آرگون در کجای زمین یافت می‌شود؟


آرگون در کجای زمین یافت می‌شود؟

یکی از فراوان‌ترین گازهای نجیب در کره زمین گاز آرگون می‌باشد. تقریبا 1٪ از حجم هوا را گاز آرگون تشکیل می‌دهد و سومین عنصر فراوان در هوا پس از نیتروژن و اکسیژن می‌باشد. گفتنی است که آرگون نیز کمی در پوسته و اقیانوس زمین یافت می شود.

حقایق جالب توجه در مورد گاز آرگون

مقادیر زیادی از گاز آرگون خالص میتواند در مناطق بسته منجر به خفگی شود چرا که آن چگال‌تر از آب می‌باشد و باعث می شود مردم را خفه کند.

زمانی که آرگون به عنوان یک لیزر گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد یک رنگ سبز-آبی از خود منتشر می‌کند.گاز Argon در اتمسفر زمین از فروپاشی رادیو اکتیو از پتاسیم تهیه می‌شود.

استفاده‌های پزشکی گاز آرگون

از cryoablation آرگون مایع برای از بین بردن بافت ها از جمله سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

در عمل جراحی از آن در یک روش به نام “آرگون انعقاد” که یک شکل از الکتروسرجری پلاسما آرگون است استفاده می‌شود.

لیزراین گاز آبی در جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد به جوش شریان‌ها، از بین بردن تومورها و برای اصلاح نواقص چشم کاربرد دارد.

استفاده از لیزر Argon برای درمان جداشدگی شبکیه و فتوتراپی شبکیه برای افراد دیابتی یکی از این کاربردها است. همچنین در جراحی‌های دیگر، برای جوش دادن عروق و از بین بردن تومورها از این گاز کمک گرفته می‌شود.

گاز آرگون جوشکاری

این گاز یک عنصر خنثی است و واکنش‌پذیر نمی‌باشد پس از آن به عنوان یک عنصر مناسب برای استفاده در درجه حرارت بالا می توان نام برد.جوش Argon یا تیگ (TIG) یکی از روش های متداول در جوشکاری ذوبی است که با کمک گرمای ناشی از قوس الکتریکی انجام می شود. در این حالت از جوشکاری بر خلاف دیگر روش های جوش ذوبی، الکترود مصرف نمی شود؛ بلکه از الکترود های تنگستن یا همان مصرف نشدنی استفاده می شود.

 

کریستال های سیلیکون

آرگون برای رشد بلورهای سیلیکون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حباب‌های آرگونی

هنگامی که شما به یک لامپ نگاه می‌کنید به نظر می رسد هیچ چیزی در آن لامپ وجود ندارد اما گفتنی است که نخستین بار دانشمندان از آرگون در لامپ‌ها استفاده کردند تا عملکرد آنها را بهبود بخشند. از گاز Ar در لامپهای فلورسنت و رشته ای استفاده می شود تا اکسیژن لامپ ها را از خوردگی رشته تنگستن گرم متوقف کند. استفاده از Argon در لامپ ها از تبخیر رشته های تنگستن جلوگیری می کند که منجر به افزایش عمر لامپ می شود.

از این گاز در لامپهای فلورسنت و رشته ای استفاده می شود تا اکسیژن لامپ ها را از خوردگی رشته تنگستن گرم متوقف کند. استفاده از Ar در لامپ ها از تبخیر رشته های تنگستن جلوگیری می کند که منجر به افزایش عمر لامپ می شود.

از Argon همچنین برای ایجاد جو بی اثر برای رشد بلورهای نیمه هادی، جوشکاری قوس و برای فرآیندهایی که نیاز به محافظت در برابر انواع دیگر گازهای جوی دارند استفاده می شود. این گاز در ابتدا توسط یک شیمی دان انگلیسی به نام لرد ریلی و یک شیمی دان اسکاتلندی به نام سر ویلیام رامسی کشف شد. آرگون یک گاز غیر فلزی در دمای اتاق است و به شماره ۱۸ جدول دوره عناصر اختصاص داده شده است.

منابع

اتمسفر: حدود 99٪ Argon موجود در زمین در جو یافت می شود. این گاز از طریق واپاشی هسته ای پتاسیم-40 در سنگ های کره زمین تولید می شود.
پوسته زمین:  همچنین در پوسته زمین یافت می شود، اما غلظت آن بسیار کم است.
آب دریا: مقدار کمی از این گاز نیز در آب دریا یافت می شود.

 

آرگون-سپهرگاز کاویانکاربرد

Ar کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. برخی از کاربردهای مهم این گاز عبارتند از:

جوشکاری:  به عنوان یک گاز محافظ در جوشکاری استفاده می شود تا از فلز در برابر اکسیژن و نیتروژن محافظت کند.
صنعت نیمه هادی:  برای رشد کریستال های سیلیکون و ژرمانیم استفاده می شود.
صنعت غذایی:برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود تا از فساد آنها جلوگیری کند.
صنعت پزشکی:  در لیزرهای پزشکی، تجهیزات پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می شود.

خطرات

Ar در حالت عادی گاز بی خطری است. با این حال، در غلظت های بالا می تواند خفگی ایجاد کند. Argon همچنین می تواند باعث کاهش اکسیژن رسانی به بدن شود.

نتیجه گیری

Argon یک گاز فراوان و بی خطر است که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد.

تهیه و تامین

جهت تهیه گاز آرگون با سپهر گاز کاویان تماس بگیرید.

02146837950
02146835980

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *