دی نيتروژن مونوكسيد | N2O | چیست؟


دی نيتروژن مونوكسيد یا نیتروز اکساید یا گاز خنده N2O یکی از ترکیبات نیتروژن می‌باشد که اولین بار در سال ۱۷۹۹ در دندانپزشکی استفاده شد. امروزه از آن در پزشکی برای القاء و ادامه بیهوشی‌مصرف می‌شود. این دارو همچنین بامقادیر مصرف کم به‌عنوان ضد درد دراعمال جراحی زنان و زایمان و برای اعمال‌جراحی که در آنها به بیهوشی کامل بیمار نیاز نیست، مصرف می‌شود.

یکی از موارد کاربرد اين تركيب در تقویت خودرو است. نیتروژن اکسید یک سوخت نیست که با سوختن آن در موتور اتومبیل بتوان انرژی تولید کرد. این گاز وقتی وارد سیلندر می‌شود، به دلیل گرمای زیاد داخل محفظه به اتم اکسیژن و نیتروژن تجزیه می‌گردد. در این تجزیه پیوند بین اتم‌ها شکسته می‌شود.

دی نیتروژن مونوکسید
دی نيتروژن مونوكسيد مورد نیاز خود را از سپهر گاز کاویان تهیه کنید!

 

نیتروژن اکسید یک سوخت نیست که با سوختن آن در موتور اتومبیل بتوان انرژی تولید کرد. این گاز وقتی وارد سیلندر می‌شود، به دلیل گرمای زیاد داخل محفظه به اتم اکسیژن و نیتروژن تجزیه می‌گردد. در این تجزیه پیوند بین اتم ها شکسته می‌شود. این عمل با گرفتن گرما از سیلندر همراه است در نتیجه دمای محفظهٔ احتراق کم می‌شود. خیلی سریع اتم های فعال اکسیژن با هم ترکیب شده و مولکول O۲را به وجود می آورند.

سپهر گاز کاویان دارنده بالاترین اسکوپ کاری تولید انواع گازهای مرجع مورد تایید مرکز ملی تایید صلاحیت ایران دارای گواهینامه iso17025 می باشد. شرکت سپهر گاز کاویان یکی از مراکز معتبر فروش گاز دی نیتروژن مونوکسید می‌باشد. این شرکت قادر به اندازه گیری انواع گازهای خالص و ترکیبی به روش کروماتوگرافی به همراه سرتیفیکیت معتبر می‌باشد. برای هماهنگی و ارتباط با کارشناسان سپهر گاز کاویان می‌توانید درخواست خود را به شماره واتساپ09128699025 ارسال نمایید.

شرکت سپهر گاز کاویان تامین کننده دی نیتروژن مونوکسید با خلوص‌های 99.5 و99.9 می‌باشد.

کپسول دی نیتروژن مونوکسید و همچنین تجهیزات مربوط به کپسول دی نیتروژن مونوکسید مانند رگولاتور،باندل، .. در سپهر گاز کاویان به فروش می‌رسد.

حجم سیلندر و کپسول‌های موجود برای شارژ گاز دی نیتروژن مونوکسید در شرکت سپهر گاز کاویان عبارت است از: 5لیتر، 10 لیتر، 20لیتر،40لیتر و50لیتری.

برای تهیه نیتروز اکساید با کارشناسان سپهر گاز کاویان تماس بگیرید.

02146837950
02146835980

کاربرد گاز دی نيتروژن مونوكسيد

1- تقویت خودرو: یکی از موارد کاربرد N۲O در تقویت خودرو است.دی نيتروژن مونوكسيد یک سوخت نیست و تولید انرژی نمی کند. این گاز وقتی وارد سیلندر می‌شود، به دلیل گرمای زیاد داخل محفظه به اتم اکسیژن و نیتروژن تجزیه می‌گردد. در این تجزیه پیوند بین اتم‌ها شکسته می‌شود. این عمل با گرفتن گرما از سیلندر همراه است در نتیجه دمای محفظهٔ احتراق کم می‌شود. خیلی سریع اتم‌های فعال اکسیژن با هم ترکیب شده و مولکول O۲ را به وجود می‌آورند. حال اگر ما مقداری سوخت اضافی وارد سیلندر کنیم می‌توانیم با گاز اکسیژن حاصله، سوخت اضافی را بسوزانیم و نیروی بیش تری تولید کنیم.

2-دندانپزشکی: دندانپزشکان نیتروس اکساید را انتخاب می کنند زیرا آن را یک روش ایمن و موثر برای آرام کرده بیمار می دانند. استفاده از این ماده برای بیماران بسیار راحت بوده و با تنفس اکسیژن خالص، اثرات آن به سرعت از میان می رود. علاوه بر این، دی نيتروژن مونوكسيد سبب خواب آلودگی شما نشده و در حین درمان می توانید صدای او را بشنوید و به هر یک از سوالات یا دستورالعمل های دندانپزشکان پاسخ دهید.

3-صنایع غذایی: در تولید محصولات لبنی از جمله ساختن خامه از این گاز استفاده می شود.

4-بسته بندی مواد غذایی: به دلیل اینکه این گاز در برابر باکتری ها خاصیت محافظت کنندگی دارد، در بسته بندی برخی مواد غذایی و دارویی از این گاز جهت جلوگیری از رشد باکتری ها استفاده می شود.

5-پتروشیمی: همچنین به دلیل خاصیت اکسیدکنندگی این گاز، صنایع مختلف از جمله پتروشیمی ها جهت افزایش قدرت شعله از این گاز استفاده می کنند.

مشخصات فنی گاز دی نيتروژن مونوكسيد
فرمول مولکولی N2O
جرم مولی 44.013 g/mol
شکل ظاهری colorless gas
چگالی 1.977 g/L (gas)
دمای ذوب ۹۰٫۸۶- °C (182.29 K)
دمای جوش ۸۸٫۴۸- °C (184.67 K)
انحلال‌پذیری در آب 0.15 g/100 ml (15 °C)
خطرات گاز دی نيتروژن مونوكسيد

قرار گرفتن در معرض دی نيتروژن مونوكسيد باعث کاهش کوتاه مدت عملکرد ذهنی ، توانایی شنوایی و دیداری و مهارت چربی دستی می شود.  این اثرات همراه با عدم تمایز مکانی و زمانی می تواند منجر به آسیب جسمی کاربر از خطرات محیطی شود.

اگر اکسید نیتروژن خالص بدون اکسیژن مخلوط شده در آن استنشاق شود ، این امر در نهایت می تواند منجر به از بین رفتن اکسیژن و در نتیجه افت فشار خون ، غش و حتی حملات قلبی شود. این ممکن است رخ دهد اگر کاربر مقادیر زیادی را به طور مداوم استنشاق کند ، مانند یک ماسک تسمه ای که به یک قوطی گاز وصل شده است. همچنین اگر کاربر درگیر تنفس بیش از حد باشد یا از هر سیستم استنشاق دیگری استفاده کند که منبع هوای تازه را قطع می کند ، می تواند اتفاق بیفتد.

عوارض جانبی کوتاه مدت شامل:

تعریق بیش از حد
لرزیدن
حالت تهوع
استفراغ
سرگیجه
خستگی

نگهداری سیلندر دی نيتروژن مونوكسيد

اگر از نیتروس اکساید استفاده می‌کنید، مهم است که آن را ایمن و مسئولانه استفاده کنید. در اینجا چند نکته برای نگهداری سیلندر نیتروس اکساید آورده شده است:

سیلندر را در مکانی خنک و خشک نگهداری کنید.

از قرار دادن سیلندر در معرض نور مستقیم خورشید یا منابع گرما خودداری کنید.

سیلندر را از دسترس کودکان و حیوانات دور نگه دارید.

هرگز سیلندر را در معرض آتش یا شعله قرار ندهید.

در صورت نشتی گاز از سیلندر، بلافاصله محل را ترک کنید و با آتش نشانی تماس بگیرید.

سیلندر را به طور مرتب برای بررسی علائم آسیب یا خوردگی بررسی کنید.

اگر سیلندری آسیب دیده است، از استفاده از آن خودداری کنید و آن را به یک مرکز بازیافت ببرید.

اگر در مورد نحوه نگهداری سیلندر دی نيتروژن مونوكسيد سوالی دارید، باید با یک متخصص مشورت کنید.

در اینجا چند نکته اضافی برای استفاده ایمن از نیتروس اکساید آورده شده است:

فقط از نیتروس اکسایدی که توسط یک ارائه دهنده خدمات پزشکی معتبر تهیه شده است استفاده کنید.

هرگز دی نيتروژن مونوكسيد را به تنهایی استفاده نکنید.

همیشه قبل از استفاده از نیتروس اکساید، دستورالعمل‌های ارائه‌دهنده خدمات پزشکی را به دقت بخوانید و دنبال کنید.

بیش از 15 دقیقه به طور متوالی از نیتروس اکساید استفاده نکنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *