آرگون یک داروی محافظت کننده عصبی

آرگون یک داروی محافظت کننده عصبی

محافظت کننده عصبی در داروسازی و پزشکی

همانگونه که بسیاری از شما می‌دانید گاز آرگون را در صنعت‌های گوناگونی استفاده می‌کنند برای مثال در صنعت جوشکاری از این گاز پرکاربرد استفاده می‌شود.

آرگون یک (noble gas) یا همان گاز نجیب و بی‌اثر است. آرگون می‌تواند نقش مخدر و محافظت‌کننده داشته باشد و همین توانایی منحصر به فرد این گاز باعث کاربرد این گاز در پزشکی شده است.

تحقیقاتی که روی گاز آرگون انجام گرفته است نشان می‌دهد که این گاز می‌تواند علائم مخدر را تا فشار‌های بیش از 10 اتمسفرنمایان کند. تحقیقات و گزارشات جدیدتر آرگون را به عنوان یک عامل محافظت کننده عصبی معرفی می‌کنند زیرا آرگون نسبت به شیوه‌های مشابه مانند استفاده از زنون علاوه بر فراوانی بیشتر و در دسترس بودن هزینه کمتری نیز دارد.

محافظت کننده عصبی-سپهر گاز کاویانکاربرد

از گاز آرگون در بسیاری از آسیب‌هایی که به مغز وارد می‌شود بعنوان یک دارو استفاده می‌کنند. برای مثال آرگون در آسیب‌های ضربه به مغز، انسداد رگ‌های مغز و محرومیت اکسیژن_ قند رفتارهای محافظت کننده عصبی مناسبی را نشان داده است.آرگون به عنوان محافظت کننده عصبی استفاده می شود.

اثرات مثبت استفاده درمانی آرگون از یک سو و از سویی دیگر گزارشات و هشدارهایی در رابطه با اثرات و عملکرد منفی از آرگون در درمان آسیب مغزی ایسکمیک ( که در آن آسیب ناحیه زیر قشر مغز زیاد است ) مشاهده شده است.

از دیگر توانایی‌های گاز آرگون در پزشکی می‌توان به ترکیب شدن آن با TPA اشاره نمود که باعث محافظت اندام و بسیاری از اعمال جراحی می‌شود.

موارد گفته شده تنها خلاصه‌ای از توسعه کاربرد‌های آرگون است با اثرات بیولوژیکی آرگون احتمالا کاربرد‌های بیشتری برای این گاز پدید خواهد آمد.

با توجه کاربرد‌هایی که از آرگون گفته شد استفاده از این گاز بعنوان یک تسکین دهنده تا الان نتایج جدیدی را نشان داده است. این تحقیقات نشان می‌دهد آرگون در پزشکی و بعنوان یک محافظ کننده عصبی موفق عمل نموده است. قبل از ورود به بحث عملکرد آرگون در پزشکی بهتر است مشخصات فنی آرگون و ویژگی های این گاز را مورد بررسی قرار دهیم.

گاز آرگون در داروسازی و محافظت کننده عصبی

محافظت از داروها در برابر اکسیداسیون: آرگون یک گاز بی اثر است و با مواد دیگر واکنش نمی دهد. این بدان معناست که می توان از آن برای محافظت از داروها در برابر اکسیداسیون استفاده کرد. اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است که می تواند باعث تجزیه داروها و کاهش اثربخشی آنها شود.

ایجاد یک محیط بی اثر برای فرآیندهای تولید دارو: آرگون می توان برای ایجاد یک محیط بی اثر برای فرآیندهای تولید دارو استفاده کرد. این محیط بی اثر از اکسیداسیون، آلودگی و سایر واکنش های شیمیایی که می توانند باعث تجزیه داروها شوند، محافظت می کند.

استفاده در لیزرهای پزشکی: آرگون همچنین در لیزرهای پزشکی استفاده می شود. لیزرهای آرگون برای انواع روش های پزشکی از جمله جراحی چشم، جراحی پوست و درمان سرطان استفاده می شوند.

آرگون یک گاز بی اثر و بی خطر است که کاربردهای زیادی در داروسازی دارد. این گاز می تواند برای محافظت از داروها در برابر اکسیداسیون، ایجاد یک محیط بی اثر برای فرآیندهای تولید دارو و استفاده در لیزرهای پزشکی استفاده شود.آرگون به عنوان محافظت کننده عصبی استفاده می شود.

تکمیلی

انعقاد خون: گاز آرگون می تواند برای انعقاد خون در جراحی های مختلف استفاده شود. این کار با ایجاد یک میدان الکتریکی در اطراف گاز آرگون انجام می شود که باعث می شود پروتئین های خون در محل برخورد گاز با بافت انعقاد یابند.

برش بافت: گاز آرگون همچنین می تواند برای برش بافت در جراحی های مختلف استفاده شود. این کار با استفاده از یک جریان الکتریکی فرکانس بالا انجام می شود که باعث می شود گاز آرگون به صورت پلاسما درآید. پلاسمای گاز آرگون می تواند بافت را به سرعت و با دقت برش دهد.

لیزر موهای زائد: گاز آرگون در دستگاه های لیزر موهای زائد برای هدف قرار دادن و تخریب فولیکول های مو استفاده می شود. این کار با استفاده از پرتوهای نور لیزر انجام می شود که توسط گاز آرگون جذب می شوند و به انرژی گرمایی تبدیل می شوند. انرژی گرمایی باعث می شود فولیکول های مو از بین بروند و رشد موها متوقف شود.

درمان بیماری های پوستی: گاز آرگون همچنین می تواند برای درمان برخی از بیماری های پوستی مانند زگیل، خال و کک و مک استفاده شود. این کار با استفاده از پرتوهای نور لیزر انجام می شود که باعث می شود سلول های پوستی آسیب دیده از بین بروند.

موارد بیشتر

علاوه بر کاربردهای ذکر شده، گاز آرگون در پزشکی کاربردهای دیگری نیز دارد، از جمله:

پرکردن حباب های موجود در پنجره های دوجداره و لامپ ها

کربن گیری از فولاد ضد زنگ

ساخت لامپ های نئونی

در صنعت جوشکاری به عنوان گاز محافظ

گاز آرگون یک گاز بی خطر و سازگار با محیط زیست است و به همین دلیل در پزشکی کاربردهای گسترده ای دارد.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *