تفاوت میان گاز خاص و گاز صنعتی


گاز خاص و گاز صنعتی
گاز خاص و گاز صنعتی مورد نیاز خود را از ما بخرید!
گاز خاص و گاز صنعتی چنین تعریف می شوند:

گازهای خاص: گازهایی که خلوص بالایی دارند و برخی اوقات از آنها با عنوان گازهای سیلندری و یا گاز خلوص بالا یاد میشود.

گازهای صنعتی:گازهایی که خلوص کمتری دارند و برخی اوقات از آنها با عنوان گازهای بالک و یا خلوص پایین نام برده میشود

اغلب تشخیص تفاوت میان گازهای صنعتی و  گازهای خاص پیچیده است. انجمن گازهای فشرده استانداردهایی را برای عرضه کنندگان تمامی انواع گازهای فشرده تعیین میکند. این انجمن، ماموریت خود را با عنوان « توسعه و ارتقا استانداردهای ایمنی و  شیوه های ایمن در صنعت گازهای صنعتی» اختصاص داده و آن را تعریف و  تصویب کرده  است. در قالب معنایی وسیعتر، بیشتر گازهای فشرده که در برخی از برنامه و کابردهای صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند، را می توان در دسته گازهای صنعتی قرار داد.در نتیجه برای تعریف درست تفاوت میان  گاز خاص و گاز صنعتی، باید نگاهی فراتر از بعد کاربردی آنها نسبت به سایر عوامل همچون پیچیدگی، میزان خلوص، اطمینان از ترکیب داشت.

عوامل موثر در تعریف گاز خاص و گاز صنعتی:

گازهای فشرده، اغلب به پنج گروه نامرتبط تقسیم می شوند که عبارتند از: جو، سوخت فسیلی،گاز های سرد کننده، گازهای سمی، و گازهایی که هیچ شباهتی ظاهری با سایر گروه ها ندارند. اختصاص داشتن به این گروه ها، تا حدودی قراردادی است و معمولا بر اساس منشا گازها، کاربرد و یا ساختار شیمیایی گاز تقسیم بندی می شوند.گازهای خاص، را می توان در هر کدام از این پنج گروه قرار داد. در حقیقت، این گازها، گازهای صنعتی هستند که در سطح بالایی قرار گرفته اند.

در فرهنگ لغت یکی از معانی واژه خاص به این شکل بیان شده است، «غیر معمول، متمایز، دارای علائم یا کیفیت برتر». با توجه به این معانی گازهای خاص را می توان به صورت گازهایی با کیفیت بالا برای کاربردهایی مشخص تعریف نمود که این کاربردها و برنامه ها با استفاده از تحلیل و مطالعات آزمایشگاهی و دیگر روش ها در جهت تعیین مقدار، به حداقل رساندن و یا حذف شاخصه های ناشناخته یا نامطلوب درون گاز تهیه شده اند. با توجه به نوع ترکیب گازهای خاص، برای مولفه های سازنده درون ترکیب گاز، دقت ترکیب شدن نیز با هدف به دست آوردن میزان غلظت مشخص ضروری است.

کاربرد گاز خاص و گاز صنعتی:

گاز خاص و گاز صنعتی دو نوع گاز هستند که در صنایع مختلف کاربرد دارند. تفاوت اصلی بین این دو نوع گاز در میزان خلوص و دقت ترکیب آنها است.

گاز خاص گازی با خلوص بالا است که برای کاربردهای حساس و خاص استفاده می شود. این گازها معمولاً در مقادیر کم تولید می شوند و دارای مشخصات دقیقی هستند. به عنوان مثال، گازهایی که برای کاربردهای پزشکی یا نیمه هادی استفاده می شوند، گازهای خاصی هستند.

گاز صنعتی گازی با خلوص کمتر است که برای کاربردهای عمومی استفاده می شود. این گازها معمولاً در مقادیر زیاد تولید می شوند و دارای مشخصات کلی هستند. به عنوان مثال، گازهایی که برای جوشکاری یا برش فلزات استفاده می شوند، گازهای صنعتی هستند.

در اینجا برخی از تفاوت های کلی بین گازهای خاص و صنعتی آورده شده است:

نمونه های گازهای خاص

اکسیژن خالص  ، نیتروژن خالص  ، آرگون خالص ، هلیوم خالص  ، گازهای بی اثر  ،  گازهای شیمیایی  ،  گازهای پزشکی

نمونه های گازهای صنعتی

اکسیژن صنعتی ، نیتروژن صنعتی ،  آرگون صنعتی ،  هلیوم صنعتی  ،  گازهای قابل اشتعال ، گازهای خنثی کننده ، گازهای برش  ، گازهای جوشکاری

با توجه به نیازهای خاص خود، می توانید نوع مناسب گاز را انتخاب کنید.

تهیه گاز خاص و گاز صنعتی:

برای تهیه گاز خاص و گاز صنعتی مورد نیاز خود با شرکت سپهرگازکاویان دارنده گواهینامه ISO17025،دارنده آزمایشگاه مرجع اداره استاندارد ایران تماس بگیرید : 09022734708-02146837072

                         09128699025-02146837950

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *