گازهای خاص و آزمایشگاهی


مشخصات کلی گازهای خالص و آزمایشگاهی

گازهای خالص هنگامی گاز خاص تلقی می شوند که به عنوان گازهای آزمایشگاهی در دستگاههای دقیق آزمایشگاهی مثل کروماتوگرافی ،اسپکترومترهای توده ای و دیگر تجهیزات تشخیصی و آنالیزی به کار روند. سازندگان این دستگاههای فوق العاده حساس معمولا میزان خلوص گاز مصرفی برای این دستگاهها را ذکر می کنند.

برای مثال گاز هلیوم با درصد خلوص بالا و بدون رطوبت اغلب به عنوان گاز حامل در این دستگاهها مورد استقاده قرار می گیرد و در صورتیکه خلوص این گاز ها در حد لازم نباشند،ممکن است عملکرد دستگاه های فوق العاده حساس آزمایشگاهی مختل شده و حتی به آنها صدمه وارد شود .

به عنوان یک قانون کلی می توان گفت که گاز خالص چنانچه خالص و عاری از ناخالصیها باشد که بتوان از آنها در دستگاههای فوق العاده حساس استفاده نمود به عنوان گاز خالص خاص شناخته می شوند .

گاز خالص خاص (با مصرف خاص ) همچنین در ساخت و تولید نیمه هادیها و یا فرایند هایی که در آنها کنترل دقیق مراحل مختلف لازم است، بکار میروند. این گازها همچنین برای ارزیابی و بررسی درستی و صحت گاز خاص بدون ظرف به کار می روند.مثلا دی اکسید کربنی که برای نوشابه های گازدار به کار می روند و در میزان فوق العاده زیادی در این صنعت مصرف می شوند،از نوع گازهای بدون ظرف محسوب می شود

اما چونکه خلوص این گاز اهمیت بهداشتی و سلامتی دارد ،یک گاز دی اکسید کربن از نوع خالص خاصکه در آن میزان ناخالصی ها به دقت اندازه گیری شده است ،برای تنظیم دستگاهی که میزان خلوص دی اکسیدکربن مصرفی نوشابه ها را اندازه می گیرد لازم است.

 

گاز خالص و آزمایشگاهی-سپهر گاز کاویاننکات قابل توجه هنگام تهیه گازهای خالص :

خرید این گازها وظیفه حساس یا گاها مشکلی می باشد. معمولا در خرید امروزی،هزینه و قیمت گاز فاکتور مهمی است .با وجود اینکه سازمانهای نظارت کننده سطح استاندارد را برای مراحل تولید و تخلیص گازهای مخلوط معین می کند. استانداردهای متفاوتی در سطح این صنعت وجود دارد که الزاما با دستورالعمل دستگاه های نظارتی منطبق نیستند و به همین دلیل مراحل آماده سازی سیلندر مخلوط سازی و تهیه گازها می تواند در شرکتهای تولید کننده گاز متفاوت باشد. به علاوه این تولید کننده ها از اصطلاحات رایج و تعاریف یکسان برای معرفی محصولات شرکتهای متفاوت یکی باشد خصوصیات و درصد نسبی گازها میتواند کاملا متفاوت باشند.

خرید گازهای خاص و آزمایشگاهی

گازهای خالص بنا به درخواست مشتری می تواند داخل کشور و یا وارداتی باشد.

جهت بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده گازهای خالص داخلی قبل از شارژ برای آنالیز به آزمایشگاه های معتبر ارسال میشوند و گاز های وارداتی از شرکتهای باسابقه تهیه شده و دارای سرتیفیکیت معتبر می باشند .
مصرف کنندگان می توانند جهت اطلاعات بیشتر با دفتر شرکت سپهر گاز کاویان تماس گرفته و یا درخواست خود را به صورت کامل ایمیل و یا فکس ارسال نمایند تا در اسرع وقت نسبت به صدور پیشنهاد قیمت و تهیه گازهای مورد نیاز آنها کارشناسان شرکت اقدام نمایند.

انواع گاز آزمایشگاهی را می توان بر اساس ترکیب، کاربرد و خلوص طبقه بندی کرد.

بر اساس ترکیب

گازهای عنصری: این گازها از یک عنصر تشکیل شده اند، مانند هلیوم (He)، نیتروژن (N2)، اکسیژن (O2) و آرگون (Ar).

گازهای ترکیبی: این گازها از دو یا چند عنصر تشکیل شده اند، مانند دی اکسید کربن (CO2)، هیدروژن کلرید (HCl)، آمونیاک (NH3) و نیتریک اکسید (NO).

بر اساس کاربرد

گازهای خالص: این گازها برای اهدافی مانند آنالیز، سنتز شیمیایی و تولید استفاده می شوند.

گازهای واکنشی: این گازها در واکنش های شیمیایی استفاده می شوند.

گازهای بی اثر: این گازها در محیط هایی که واکنش شیمیایی نامطلوب است استفاده می شوند.

گازهای خنک کننده: این گازها برای خنک کردن مواد استفاده می شوند.

گازهای پرکننده: این گازها برای پر کردن فضای خالی در تجهیزات استفاده می شوند.

بر اساس خلوص

گازهای فوق خالص: این گازها دارای خلوص بیش از 99.99 درصد هستند و برای کاربردهای حساس مانند آنالیز طیف سنجی و تولید نیمه هادی ها استفاده می شوند.

گازهای خالص: این گازها دارای خلوص بیش از 99 درصد هستند و برای کاربردهای عمومی تر مانند آنالیز و سنتز شیمیایی استفاده می شوند.

گازهای تجاری: این گازها دارای خلوص کمتر از 99 درصد هستند و برای کاربردهای کم حساس مانند جوشکاری و لحیم کاری استفاده می شوند.

در اینجا چند نمونه از کاربردهای گازهای آزمایشگاهی آورده شده است:

گاز اکسیژن برای تنفس انسان، تنفس بیماران، جوشکاری و لحیم کاری و تولید مواد شیمیایی استفاده می شود.

گاز نیتروژن برای محافظت از مواد در برابر اکسیداسیون، تولید مواد شیمیایی و تولید مواد غذایی استفاده می شود.

گاز هلیوم برای پر کردن بالن ها، غواصی و تولید مواد شیمیایی استفاده می شود.

گاز آرگون برای محافظت از مواد در برابر اکسیداسیون، تولید مواد شیمیایی و تولید شیشه استفاده می شود.

گاز دی اکسید کربن برای تولید نوشابه های گازدار، تولید مواد غذایی و تولید فولاد استفاده می شود.

گاز هیدروژن برای تولید آمونیاک، تولید سوخت و تولید مواد شیمیایی استفاده می شود.

گاز کلر برای تولید مواد شیمیایی، تصفیه آب و تولید پلاستیک استفاده می شود.

گازهای آزمایشگاهی ابزارهای مهمی برای تحقیقات علمی و صنعتی هستند. آنها در طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می شوند و نقش مهمی در پیشرفت علم و فناوری ایفا می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *