نوشیدنی های نیتروژنی


نوشیدنی‌های نیتروژنی

شاید برایتان جالب باشد که ترکیباتی که دارای نیتروژن هستند و همینطور پروتئین ها حدود 11 الی 15% از حجم قهوه را شامل می‌شوند. در بعضی از انواع قهوه ها 10% را ترکیبات نیتروژن دار شامل می‌شوند. می‌توان گفت قسمتی از پروتئین هایی که درون قهوه وجود دارد به نوعی پلی ساکارید به نام آرابینو گالاکتان ارتباط دارد.

گفتنی است که آمینواسیدهای آزاد تقریبا می‌توانند حدود 1% در قهوه وجود داشته باشند با این حال تاثیر بسیار فراوانی در در رایحه و عطر و در نتیجه طعم نهایی قهوه دارد.

آمینو اسید های آزاد می‌توانند در واکنش مایار و واکنش کاهشی استکر شرکت کنند تا ایجاد رایحه و طعم مطبوعی در قهوه ایجاد کنند.

گلوماتیک اسید، آسپارتیک اسید و آسپاراژین سه آمینو اسید آزاد اصلی را تشکیل می‌دهند.

برای ایجاد طعم و بوی مطبوع ماده رایج استفاده از نیتروژن و یا ازت مایع می‌باشد. در حالت معمول نیتروژن یک گاز خنثی است که تاثیر مخربی بر انسان ندارد. شایان ذکر است بیشتر حجم هوایی که تنفس می‌کنیم از گاز نیتروژن تشکیل شده است. نیتروژن را با شیوه های گوناگونی در صنعت تولید می‌کنند و موارد استفاده از گاز نیتروژن در صنایع هم گوناگون است بعنوان مثال برای پرکردن پاکت‌های چیپس و پفک از گاز نیتروژن استفاده می‌کنند.

از دیگر کاربردهای نیتروژن می‌توان به صنعت روغن سازی اشاره نمود. گاز نیتروژن با اعمال فشار به نیتروژن مایع تبدیل می‌گردد.

آبمیوه نیتروژن نوشیدنی است که با گاز نیتروژن دم کرده است. این فرآیند بافتی غنی و ابریشمی و سر فوم ضخیم و کرمی ایجاد می کند. معروف ترین نمونه نوشیدنی نیترو گینس استاوت است.

تزریق نیتروژن فواید زیادی دارد، از جمله:

دهانی نرم تر و مخملی تر ایجاد می کند.

اسیدیته را کاهش می دهد و طعم نوشیدنی را شیرین تر می کند.

یک سر فوم ضخیم و کرمی ایجاد می کند.

طعم نوشیدنی را حفظ می کند.

آبمیوه های نیتروژنی را می توان با انواع نوشیدنی ها از جمله قهوه، آبجو، چای و نوشابه درست کرد. آنها معمولاً سرد سرو می شوند و در بسیاری از کافی شاپ ها، بارها و رستوران ها یافت می شوند.

توجه به این نکته ضروری است که نیتروژن مایع همان گاز نیتروژن نیست. نیتروژن مایع بسیار سرد است و در صورت تماس با پوست می تواند باعث سرمازدگی شود. همچنین توجه به این نکته مهم است که گاز نیتروژن در صورت عدم استفاده صحیح می تواند خطرناک باشد.

در اینجا برخی از محبوب ترین آبمیوه های نیتروژن آورده شده است:

قهوه سرد نیتروژن

چای نیتروژن

نوشابه های گازدار نیتروژن

 

این گاز به نوشیدنی ها طعمی نرم تر و غلیظ تر می بخشد و همچنین باعث ایجاد یک لایه کف کرمی روی نوشیدنی می شود. این آبمیوه ها را می توان با انواع مختلف نوشیدنی ها، از جمله قهوه، چای، آبجو و نوشابه درست کرد.

برای تهیه نوشیدنی های نیتروژنی، ابتدا باید آبمیوه  را با استفاده از یک تفاله قهوه دم کرد. سپس نوشیدنی را از تفاله قهوه فیلتر کرده و آن را در یک ظرف تحت فشار با گاز نیتروژن قرار می دهند. گاز نیتروژن باعث می شود که نوشیدنی کف کند و طعمی نرم تر و غلیظ تر پیدا کند.

نوشیدنی های نیتروژنی را معمولاً در لیوان های بلند و شفاف سرو می کنند. این به این دلیل است که لایه کف کرمی روی آبمیوه در این لیوان ها بهتر دیده می شود. آبمیوه های نیتروژنی را می توان با انواع مختلف طعم دهنده ها، از جمله شکلات، وانیل و نعناع، طعم دار کرد.

 

نوشیدنی های نیتروژنی-سپهر گاز کاویاندر اینجا چند نمونه از محبوب ترین آبمیوه های نیتروژنی آورده شده است:

قهوه نیتروژنی

چای نیتروژنی

آبجو نیتروژنی

نوشابه نیتروژنی

اسموتی نیتروژنی

شیک نیتروژنی

شیر نیتروژنی

آبمیوه های نیتروژنی یک نوشیدنی خوشمزه و سالم هستند که می توانند به عنوان یک میان وعده یا یک وعده غذایی کامل سرو شوند. آنها همچنین یک گزینه عالی برای افرادی هستند که به دنبال نوشیدنی هایی با طعمی نرم تر و غلیظ تر هستند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *