تصفیه و بازیابی آلیاژ در فرآیند AOD (کربن زدایی اکسیژن آرگون) کمک کند.

در ایستگاه شستشوی آرگون، از این گاز برای همگن سازی فولاد مایع در پالایش ثانویه استفاده می شود. در پالایش ثانویه، گاز نجیب آرگون تزریق می شود تا فلز را هم زده و به تسهیل مراحل تصفیه کمک کند. در برخی موارد، ممکن است از این گاز به عنوان گاز حامل برای اضافات نیز استفاده شود.

در فرآیند گاززدایی در خلا، Ar به لوله تنفسی تزریق می شود تا گردش فلز و گاززدایی را تسهیل کند.کاربرد گازها در صنعت فولاد متنوع است.

این گازکاربردهای محافظتی زیادی در صنایع آهن، فولاد و عملیات حرارتی دارد، به ویژه در مورد فلزات حساس به نیتریداسیون درصورتی که با اتمسفر مبتنی بر نیتروژن تصفیه شوند. کاربردهای کمتر معمول آرگون شامل خاموش کردن آتش، طیف سنجی، طیف سنجی در آزمایشگاه ها است.کاربرد گازها در صنعت فولاد متنوع است.

خواندن مطالب مشابه : فروش گاز کالیبراسیون

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *