گاز نیتروس اکساید N2O Gas

فروش گاز نیتروس اکساید | نیتروزاکساید | گاز دی نیتروژن مونوکسید | فروش گازNOS | nitrous | nitro | N2O | گاز نیتریک اکسید | فروش گاز نیتروس اکساید وارداتی | گاز خنده | گاز بیهوشی | فروش  N2O Gas | فروش گاز Nitrous oxide

شرکت سپهر گاز کاویان قادر به تامین گاز نیتروس دی اکساید در حجم سیلندر -کپسول :سیلندر 2 لیتری (150 بار)- سیلندر 5 لیتری (150 بار) , سیلندر 10 لیتری (150 بار)- سیلندر 20 لیتری (150 بار) , سیلندر 40 لیتری (150 بار)- سیلندر 50 لیتری (200 بار) درصد خلوص یا گرید شارژ گاز نیتروس دی اکساید داخلی 99.999mol%،99.99mol% ,99.9995mol% و برای گاز نیتروس اکساید وارداتی 99.999mol% و 99.9999mol% می باشد. و برای اولین بار در ایران قادر به تولید گاز های ترکیبی و مخلوط های گازی که درصدی یا ppm و یا ppb از نیتروس اکساید می باشد .
گاز نیتروس اکساید (N2O) در گرید های 99 ، 99.9 ، 99.99 ،99.998 ، 99.999 موجود میباشد.
گاز نیتروس اکساید (N2O) %99 جهت بیهوشی در سیلندر 40 لیتری با مقدار 20 کیلوگرم موجود میباشد.
گاز نیتروس اکساید (N2O) %99.9 (Atomic absorption) در سیلندر 40 لیتری با مقدار 20 کیلوگرم و در سیلندر 50 لیتری به میزان 25 کیلوگرم موجود میباشد.
گاز نیتروس اکساید (N2O) %99.99(Atomic absorption) در سیلندر 40 لیتری با مقدار 20 کیلوگرم و در سیلندر 50 لیتری به میزان 25 کیلوگرم موجود میباشد.
گاز نیتروس اکساید (N2O) %99.998 (Atomic absorption) در سیلندر 40 لیتری با مقدار 20 کیلوگرم و در سیلندر 50 لیتری به میزان 25 کیلوگرم موجود میباشد.
گاز نیتروس اکساید (N2O) %99.999 (Atomic absorption) در سیلندر 40 لیتری با مقدار 20 کیلوگرم و در سیلندر 50 لیتری به میزان 25 کیلوگرم موجود میباشد.

 
گاز با خلوص (گرید) حجم (Lit) وزن(kg)
گاز نیتروس اکساید

99mol%

40 Lit 20 kg
گاز نیتروس اکساید

99.9mol% 

40 Lit 20 kg
گاز نیتروس اکساید

99.9mol% 

50 Lit 25 kg
گاز نیتروس اکساید

99.99mol% 

40 Lit 20 kg
گاز نیتروس اکساید

99.99mol%

50 Lit 25 kg
گاز نیتروس اکساید

99.998mol% 

40 Lit 20 kg
گاز نیتروس اکساید

99.998mol%  

50 Lit 25 kg
گاز نیتروس اکساید

99.999mol%

40L 20kg
گاز نیتروس اکساید

99.999mol%

50 Lit 25 kg

یکی دیگر از گازهای پرکاربرد در صنعت را می‌شود گاز دی نیتروژن مونوکسید معرفی نمود. ما در این مقاله تلاش کرده ایم تا اطلاعاتی درمورد گاز نیتروس اکساید را در اختیار شما قرار دهیم.

گاز مونوکسید دی نیتروژن (گاز نیتروس اکساید) در گذشته با نام گاز خنده معروف بود. این گاز یکی از ترکیبات نیتروژن دار محسوب می‌شود که نخستین بار در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفت. امروزه گاز نیتروس اکساید(گاز مونوکسید دی نیتروژن) در پزشکی برای بیهوشی کاربرد دارد. از گاز مونوکسید دی نیتروژن با مقادیر کم برای جراحی زنان زایمان بعنوان ضد درد استفاده می‌گردد.

گاز دی نیتروژن مونوکسید، گازی بی رنگ و غیرقابل اشتعال و بی بو است. گفتنی است که گاز دی نیتروژن مونوکسید دارای اثر سمی نیست. N2O جزو آلاینده های هوا است که در دسته گازهای گلخانه ای قرار می‌گیرد.

گاز دی نیتروژن مونوکسید کاربردهای گسترده ای در صنعت دارد، یکی از این موارد تقویت موتور خودرو می‌باشد.

گاز نیتروس اکساید بعنوان یک سوخت عمل نمیکند بلکه با ورود به داخل سیلندر ماشین به دلیل گرمای زیاد به عناصر سازنده خود تبدیل می‌گردد.این عمل با گرفتن گرما از درون محفظه همراه است در نتیجه اتم های اکسیژن با یکدیگر پیوند برقرار کرده و با ورود سوخت عمل احتراق انجام می‌گیرد.

برای تهیه گاز نیتروس اکساید با کارشناسان سپهر گاز کاویان تماس بگیرید.

02146837950
02146835980

تاریخچه گاز نیتروس اکساید

گاز نیتروس اکساید (N2O) که به نام گذاری (IUPAC) میشناسیم با نامهای گاز خنده آور، نیتروژن اکسید، دی نیتروژن منواکسید و هوای صناعی نیز در گذشته شناخته شده است و از اواسط قرن هفدهم مورد توجه قرار گرفته است. نيتروس اكسايد “گاز خنده” نامگذاري شده است زيرا تنفس آن ايجاد خوشحالي(سر خوشي) مي كند.حدود یکصد سال طول کشید تا برای اولین بار توسط جوزف پریستلی ( Joseph Priestly) در سال 1774 بصورت خالص بدست آمد. البته در آن زمان این گاز بمنظور تفریح در مجالس استفاده میشد،اما در سال 1800 آقای سرهمفری دیوی(Sir Humphry Davy) در یک کتاب 580 صفحه ای به خواص N2O اشاره کرد و مفید بودن آن را در اعمال جراحی برای تخفیف درد مطرح نمود تا اینکه در سال 1844 هوراس ولز(Horace Wells) به اثر ضد درد آن در دندانپزشکی پی برد اما متاسفاً نتوانست کشف خود را برای دیگران به اثبات برساند و 20 سال بعد گاردنر کوینسی کولتون(Gardner Quincy Colton) با افزودن اکسيژن به گاز N2O از خطر مرگ متعاقب آن کاسته و گزارش 25000 مورد مصرف همراه با موفقیت آن را، ارائه داد. در اواخر قرن نوزده این گاز برای مصرف زایمان بی درد بکار رفت اما در اوایل قرن بیستم بود که با بهبود وسایل ارائه و تجویز گازهای بیهوشی، مصرف گسترده ای پیدا کرد و علاوه بر کنترل درد، در علم بيهوشی نیز به عنوان یک داروی ماندگار، جایگاه ويژه ای پیدا کرد بطوریکه امروزه حتی در دستگاههای پیشرفته دیجیتالی نیز جهت تجویز این گاز پیش بینی لازم صورت گرفته است.

خواص فیزیکی و شیمیائی گاز نیتروس اکساید(N2O)

نیتروس اکسید گازی است بی رنگ، بی بو، بی طعم ، غیر سمی ، خوش بو و دارای مزه ای شیرین که خود مشتعل نمیشود اما در تداوم و ثبات شعله می‌تواند بسیار موثر واقع شود. این گاز وزن مولکولی 44 داشته، حدود 5/1 برابر سنگین تراز هوابوده و در اتمسفر بطور طبیعی با غلظت 0.5 ppm موجود است.مولکول آن خطی بوده N=N=O ↔ N≡N-O و در صنعت با حرارت دادن نیترات آمونیوم تا 270 درجه سانتیگراد بدست میاید. البته برخی گازهای ديگرمانند NO, NO2,CO2,CO نیز تولید میشود که در مراحلی بسیارحساس و دقیق، ناخالصی آن گرفته و در سیلندرهای مخصوص آبی رنگ ارائه میشود. البته بدلیل حرارت بحرانی بالائی که دارد (حدود 36oC ) در درجه حرارت هوای اتاق (21 درجه سانتیگراد ) با فشار 745psig یا 50 اتمسفر بصورت مایع در سیلندر موجود است وتا وقتی مایع وجود دارد این فشار حفظ خواهد شد. نقطه انجماد آن برابر -90.81oC و نقطه جوشش -88.46oC است.
وزن مولکولی گاز نیتروس اکساید: 44.02 g/mole
فرمول مولکولی گاز نیتروس اکساید: N2-O
نقطه جوش گاز نیتروس اکساید: -88°C
فشار بخار گاز نیتروس اکساید: 745 PSI
نقطه ذوب گاز نیتروس اکساید: -91°C
دمای بحرانی گاز نیتروس اکساید: 36.6°C
غلظت بخار گاز نیتروس اکساید: 1.53
حجم مخصوص گاز نیتروس اکساید: 8.6957
چگالی بخار گاز نیتروس اکساید: 0.115

مشخصات کلی گاز نیتروس اکساید

فارماکولوژی
N2O یکی از ضعیف ترین گازهای بیهوشی است که MAC آن در فشار 1 اتمسفر ( سطح دریا) برابر 104% است یعنی حتی با حداکثر مجاز تجویز (70%) هم نمیتواند یک هوشبر کامل باشد وبایستی با دیگر هوشبرهای استنشاقی ( هالوتان، ایزوفلوران، سوفلوران و…) و یا وریدی ( پروپوفول، کتامين، اتومیدیت و…) همراه گردد. البته این ضعف قدرت با سرعت اثر بالائی که دارد تاحد زیادی جبران شده است زیرا N2O حلالیت بسیار کمی در خون داشته و پس از تجویز بسرعت فشار نسبی آن در خون و مغز بالا میرود. بطور معمول ظرف 30 ثانیه اثرش ظاهر و تاحدود 2تا3 دقیقه به حداکثر میرسد. مکانیسم ضد درد آن تاکنون بیشتر مشخص شده و تأثیر از طریق آزادی اندورفین های آندوژن در سطح فوق نخاعی، و مهار گیرندههای NMDA در سطح نخاع تأئید شده است. اثرات بی دردی از غلظت 20 تا 30 درصد شروع و با افزایش غلظت تا 70% که مرز بیهوشی است، میتواند بدون تضعیف شدید هوشیاری ادامه یابد. لیکن عدم توجه به زمان ومحیط اطراف و اختلال در بیادآودن وقایع اخیر در این میزان مصرف رخ میدهد که خود باعث رضایتمندی بیماران از این روش کنترل درد خواهد شد. مکانیسم هوشبری نیتروس اکسید بطور دقیق مشخص نشده ولیکن تئوری فشاری، و یونی برای آن مطرح است.حلالیت کم در خون و در بافتها به خصوص در مغز باعث شده تا این گاز سرعت بالائی در القاء و بهبود از بیهوشی داشته و علی الرغم ضعف در قدرت اثر بعنوان یک داروی هوشبر خاص مورد توجه متخصصین بیهوشی باشد.گاز نیتروس اکساید (N2O) با نامهای گاز خنده آور، نیتروژن اکسید، دی نیتروژن منواکسید و هوای صناعی نیز در گذشته شناخته شده است و از اواسط قرن هفدهم مورد توجه قرار گرفته است. نيتروس اكسايد “گاز خنده” نامگذاري شده است زيرا تنفس آن ايجاد خوشحالي(سر خوشي) مي كند.گاز نیتروس اکساید گازی است بی رنگ، بی بو، بی طعم ، غیر سمی ، خوش بو و دارای مزه ای شیرین که خود مشتعل نمیشود اما در تداوم و ثبات شعله می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

مشخصات فنی گاز نیتروس اکساید 

گاز نیتروس اکساید ، وزن مولکولی 44 داشته، حدود 5/1 برابر سنگین تراز هوا بوده و در اتمسفر بطور طبیعی با غلظت ppm 5/0 موجود است.مولکول آن خطی بوده N=N=O ↔ N≡N-O و در صنعت با حرارت دادن نیترات آمونیوم تا 270 درجه سانتیگراد بدست میاید. البته برخی گازهای ديگرمانند NO, NO2,CO2,CO نیز تولید میشود که در مراحلی بسیارحساس و دقیق، ناخالصی آن گرفته و در سیلندرهای مخصوص آبی رنگ ارائه میشود. البته بدلیل حرارت بحرانی بالائی که دارد (حدود 36درجه سانتی گراد) با فشارpsig745 یا 50 اتمسفر بصورت مایع در سیلندر موجود است وتا وقتی مایع وجود دارد این فشار حفظ خواهد شد. نقطه انجماد آن برابر 81/90- و نقطه جوشش 48/88- است.

کاربرد گاز نیتروس اکساید

کاربرد نیتروژن اکسید در تقویت خودرو
یکی از موارد کاربرد N۲O در تقویت خودرو است. نیتروژن اکسید یک سوخت نیست که با سوختن آن در موتور اتومبیل بتوان انرژی تولید کرد. این گاز وقتی وارد سیلندر می‌شود، به دلیل گرمای زیاد داخل محفظه به اتم اکسیژن و نیتروژن تجزیه می‌گردد. در این تجزیه پیوند بین اتم‌ها شکسته می‌شود. این عمل با گرفتن گرما از سیلندر همراه است در نتیجه دمای محفظهٔ احتراق کم می‌شود. خیلی سریع اتم‌های فعال اکسیژن با هم ترکیب شده و مولکول O۲ را به وجود می آورند. حال اگر ما مقداری سوخت اضافی وارد سیلندر کنیم می‌توانیم با گاز اکسیژن حاصله، سوخت اضافی را بسوزانیم و نیروی بیش تری تولید کنیم. توجه داشته باشید که سوزاندن سوخت اضافی زمانی ممکن می‌شود که دمای سیلندر پایین باشد و تجزیهٔ نیتروژن اکسید این حالت را فراهم می‌آورد. در این فرایند گاز نیتروژن هیچ نقشی در انفجار نخواهد داشت!نیتروز به عنوان ضد درد,گاز بیهوشی,تقویت قدرت موتور استفاده می شود.N۲O در محفظه‌های تحت فشاری به نام Bottle Heaters یا Bottle Warmers در خودرو نگهداری می‌شود.فشار داخل این محفظه باید بین ۸۵۰ تا ۱۱۰۰ psi باشد تا بتواند گاز را در حالت مایع نگاه دارد. گاز ازطریق شلنگ تحت فشار به مجرای تفس موتور (و یا خود سیلندر) تزریق می‌شود. به هنگام تزریق نیتروژن اکسید، این گاز از حالت مایع به گاز می‌رود چون نقطهٔ جوش آن در حدود منفی ۸۴ درجهٔ سانتی گراد است. در این تغییر فاز، دمای مخلوط هوا کاهش می یابد و درنتیجه فرایند انفجار بهتر صورت می گیرد.

اطلاعات ایمنی گاز نیتروس اکساید

گاز نیتروز اکساید گازی فشرده بی رنگ با بویی ملایم و اکسید کننده می باشد.گاز N2O در معرض مواد آتشزا ممکن است باعث آتش سوزی شود.نیتروز گازی بسیار سرد است و باعث سوختگی کرایجنیک می شود.در صورت تماس چشمی حتما به مدت 15 دقیقه با آب شسته شود.گاز نیتروس اکساید غیر آتشزا بوده ولی در صورت تجزیه ممکن است مقداری نیتروژن اکسید داشته باشد.

مشخصات ایمنی گاز نیتروس اکساید 

خطر گاز نیتروس اکساید، بیشتر به این دلیل است که یک گاز مایع شده است.در معرض گاز نیتروز اکسایدقرار گرفتن به مدت زمان کوتاه، باعث کاهش عملکرد ذهنی، توانایی سمعی بصری و نیز کاهش عملکرد دست می شود. و قرارگرفتن در معرض گاز نیتروس اکساید به مدت طولانی، می تواند سبب کمبود ویتامین B12، بی حسی، عوارض جانبی بارداری و مشکلات دیگر شود.رعایت نکردن نکات ایمنی درمورد گاز نیتروس اکساید، منجر به کاهش اکسیژن خون و در نتیجه کاهش فشارخون، غش و حتی حملات قلبی می شود.استنشاق مزمن گاز بيهوشي نيتروس اكسايد توسط كاركنان اتاق‌ هاي عمل جراحي و ريكاوري احتمال بروز عوارض و خطرات جدي را به دنبال دارد كه اين عوارض شامل كاهش كارايي مغز، كاهش توانايي ‌هاي بينايي و شنوايي، بروز ناهنجاري ‌هاي سيستم توليد مثل، كم خوني مگالوبلاستيك، افزايش شيوع سقط‌هاي خودبخودي و بيماري ‌هاي كبدي و كليوي مي ‌باشد. از جمله علل آلودگي هواي تنفسي كاركنان مي ‌توان به مواردي مانند عدم وجود سيستم تهويه هوا و Scavenging مناسب، غلظت‌ هاي بالاي گاز N2O در هواي بازدم بيماران در مرحله بعد از بيهوشي، روش ‌هاي رايج بيهوشي و نشت گاز از سيلندرها و ماشين بيهوشي اشاره نمود. اولين قدم در جهت كنترل و حذف اين آلودگي تعيين ميزان واقعي غلظت گاز N2O در هواي تنفسي كاركنان مي‌ باشد كه در اين پژوهش براي نخستين ‌بار در كشور، ميزان اين آلاينده در هواي اتاق ‌هاي عمل و ريكاوري با استفاده از دستگاه اسپكتروفتومتر مادون قرمز در 43 اتاق عمل و 12 اتاق ريكاوري بيمارستان ‌هاي آموزشي ـ درماني دانشگاه علوم پزشكي ايران اندازه ‌گيري شد و مورد ارزيابي قرار گرفت. نتايج نشان داد كه ميانگين تراكم گاز N2O در اتاق‌ هاي عمل فاقد سيستم تهويه هوا به طور قابل توجهي بالاتر از ميانگين غلظت اين گاز در اتاق ‌هاي عمل مجهز به سيستم تهويه هوا مي ‌باشد (P<0.05) اما بين ميانگين تراكم گاز N2O در اتاق‌ هاي ريكاوري مجهز به سيستم تهويه هواي فعال و فاقد آن تفاوت معني ‌داري وجود نداشت. هم چنين مشخص گرديد كه در شرايط فعال بودن سيستم تهويه هواي اتاق عمل، ميزان آلودگي در محيط تنفسي كاركنان بيهوشي در 5/56% موارد بالاتر از غلظت مجاز پيشنهادي سازمان ‌هاي بهداشتي و ايمني حرفه‌اي آلمان و انگلستان(100ppm) مي ‌باشد. در مقايسه با غلظت پيشنهادي انستيتو ملي بهداشت و ايمني حرفه ‌اي آمريكا (25 pmpm) NIOSH در 100% موارد ميزان غلظت آلودگي در محيط تنفسي كاركنان بيهوشي بيش از حد مورد نظر بوده است. هم چنين كاركنان بيهوشي نسبت به ساير كاركنان، در معرض آلودگي بيش ‌تري قرار داشتند. حداقل غلظت آلودگي مربوط به محيط تنفسي پرستار اتاق عمل بود. ميانگين غلظت گاز N2O هواي استنشاقي كاركنان ريكاوري بيش از غلظت پيشنهادي NIOSH اما پايين‌ تر از غلظت قابل قبول سازمان ‌هاي بهداشتي در كشورهاي آلمان و انگلستان بوده است.
اثرات تنفسی
با مصرف N2O حجم جاری کاهش، تعداد تنفس افزایش و حجم دقیقه ای نیز افزایش میابد و در نهایت میزان PaCO2 حفظ خواهد شد البته پاسخ مرکز تنفس به افزایش دی اکسید کربن وهیپوکسی مختل خواهد شد یکی از مسائل مربوط به اختلال تنفسی در زمینه مصرف N2O هیپوکسی انتشاری است که به دلیل سرعت انتشار سریع این گاز از خون به ریه ها در زمان بهبودی از بیهوشی عمومی است که این امر منجر به رقیق شدن CO2 آلوئلی و تضعیف تحریک مرکز تنفس از طرفی و همچنین رقیق شدن اکسیژن آلوئلی و هیپوکسی استنشاقی میشود که درنهایت باعث افت فشار سهمی اکسیژن خون خواهد شد بنابراین توصیه به تجویز اکسیژن اضافی در 5 تا 10 دقیقه اول مرحله بهبودی از بیهوشی عمومی همراه با N2O شده است.
اثرات قلبی عروقی
تأثیرات نیتروس اکسید برروی قلب و عروق شبیه CO2 بوده و باعث تضعیف مستقیم میوکارد میگردد اما چون تحریک سیستم سمپاتیک رانیز بهمراه دارد این اثر تضعیفی دیده نمی شود مگر در مواردیکه قلب دچار نارسائی در خون رسانی عروق کرونر و یا نارسائی احتقانی قلب باشد همچنین N2O باعث افزایش فشار خون ریوی شده که در بیماران با زمینة افزایش فشارخون ریوی مثل بیماری COPD این مشکل بارزتر و باعث اختلال در اکسیژن رسانی بافتی در اثرافزایش شنت میتواند بشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *