گاز متان Methane Gas

فروش گاز متان | فروش گاز متیل هیدرید | فروش گاز Methylhydride | Methane | گاز متان خالص | گاز طبیعی | گاز متان وارداتی | فروش گاز Methane Gas| LNG Gas | CH4

گاز متان چیست؟

امروز میخواهیم در مورد گاز پرکاربرد متان در صنعت بحث نماییم. در این مقاله شما اطلاعاتی در مورد تاریخچه متان، خواص شیمیایی و فیزیکی گاز متان، اثرات این گاز بر محیط زیست و سلامتی انسان و… دریافت می‌نمایید.

متان ترکیبی است با نماد شیمیایی CH4که در آن یک کربن به چهار اتم دیگر متصل می‌باشد. متان عضو خانواده آلکان ها می‌باشد و ساده ترین آلکان به شمار می‌اید. گاز متان جزء اصلی گاز طبیعی محسوب می‌شود.از آنجایی که گاز متان از فراوانترین ترکیب بر روی زمین می‌باشد میتواند سوختی بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه  به شمار بیاید.

با توجه به حالت گاز متان و ذخیره سازی، امروزه مشکلات زیادی بوجود آمده است. گاز متان در زمین بصورت طبیعی وجود دارد و از طریق یکسری فرایندهای شیمیایی به تولید می‌رسد.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: گاز متان

متان اتمسفری

درصورتی که گاز متان به اتمسفر و سطح زمین برسد به آن متان اتمسفری می‌گویند.

گفتنی است که گاز متان در سیارات دیگر همچون مریخ نیز کشف شده است.

متان کاربرد زیادی دارد از جمله بعنوان سوخت در توربین، خودرو، فر و …

برای ذخیره سازی گاز متان از کربن فعال استفاده می‌کنند. از آنجایی که گاز متان جزء اصلی گاز طبیعی است در تولید برق و به کارگیری توربین ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. متان در مقایسه با  دیگر هیدروکربن ها گاز گلخانه ای کمتری تشکیل می‌دهد.

تاریخچه گاز متان

اولین ترکیب دسته هیدروکربن‌های اشباع شده و دارای پیوند یگانه را می‌توان متان (گاز متان) به شمار آورد. متان ساده‌ترین آلکان است که منابع تولید فراوانی دارد.

گاز طبیعی دارای تاریخی چند هزار ساله‌ است. تقریباً در سال ۹۴۰ قبل از میلاد، مردمان سرزمین با استفاده از نی‌های تو خالی گاز طبیعی را از محل آن در خشکی به ساحل رسانده و از آن برای جوشاندن آب دریا و استحصال استفاده می‌کردند. برخی از صاحب‌ نظران اعتقاد دارند که چینی‌ها چاه‌های گاز را حتی تا عمق ۶۰۰ نیز حفر می‌کردند. همچنین حفر چاه‌های گاز در در حدود سال ۶۰۰ قبل از میلاد گزارش شده‌ است. سایر تمدن‌های باستانی نیز خروج گاز از زمین را متوجه شده و دریافته بودند که قابل اشتعال است و می‌سوزد. لذا معابدی برای محصور نگه داشتن این «شعله‌های جاودان» پر رمز و راز که بازدیدکنندگان به دیده احترام به آنها می‌نگریستند بنا شد. گزارش‌های مختلفی از ستون‌های آتش و آبی جوشان و سحرآمیز که مانند روغن شعله‌ور می‌شد به ثبت رسیده‌است. اما اهمیت گاز طبیعی به عنوان سوخت مورد استفاده در زندگی بشر از اوایل دهه آغاز شد. در اواخر قرن بیستم مشخص شد که گاز طبیعی در بخش اعظم جهان صنعتی به یک منبع انرژی بسیار ضروری و حیاتی مبدل شده‌است. در قرن نوزدهم را سبب شد و که سوخت قرن بیستم بود باعث توسعه اقتصادی در جهان شد. در حال حاضر مقدار متان با توجه به افزایش اکسیژن کاهش یافته است. غلظت آن درنیمکره شمالی بیشتر است. البته این غلطت‌ها وابسته به تغییرات فصلی هستند و در اواخر تابستان کمی تغییر می‌کند.

خواص فیزیکی و شیمیایی گاز متان

متان گازیست بی رنگ، بی بو و در آب نامحلول که نقطه ذوب آن 182درجه سانتی گراد و نقطه جوش آن 162درجه سانتی گراد است. این ماده ساده ترین آلکان وترکیب اصلی گاز طبیعی و یک گاز گلخانه‌ای است. سوختن متان در اکسیژن، دی اکسید کربن و آب تولید می‌کنید. متان در شرایط عادی گاز است. منبع اصلی متان گاز طبیعی است. متان در گاز طبیعی همراه بعضی از هیدروکربن‌ها و گاهی اوقات گاز هلیوم و نیتروژن است. گاز در سطح کم عمق باتجزیه بی هوازی مواد آلی تولیدمی‌شود. به طور کلی رسوبات سوخته در اعماق بالاتر هنگامی که نفت درست می‌شود گاز را تولید میکند. گاز متان با فرمول مولکولی CH4 یک گاز گلخانه‌ای است و به عنوان سوخت بکار می‌رود. متان ساده‌ترین آلکان است که ماده اصلی گاز طبیعی است و از تجزیه مواد گیاهی در نواحی مردابی تشکیل می‌شود. این گاز به خاطر توانایی جذب گرما به مقدار فراوان اثر گلخانه‌ای بیشتری نسبت به کربن دی‌اکسید دارد. امّا به این خاطر که مقدار آن در هواکره کمتر از دی اکسید کربن است، دی اکسید کربن را عامل اصلی اثر گلخانه‌ای می‌دانیم. یکی از تلاش‌هایی که پیرامون کنترل گرم شدن زمین می‌شود، تلاش برای تبدیل متان حاصل از فاضلاب‌ها یا مرداب‌ها به گازکربن دی‌اکسید است. گاز متان سبب اماس و باد کردن و یا ترکیدن اجساد مرده میشود.

[table id=47 /]

کاربرد کلی گاز متان

1- گاز متان ماده بنیادی در صنایع پتروشیمی است و همراه با گاز پروپان تحت عنوان( L.P.G – گاز مایع ) جهت مصارف سوخت و تولید انرژی بکار می رود.
2- استفاد از گاز متان در سنتز بعضی از مواد شیمیائی مثل استیلن و اسید استیک و حشره کش ها و …
3- استفاده از گاز متان با خلوص بالا و یا مخلوط با گاز آرگون بعنوان یک گاز مهم در دستگاه های شناسائی و آنالیز مواد مثل فلورسانس اشعه ایکس (XRF)کاربرد دارد.
4- استفاده از گاز متان بعنوان نقطه مرجع برای اندازه گیری PCI هیدروکربن ها و زغال سنگ
5- استفاده از گاز متان برای تولید برق و همچنین بعنوان سوخت در توربین گاز و یا دیگ بخار
6- بدلیل بیشترین سازگاری با محیط زیست نسبت به سایر سوخت ها از گاز متان بصورت گاز طبیعی فشرده بعنوان سوخت خودرو استفاده می شود.

نکات ایمنی گاز متان

اطلاعات آتش سوزی و انفجار :
نقطه آتش گیری گاز متان : 136.11- درجه سانتیگراد حد پایین انفجار گاز متان : 5 درصد حجمی
دمای خود اشتعالی گاز متان: 537 درجه سانتیگراد حد بالای انفجار گاز متان: 15 درصد حجمی
مواد خاموش کننده : قطع جریان گاز. استفاده از اسپری آب برای خنک کردن مخازنی که در معرض آتش هستند .
خطرات انفجار یا آتش سوزی : هرگز قبل از قطع جریان گاز مبادرت به اطفاء حریق نکنید، چرا که با تمرکز و بالا رفتن غلظت گاز احتمال انفجار و اشتعال مجدد آن وجود دارد که بمراتب خطرناکتر می باشد . بهتر است گاز خروجی از سیلندرها بسوزد .
روش ویژه اطفاء حریق : از کپسول تنفسی استفاده شود .
سایر اطلاعات : بمنظور شناسایی این ماده در مصارف عمومی، از مرکاپتان با بوی تخم مرغ گندیده در گاز طبیعی استفاده می کنند .
اطلاعات مربوط به واکنش ماده:
ثبات/پلی مریزاسیون : این ماده در سیلندرهای تحت فشار دربسته و در طول انجام کارهای روزمره در دمای اتاق پایدار بوده و پلی مریزاسیون خطرناک رخ نمی دهد .
تولید مواد خطرناک در اثر تجزیه : در اثر تجزیه ناشی از اکسیداسیون حرارتی، این ماده می تواند گازهای دی اکسید کربن (CO2) و منوکسید کربن (CO) تولید کند .

خطرات متان | کاربرد متان | برگه اطلاعات ایمنی متان | خطرات CH4 | شرایط حمل ونقل متان | نگهداری متا ن | انبارداری متان | روش مهار آتش در متان | تهیه متان | شارژ متان | گاز کالیبره

اطلاعات مربوط به خطرات بهداشتی گاز متان

راههای ورود
راه ورود از طریق استنشاق می باشد.
اثرات حاد : چون این گاز جزء گازهای خفه کننده ساده می باشد، اثرات آن عبارتند از: تنفس سریع، کاهش هوشیاری، سرگیجه، تهوع، استفراغ، بیهوشی و نهایتاً تشنج، کما و مرگ
روش جمع آوری ضایعات ناشی از نشتی و ریخت و پاش
نشتی : به اداره ایمنی و آتش نشانی اطلاع دهید. منابع جرقه و گرما را حذف نموده و از ابزارهای ضد جرقه استفاده کنید. از اسپری آب جهت خنثی سازی استفاده کنید. از حضور افراد غیر جلوگیری بعمل آورید .
جمع آوری ضایعات : از قوانین محلی تبعیت کنید .

پیشگیری و حفاظت ویژه
وسایل حفاظت فردی که در زمان تماس با گاز متان باید استفاده شودعبارتند از:
دستــکش ، دستگاه تنفسی، عینک ، کفش ایمنی و لباس حفاظتی

روش انبار کردن : این ماده را در سیلندرهای تحت فشار، مخازن روی ماشین، خطوط لوله یا ظروف دیگر در جای خشک، خنک و تهویه دار و به دور از منابع جرقه، گرما و مواد اشتعال زا ذخیره و انبار کنید .
کنترل مهندسی : جهت رقیق نمودن غلظت گاز به پایین تر از 5% از تهویه ضد انفجار عمومی استفاده کنید. در صورت امکان از سیستمهای آژیر و اعلان خطر اتوماتیک جهت آگاهی کارکنان از کمبود اکسیژن و وجود مخلوط قابل انفجار استفاده کنید .

کمکهای اولیه
استنشاق : انتقال مصدوم به هوای تازه و دادن تنفس مصنوعی در صورت لزوم . تماس با چشم :در صورت تماس مایع متان و یا بخارات سرد آن با چشم /سریعا فرد مصدوم را از منبع آلودگی دور کنید. سریعا چشم آلوده را توسط آب ولرم بشوئید به مدت 20 دقیقه. چشم را گرم نکنید. چشم را با باند استریل بپوشانید. به فرد مصدوم اجازه کشیدن سیگار و یا خوردن نوشابه های الکلی ندهید .فرد مصدوم را سریعا به مرکز امداد منتقل نمائید . تماس با پوست :در صورت تماس مایع متان و یا بخارات سرد آن با پوستسریعا فرد مصدوم را از منبع آلودگی دور کنید. محل تماس مایع را با آب ولرم بشوئید تا آلودگی به طور کامل برطرف شود .اطلاعات پزشکی :کلیه علائم حیاطی فرد مانند ضربان قلب و فشار خون و دمای بدن مصدوم و … را بصورت مداوم کنترل نمائید . سریعا مصدوم را به مرکز امداد و یا بیمارستان منتقل نمائید .

خاموش کردن آتش 
نحوه مناسب اطفاء حریق پودر شیمیائی مواد خشک ، دی اکسید کربن، اسپری آب می باشد.
خطر آتش گیری :حد آتش گیری متان در هوا 5-15 %VOL می باشد . یعنی اگر میزان متان در محیط در رنج اعلامی قرار بگیرد آتش سوزی و انفجار رخ خواهد داد.
ظروف و سیلندرهای آن در مجاورت آتش و یا حرارت به دلیل با لا رفتن فشار امکان دارد منفجر گردد.

مراقبت های شخصی در زمان کار با ماده 
حفاظت از پوست :در هنگام کار با مایع متان از دستکش های مناسب پیش بند و چکه محافظ در برابر خیس شدن استفاده کنید.
حفاظت از چشم :هنگام کار با مایع متان استفاده از عینک محافظ الزامی می باشد .
حفاظت تنفسی :در هنگام کار با گاز مورد نظر در محیط های بسته نیاز است سیستم تهویه مناسب باشد.

عملیات امداد در هنگام پخش تصادفی گاز در محیط کار 
حفاظت از محیط کار :ابتدا در صورت امکان شیر اصلی را ببندید، وکلیه افراد از محیط خارج گردند.
نظافت محیط آلوده :کلیه گاز تجمع یافته در محیط نیاز است با هوای تازه جایگزین گردد.
از اسپری آب جهت کنترل بخارات این ماده استفاده کنید .
تنها افراد آموزش دیده اجازه دارند با رعایت اصول ایمنی و تجهیزات کامل وارد محیط آلوده شوند و عملیات پاکسازی را انجام دهند .

الزامات حمل و انبارش گاز متان:

جابجائی و انبارش 
احتیاط های جابجائی :در هنگام حمل، درپوش روی سیلندر می بایست بصورت کامل بسته شود. جهت حمل از چرخ دستی استفاده گردد و سیلندر با زنجیر روی چرخ مهار گردد.
متان می بایست به دور از مواد اکسید کننده مانند اکسیژن ، کلرین ، و پرکسید انبارش گردد .

اطلاعات سم شناختی 
مسمومیت تنفسی : متان در صورتیکه در محیط بالاتر از حد معمول باشد به سیستم اعصاب ، دستگاه تنفسی آسیب می رساند و موجب آسیب به شش ها و ادم ریوی می گردد. .
مسمومیت پوست :این ماده از راه تماس پوستی یا استنشاق ، جذب پوستی می شود.
سایر اطلاعات :سیستم هائی که ممکن است تحت تاثیر این ماده قرار گیرند عبارتند از :دستگاه تنفسی، دستگاه قلبی عروقی، سیستم عصبی، بینائی،جنین

گاز کالیبراسیون متان

کالیبراسیون گاز CH4 فرآیندی است که برای اطمینان از دقت یک دستگاه اندازه‌گیری گاز متان استفاده می‌شود. این فرآیند با استفاده از یک گاز مرجع با غلظت شناخته‌شده انجام می‌شود و دستگاه اندازه‌گیری با گاز مرجع کالیبره می‌شود. پس از کالیبراسیون، دستگاه اندازه‌گیری قادر است غلظت این گاز را با دقت اندازه‌گیری کند.
کالیبراسیون این گاز معمولاً توسط یک آزمایشگاه کالیبراسیون انجام می‌شود. آزمایشگاه کالیبراسیون گاز مرجع با غلظت شناخته‌شده را فراهم می‌کند و دستگاه اندازه‌گیری را با گاز مرجع کالیبره می‌کند. پس از کالیبراسیون، آزمایشگاه کالیبراسیون یک گواهینامه کالیبراسیون صادر می‌کند که دقت دستگاه اندازه‌گیری را نشان می‌دهد.
کالیبراسیون گاز متان باید به صورت دوره‌ای انجام شود تا اطمینان حاصل شود که دستگاه اندازه‌گیری دقیق است. میزان فرکانس کالیبراسیون به عوامل مختلفی مانند نوع دستگاه اندازه‌گیری، شرایط محیطی و میزان استفاده از دستگاه اندازه‌گیری بستگی دارد.
کالیبراسیون گاز CH4 یک فرآیند مهم است که به اطمینان از دقت اندازه‌گیری گاز متان کمک می‌کند. دقت اندازه‌گیری این گاز برای بسیاری از کاربردها مهم است، مانند:
نظارت بر انتشار گازهای گلخانه‌ای
کنترل فرآیندهای صنعتی
ایمنی و بهداشت شغلی
تحقیقات علمی
کالیبراسیون گاز متان یک فرآیند نسبتاً ساده است که می‌تواند توسط یک آزمایشگاه کالیبراسیون انجام شود. کالیبراسیون گاز CH4 باید به صورت دوره‌ای انجام شود تا اطمینان حاصل شود که دستگاه اندازه‌گیری دقیق است.

فروش گاز متان  در تهران و کرج 

کارخانه سپهر گاز کاویان در استان البرز می‌باشد و این مجموعه قابلیت ارائه خدمات به سراسر کشور را دارد. شما می‌توانید برای خرید کپسول گاز متان یا شارژ سیلندرهای خود از طریق یکی از روش های درج شده در  صفحه ارتباط با ما، جهت در یافت پیش فاکتور با ما ارتباط برقرار فرمایید. 

گاز متان خالص

متان یک هیدروکربن از گروه آلکان ها است در واقع ساده ترین آلکان است که تنها یک کربن دارد. این گاز همانند گاز های هیدروکربنی دیگر مانند اتان، پروپان و گاز های هیدروژن و… در دسته گاز های قابل اشتعال قرار دارد. 

خرید گاز متان

برای خرید گاز متان دو راه وجود دارد 

1.خرید متان یا سیلندر 

2.شارژ سیلندر گاز متان 

زمانی که بخواهید سیلندرهای قدیمی خود را شارژ کنید حتما از سلامت سیلندر و کپسول ها مطمئن شوید.

در زمان خرید، مسلئه قیمت مطرح می‌شود. قیمت کپسول گاز متان بر اساس حجم کپسول و نحوه ارائه آن محاسبه می‌شود. بدیهی است که هر چه حجم کپسول بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر، ممکن است شما قصد داشته باشید کپسول های قدیمی خود را مجددا با گاز متان پر کرده و یا آن را همراه با سیلندر و کپسول های جدید خریداری نمایید. در چنین شرایطی نیز هزینه لازم برای خرید و یا شارژ کپسول متان متفاوت خواهد بود.

خرید متان

برای خرید متان با درصد خلوص بالا و آزمایشگاهی میتوانید از طریق شماره های زیر با کارشناسان سپهرگازکاویان در ارتباط باشید.

09128699025

09128699026

021-46837072

تهیه متان

سپهرگازکاویان دارنده گواهینامه ISO17025 و همچنین آزمایشگاه مرجع اداره استاندارد در خدمت شما مشتریان عزیز می‌باشد. شما می‌توانید برای تهیه متان با کیفیت و قیمت مناسب با سپهرگازکاویان تماس بگیرید.

این مجموعه تولید کننده و واردکننده گازهای آزمایشگاهی و مخلوط گازی (گازهای کالیبراسیون) با کیفیت بالا وتمامی تجهیزات وابسته به صنایع مختلف می باشد. سپهرگازکاویان در تامین گازهای خالص آزمایشگاهی و گازهای ترکیبی در حد درصد ،PPM،PPB از قبیل گاز متان فعال می باشد.
گاز متان در گریدهای 99.9 ، 99.95 ، 99.99 ، 99.995 و 99.999 موجود میباشد.
گاز متان 99.9 در سیلندر های 5 و 10 لیتری با فشار 70 بار و در سیلندر 50 لیتری با فشار 150 بار در سیلندر های کربن استیل موجود میباشد.
گاز متان 99.95 در سیلندر های 5 و 10 لیتری با فشار 70 بار و در سیلندر 50 لیتری با فشار 150 بار در سیلندر های کربن استیل موجود میباشد.
گاز متان 99.99 در سیلندر های 5 و 10 لیتری با فشار 70 بار و در سیلندر 50 لیتری با فشار 150 بار در سیلندر های کربن استیل موجود میباشد.
گاز متان 99.995 در سیلندر های 5 و 10 لیتری با فشار 70 بار و درسیلندر 50 لیتری با فشار 150 بار در سیلندر های کربن استیل موجود میباشد.
گاز متان 99.999 در سیلندر های 5 و 10 لیتری با فشار 70 بار و در سیلندر 50 لیتری با فشار 150 بار در سیلندر های کربن استیل موجود میباشد.

قیمت کپسول گاز متان

در زمان خرید، مسلئه قیمت مطرح می‌شود. قیمت کپسول گاز متان بر اساس حجم کپسول و نحوه ارائه آن محاسبه می‌شود. بدیهی است که هر چه حجم کپسول بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر، ممکن است شما قصد داشته باشید کپسول های قدیمی خود را مجددا با گاز متان پر کرده و یا آن را همراه با سیلندر و کپسول های جدید خریداری نمایید. در چنین شرایطی نیز هزینه لازم برای خرید و یا شارژ کپسول متان متفاوت خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *