کاربرد گاز sf6 در صنعت برق


کاربرد گاز sf6 در صنعت برق: همانطور که می‌دانید گاز sf6 ممکن است در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار گیرد اما گفتنی است که بخش عمده تولیدات و شاید بتوان گفت 80% از تولیدات گاز sf6 در صنعت برق به مصرف می رسد.

این گاز در این صنعت به عنوان عایق دی الکتریک در GIS یا سیستم های عایق شده با گاز در سیستم های توزیع برق با ولتاژ بالا ( بالاتر از 75.5 کیلو ولت) کاربرد دارد.

تاریخچه گاز sf6

کاربردی که این گاز در این صنعت دارد این است که باعث ایجاد مقاومت دی الکتریک، حلالیت شیمیایی طی عملیات الکتریکی، انتقال گرمای عالی و سنتز آسان میشود.

این گاز در سال 1901کشف شد وجالب است بدانید که پیش از آن اکثر تولید کنندگان، تابلو برق روغنی تولید می کردند. اما امروزه تابلو برق های آن ها با گاز sf6 یا دی الکتریک های جامد تولید می شود.

قوس های الکتریکی تخلیه ای از نور و گرما میباشند و می توانند در سیستم های برق مانند تابلو برق ایجاد شوند که کانال های رسانا تشکیل آنها را تسهیل می کنند.

خاصیت انتقال قدرت و انتقال حرارت بالا از SF6 بدین معنی است که قادر است با جذب الکترونهای آزاد ، انرژی الکترون را جذب کرده و دمای قوس را کاهش دهد. ترکیبی از گازهای هگزافلورید گوگرد و الکترونهای آزاد منجر به یونهای بزرگ و سنگین با میزان تحرک پایین می شود ، که به طور موثری از بهمن های الکترونی و فلاوورها جلوگیری می کند.

در حالی که تحت تأثیر تخلیه های الکتریکی ، SF6 تا حدی تجزیه می شود و به اجزای اتمی آن جدا می شود.

در این مدت ممکن است اکسیژن ، رطوبت و محصولات تجزیه مانند دی اکسید گوگرد ایجاد شود. بر خلاف سایر عایق های عایق ، گاز هگزافلوراید گوگرد توانایی منحصر به فرد خود را “بهبودی” با اتم هایی که پس از تخلیه می توانند از خود تخلیه کنند ، این یکی از دلایل استفاده گسترده آن در صنعت برق میباشد.

sf6-سپهر گاز کاویان

گاز sf6 چه نوع گازی است؟

آیا می دانید نام کامل گاز sf6 چیست ؟ گاز sf6 با نام کامل هگزا فلوئوراید گوگرد، دی الکتریک عالی با خواص بی نظیر عایق بشمار میرود و در صنعت برق و مصارف دیگری حتی مصارف پزشکی (در چشم پزشکی)، صنایع تولید مواد رسانا و … کاربرد دارد.
شایان ذکر است این گاز از واکنش بین گوگرد و فلوئور به دست می آورند و روش تولید آن در سال 1901 کشف گردیده است.

این گاز بصورت تجاری از طریق واکنش فلوئور (حاصل از الکترولیز) با گوگرد تولید می شود.
S + 3f_2 =〖SF〗_6 +262 KCAL
نکته ی مهم در رابطه با این ماده این است که این ماده پس از تولید بی اثر بوده و وارد واکنش نمی شود و به همین جهت به عنوان گاز بی خطر در صنعت برق مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص الکتریکی گاز SF6

گاز SF6 بسیار الکترونگاتیومیباشد و به دلیل الکترونگاتیوی بالا، الکترونهای آزاد را که به دلیل ایجاد قوس بین کنتاکت‌های مدارشکن تولید می شوند، جذب می کند.

ترکیب الکترونهای آزاد با مولکولها منجر به تولید یونهای سنگین و بزرگی می‌گردد که تحرک‌پذیری بسیار کمی دارند.

به دلیل جذب الکترون های آزاد و تحرک پذیری پایین، یون های SF6 خاصیت دی الکتریک بسیار عالی دارد. طوریکه حدود 2.5 برابر بیشتر از هوا است.

جهت اطلاعات بیشتر درباره گاز SF6 میتوانید مطلب مشابه ما در رابطه با گاز سولفور هگزا فلوراید SF6 Gas را مطالعه نمایید.

علاوه بر کاربرد گاز هگزافلوراید گوگرد این گاز چه کاربردهای دیگری دارد؟

کاربرد های دیگر گاز sf6 به جز درصنعت برق، در دستگاه های عکسبرداری با اشعه ایکس، در صنایع ریخته گری برای ممانعت از نفوذ هوا، ساخت صفحات نمایشگر، ساخت سیستم های رادار، شیشه سازی، میکروسکوپ الکترونی وشتاب دهنده های ذرات نیز میباشد.

اما همانطورکه گفته شد عمده ترین کاربرد آن در همان صنعت برق می باشد. برای مثال ویژگی آن در خاموش کردن جرقه و عایق بودن سبب شده است در کلید های فشار قوی از آن استفاده کنند

بازیافت گاز sf6

در رابطه با این گاز پر مصرف در صنعت برق باید بدانید که قوی ترین گاز گلخانه ای محسوب میشود.

گرمایشی که 450 گرم این گاز برای زمین ایجاد می کند معادل 10 تن گاز کربن دی اکسید است.

به علاوه ترکیب گاز sf6 ترکیبی پایدار است و و چیزی در حدود 3200 سال طول می کشد تا در جو زمین تجزیه شود این در حالی است که تجزیه ی کربن دی اکسید 200 سال زمان می برد! بنابراین سازمان های حفاظت از محیط زیست در دنیا همواره برای کاهش آزاد سازی این گاز در جو پیشنهاداتی ارائه می دهند.

یکی از این راه ها بازیابی و بازیافت گاز sf6 از کپسول ها و سیستم هاست. مراکزی این گاز بازیافتی را مطابق با استاندارد ها مناسب برای استفاده می کنند.

خلوص گاز sf6

این گاز با درصد های خلوص های متفاوتی عرضه می شود و متناسب با نیاز مشتریان به گاز sf6 در صنعت برق یا مصرف دیگر به آن ها ارائه می گردد.

سولفور هگزا فلوراید در گرید های 99.95 ، 99.99 و 99.999 در سیلندر های کربن استیل در سپهر گاز کاویان موجود میباشد.
سولفور هگزا فلوراید با خلوص 99.95 در سیلندر 5 لیتری 2 کیلوگرم و در سیلندر 10 لیتری 5 کیلوگرم موجود میباشد.
سولفور هگزا فلوراید با خلوص 99.99 در سیلندر 40 لیتری 40 کیلوگرم موجود میباشد.
سولفور هگزا فلوراید با خلوص 99.999 در سیلندر 50 لیتری 50 کیلوگرم موجود میباشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *