منابع نیتروژن


منابع نیتروژن

گاز نیتروژن فراوان ترین گاز در جو زمین است. حدود 78 درصد از جو را تشکیل می دهد. N2 همچنین در آب، خاک و برخی از مواد معدنی یافت می شود.
این گاز را می توان از هوا استخراج کرد. این فرآیند شامل تقطیر جزء به جزء هوا است. هوای مایع در یک برج تقطیر سرد می شود و گازهای مختلف به ترتیب نقطه جوش خود جدا می شوند. N2 در دمای -195.8 درجه سانتیگراد می جوشد و بنابراین به عنوان آخرین گاز از هوا جدا می شود.

این گاز را می توان از منابع دیگر نیز استخراج کرد، مانند:
گازهای طبیعی
سوخت های مایع
زباله های شهری
مواد معدنی
N2 برای طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می شود، از جمله:
صنعت غذایی
صنعت داروسازی
صنعت تولید
صنعت کشاورزی
صنعت پزشکی
صنعت هوافضا
این گاز یک گاز بی اثر است، به این معنی که با مواد دیگر واکنش نمی دهد. این ویژگی آن را برای بسیاری از کاربردها مناسب می کند. به عنوان مثال، از نیتروژن برای حفظ غذای تازه استفاده می شود. همچنین از این گاز برای تولید داروها و مواد شیمیایی استفاده می شود.

نیتروژن یک گاز مهم برای زندگی است. این گاز برای رشد گیاهان و تولید غذا ضروری است. همچنین برای تنفس انسان و سایر حیوانات ضروری است.منابع نیتروژن متنوع است.

منابع نیتروژن-سپهر گا کاویان

سوخت مایع

این گاز را می توان از سوخت های مایع با فرآیندی به نام «تقطیر جزء به جزء» استخراج کرد. این فرآیند شامل سرد کردن سوخت مایع تا زمانی است که به مایع تبدیل شود و سپس آن را در یک برج تقطیر گرم کردن است. سوخت مایع در برج تقطیر به ترتیب نقطه جوش خود به گازهای مختلف جدا می شود. نیتروژن در دمای 195.8- درجه سانتیگراد می جوشد و بنابراین به عنوان آخرین گاز از سوخت مایع جدا می شود.
فرآیند تقطیر جزء به جزء یک فرآیند نسبتاً ساده است، اما در عین حال یک فرآیند بسیار کارآمد است. این فرآیند می تواند N2 بسیار خالص تولید کند که برای طیف گسترده ای از کاربردها مناسب است.

برخی از کاربردهای نیتروژن عبارتند از:
تولید غذا و نوشیدنی
تولید داروها و مواد شیمیایی
تولید فلزات
تولید پلاستیک ها
تولید نیمه هادی ها
تولید باتری ها
تولید سوخت های جت
تولید موشک ها
این گاز یک گاز مهم برای زندگی است. این گاز برای رشد گیاهان و تولید غذا ضروری است. همچنین برای تنفس انسان و سایر حیوانات ضروری است.منابع نیتروژن متنوع است.

مواد معدنی

نیتروژن را می توان از مواد معدنی با فرآیندی به نام «تخلیص نیتروژن» استخراج کرد. این فرآیند شامل گرم کردن مواد معدنی حاوی N2 تا زمانی است که نیتروژن آن ها به گاز تبدیل شود و سپس آن را در یک برج تقطیر سرد کردن است. نیتروژن در دمای -195.8 درجه سانتیگراد می جوشد و بنابراین به عنوان آخرین گاز از مواد معدنی جدا می شود.
فرآیند تخلیص N2 یک فرآیند نسبتاً پیچیده است، اما در عین حال یک فرآیند بسیار کارآمد است. این فرآیند می تواند نیتروژن بسیار خالص تولید کند که برای طیف گسترده ای از کاربردها مناسب است.منابع نیتروژن متنوع است.

ایمنی

نکته ی مهم دیگر راجع به شیرهایی است که بر روی سیلندرهای اکسیژن , نیتروژن و یا گازهای دیگر قرار دارد , که هر چه شیر سیلندر ها استاندارد باشد اطمینان بیشتری را به ما خواهند داد , همچنین توجه داشته باشید که رزوه ها درست باشند , دنده هایی که مانومتر به آنها وصل میشود درست باشند , خود شیر نشتی نداشته باشد .

انومتری که از آن استفاده میکنید خیلی مهم است که سالم و معتبر باشد. در محل هایی که قرار است نیتروژن تزریق شود حتما یا تهویه ی مناسبی داشته باشد یا اگر قرار است آن محیط از نیتروژن انباشته شود به دلیل اینکه فشار مثبت در محیط ایجاد خواهد کرد هوای آن محیط به تدریج تخلیه و درنتیجه عاری از اکسیژن خواهد شد لذا دقت شود که موجود زنده و یا انسان در آن محیط وجود نداشته باشد, این موضوع نکته ی بسیار مهمی است که قبل از هر چیزی باید به آن توجه کرد .

در رابطه با مصرف نیتروژن اگر به صورت مایع باشد حتما باید از دستکش ها و لباس مخصوصی که مقاوم به سرما هستند استفاده کرد همچنین بهتر است از عینک نیز استفاده کنیم که اگر مایع ریخته شد و یا قطراتی از آن تبخیر شد ذره ای از آن بر سر و صورت شما پاشیده نشود .

نیتروژن در منفی ۱۹۶ درجه به مایع تبدیل میشود .اگرقطب جنوب را که سردترین نقطه ی زمین است تصور کنید, در سرد ترین دمای خود به منفی ۷۰-۶۰ درجه میرسد که تقریبا موجودات به سختی میتوانند دوام بیاورند , اکنون منفی ۱۹۶ درجه را با این هوا مقایسه کنید و به خطراتی که نیتروژن مایع ممکن است انسان را تهدید کند توجه داشته باشید .

لذا تقاضای ما این است زمانی که از نیتروژن مایع استفاده میکنید حتما از دستکش های مخصوص , عینک و سایر وسایل ایمنی که برای این منظور وجود دارد استفاده بفرمایید که دچار مسائل ناگوار نشوید.منابع نیتروژن متفاوت هستند.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *