گاز هليوم چیست؟


گاز هلیوم
گاز هلیوم مورد نیاز خود را از سپهرگازکاویان تهیه کنید!

 

کاربرد گاز هلیوم:

گاز هلیوم به خاطر خواص منحصربفرد گاز نجیب،در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می‌شود. گاز He به عنوان خنک‌کننده فوق‌العاده برای کاربردهای سرمازایی مانند ام.ار.آی(تصویرسازی تشدید مغناطیسی)، طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی هسته‌ای(NMR)، شتاب‌دهنده‌های ذرات، برخورد دهنده‌های درونی بزرگ (ال.اچ.سی)، دستگاه تداخل ابررسانا کوانتومی(SQUID)، تشدید پارامغناطیسی اسپین الکترون(ESR)، ذخیره انرژی مغناطیسی با ابررسانایی(SMES)، انتقال برق، حمل صفحات مغناطیسی، سنسورهای ابررسانا، طیف‌سنجی جرمی، آهنرباهای ابررسانا، میدان قوی جداکننده مغناطیسی، آهنرباهای ابررسانا در زمینه تریل برای راکتورهای همجوشی و دیگر تحقیقات سرماشناسی به کار می‌رود.

گاز هلیوم و ابررساناها:

هلیوم مواد ابررسانا را در دمای پایین سرد کرده و آهن‌رباهای ابرمغناطیسی را در دمای پایین و نزدیک به صفر مطلق سرد می‌کند، بنابراین مقاومت الکترونیکی ابررسانا به طور ناگهانی تا صفر کاهش می‌یابد. مقاومت الکترونیکی بسیار پایین در ابررساناها آنها را قادر به تولید میدان مغناطیسی قوی‌تر می‌کند. در مورد تجهیزات MRI در بیمارستان، هر چقدر میدان مغناطیسی قوی‌تر باشد، جزئیات بیشتری در اسکن تصویری رادیولوژی ظاهر می‌شود. He به عنوان ابرخنک‌کننده استفاده می‌شود، زیرا دارای پایین‌ترین نقطه ذوب و نقطه جوش در میان عناصر است، هلیوم در فشار اتمسفر جامد نمی‌شود و از نظر شیمیایی بی‌اثر است. به علاوه، هلیوم در زیر ۲.۲ کلوین ابرسیال است. تا کنون، این ویژگی ابرسیالی در هیچ برنامه صنعتی مورد استفاده قرار نگرفته است. اگر که به دمای کمتر از ۱۷کلوین نیاز باشد، هلیوم به عنوان ابرخنک‌کننده در کاربردهای برودتی قابل جایگزینی نیست.

لازم به ذكر است گاز هليوم در ناوبري هوايي، جوشكاري، تشخيص نشت، كروماتوگرافي گازي، توليد مواد نيمه هادي، اسپري پوشش هاي فلزي، تولید فیبر نوری رسانه، انتقال گرما در راکتورهای هسته‌ای، لیزر و نورپردازی،تلسکوپ و هارد درایوها كاربرد دارد

ویژگی گاز هلیوم:

گاز هلیوم دومین عنصر سبک بعد از هیدروژن است و چگالی آن کمتر از هواست. بنابراین، هلیوم بعد از جنگ جهانی اول به عنوان گاز بالابر برای بالن، بالون‌های هواشناسی، کشتی‌های هوایی و بالن‌های هوایی استفاده شد.

گاز هلیوم دارای خواص فیزیکی زیر است:
  • نقطه ذوب: -272.22 درجه سانتیگراد
  • نقطه جوش: -268.95 درجه سانتیگراد
  • جرم مولی: 4.002602 گرم در مول
  • چگالی: 0.1784 گرم در لیتر
نحوه نگهداری گاز هلیوم:

سیلندر گاز هلیوم یک ظرف فلزی یا شیشه ای است که برای نگهداری گاز He استفاده می شود. این سیلندر ها معمولاً دارای یک شیر ایمنی هستند که در صورت افزایش فشار در کپسول، باز می شود و از انفجار کپسول جلوگیری می کند.

انواع سیلندر های گاز هلیوم:

سیلندر های گاز هلیوم در انواع مختلف، از جمله سیلندر های 5 لیتری، 10 لیتری، 20 لیتری و 40 لیتری، در بازار موجود هستند. حجم سیلندر گاز He بر قیمت آن تأثیر می گذارد.

سیلندر های گاز He معمولاً به رنگ قهوه ای هستند. این رنگ به دلیل این است که گاز هلیوم یک گاز بی اثر است و در برابر خوردگی مقاوم است.

سیلندر های گاز He باید در مکانی خنک و خشک نگهداری شوند. همچنین، باید از ضربه و افتادن سیلندر ها جلوگیری شود.

 برخی از نکات ایمنی در هنگام کار با سیلندر های گاز هلیوم:
  • قبل از استفاده از سیلندر گاز He، باید به تاریخ انقضای سیلندر توجه کنید.
  • قبل از استفاده از سیلندر گاز He، باید شیر ایمنی سیلندر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سالم است.
  • همیشه از تجهیزات ایمنی مناسب، مانند ماسک تنفسی و عینک ایمنی، هنگام کار با سیلندر های گاز He استفاده کنید.
  • در صورت نشتی گاز He از سیلندر، باید بلافاصله منطقه را ترک کنید و با آتش نشانی تماس بگیرید.

سیلندر های گازHe باید توسط شرکت های معتبر عرضه شوند. این شرکت ها باید گواهینامه استاندارد برای سیلندر های گاز He خود داشته باشند.

نحوه ی تهیه گاز هلیوم:

برای تهیه گاز هلیوم با کارشناسان سپهرگازکاویان (دارنده گواهینامه ISO17025،دارنده آزمایشگاه مرجع اداره استاندارد ایران) تماس بگیرید: 09022734708-02146837072-09128699025-02146837950

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *