گاز کالیبراسیون

گاز کالیبراسیون و مخلوط های گازی

گاز کالیبراسیون(calibration gas)

اطلاعات و آگاهی در زمینه گازها به ما کمک می‌کند تا با کاربرد گازهای کالیبراسیون که جزء پرکاربرد ترین گازها می‌باشند آشنا شویم.

مخلوط‌های گازی یا گازهای کالیبراسیون در زمینه‌هایی مانند کروماتوگرافی گازی(GC)، کروماتوگرافی مایع(HPLC)، تحلیل کننده‌های مستقیم و غیره نقش بسزایی دارند.

ابزار های منحصربه فرد مخلوط‌های گازی( گازهای کالیبرسیون)

خاص و منحصر به فرد بودن این ابزارها را می‌توان به قدرت سنجش آنها برای یک گاز خاص در نظر گرفت این بدین معنی است که منحصرا یک گاز را سنجش می‌کنند. این ابزارها نیاز به کالیبره شدن دارند که معمولا با یک گاز صفر یا یک گاز اسپن این عمل انجام می‌پذیرد.

 

گاز کالیبراسیون-سپهر گاز کاویانگاز صفر:

گاز صفر به گازی گفته می‌شود که خالص است و معمولا شبیه به ماتریس نمونه موردنظر می‌باشد.

گاز صفر معمولا نیتروژن و هوای خشک می‌باشد. درصد خلوص گاز صفر باید برای کاربرد موردنظر کافی باشد( درصد خلوص 5 تا 7).

ابزارهای معمول گازهای کالیبراسیون:

این ابزارها، ابزارهای عمومی نامیده می‌شوند.میتوانند برای تحلیل و بررسی دامنه وسیعی از مواد شیمیایی مورد استفاده قرار بگیرند. کروماتوگرافی گاز یا GC از ابزارهای عمومی گاز کالیبراسیون هستند که توسط خط یا منحنی کالیبراسیون کالیبره و تنظیم می‌شوند که قادرند انواع اندازه گیری ها را انجام دهند. بدین صورت از گازهای کالیبراسیون برای ایجاد این خطوط و منحنی ها استفاده می‌گردد.

مخلوط‌های گازی مشتعل شونده:

برای ممانعت از خطرات احتمالی هنگام کار با مخلوط های گازی یا آتش سوزی بررسی‌هایی انجام می‌پذیرد.

معمولا وسیله‌هایی وجود دارد که هنگامی که غلظت گاز موردنظر به حد از پیش تعیین شده خود می‌رسد بوسیله یک هشدار اطلاع رسانی می‌گردد.

برای این نوع کاربردها مخلوط های گازی با کیفیت بالا بطور معمول نصف و برابر آستانه میزان غلظت گاز در هوا  و یا برای مواد مشتعل شونده غلظت‌هایی مانند 20، 40، 50 و 60% کمترین LEL دا دارند.

مخلوط‌های مایع:

بیشتر مواد هیدروکربنی مایع با بالارفتن میزان فشار هوا و استفاده از یک گاز بی اثر خلوص بالا مثل گاز هلیوم تهیه می‌شوند تا از جدا شدن اجزای سبکتر هیدروکربنی از محصول آخر جلوگیری کنند. برای حفاظت از گاز کالیبراسیون طی فرآیند، از سیلندرهایی که دریچه پورت دوگانه دارند استفاده می‌گردد تا فشار اضافی حفظ شود.

مخلوط‌های گازی عمومی:

امکان سفارش هر نوع مخلوط گازی معمولا وجود دارد. به طور معمول تعدادی ویژگی های شیمیایی و فیزیکی هستند که باید به آنها توجه نمود تا امنیت خود و دیگران مورد تهدید قرار نگیرد.

گاز کالیبراسیون مخلوطی از گازهای خالص یا مخلوط گازی است که برای تنظیم یا تعیین دقت یک دستگاه اندازه گیری استفاده می شود. این گازها معمولاً در سیلندرهای فشرده شده عرضه می شوند و دارای یک تاریخ انقضا هستند.

گازهای کالیبراسیون در طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می شوند، از جمله:

کالیبراسیون آنالایزرهای گاز
کالیبراسیون آشکارسازهای گاز
کالیبراسیون فلومترها
کالیبراسیون تجهیزات پزشکی
کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

انواع مختلفی از گازهای کالیبراسیون وجود دارد، هر کدام با کاربرد خاص خود. برخی از انواع رایج گازهای کالیبراسیون عبارتند از:

* گازهای خالص: این گازها حاوی فقط یک نوع گاز هستند، مانند اکسیژن، نیتروژن یا آرگون.
* مخلوط گازهای خالص: این گازها حاوی دو یا چند گاز خالص هستند، مانند مخلوط گازهای تنفسی یا مخلوط گازهای آزمایشگاهی.
* گازهای استاندارد: این گازها با دقت بالا تولید می شوند و برای کالیبراسیون دستگاه های حساس استفاده می شوند.

هنگام انتخاب گاز کالیبراسیون مناسب، باید به عوامل مختلفی مانند نوع دستگاهی که باید کالیبره شود، دقت مورد نیاز و تاریخ انقضا توجه کرد.
گازهای کالیبراسیون باید به درستی ذخیره و نگهداری شوند تا از دقت آنها محافظت شود. آنها باید در یک مکان خنک و خشک نگهداری شوند و از قرار گرفتن در معرض دماهای شدید یا ضربه فیزیکی اجتناب شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *