گاز لیزر


تاريخچه ليزر

ليزرها بر اساس اصل كلي كه در بسامدهاي ميكروموج اختراع گرديده بود و به آن ميزر (تقويت ميكروموج توسط گسيل تابش القايي) گفته ميشد، كار ميكنند. وقتي طول موج نوسان به ناحيه بسامدهاي اپتيكي ميرسد، طبيعتاً به آن ليزر (تقويت نور توسط گسيل تابش القايي) گفته ميشود.

اختراع اولين ليزر به سال 1960 توسط تئودور مايمن بازميگردد و آن يك ليزر ياقوت است كه با لامپ درخش فعال ميشود. جالب است بدانيم كه امروزه ليزرهاي حالت جامد (نظير ياقوت، نئوديميوم ياگ) نيز كم و بيش به صورت همان تكنيك قديمي خود كار ميكنند. روش دميدن محيط فعال از طريق اپتيكي است. البته حضور ليزرهاي نيمرسانا و تابش انها در ناحيه جذب شديد بلورهاي ليزر، تكنولوژي بسيار جديد امروزي را كه دمش ليزرهاي حالت جامد توسط ليزرهاي نيمرساناست متحول ساخته است.

اين ليزرها كه با باريكه ليزرهاي نيمرسانا دميده ميشوند، بسيار كوچك و قابل حمل و كم مصرف و با بازدهي بالايي هستند. حتي در اين خصوص پا فراتر گذاشته شده است و ليزرهاي پرقدرت كه در حجم كوچك ساخته ميشوند قادر به توليد باريكههاي پرتوان براي مصارف صنعتي ميباشند.

گاز های لیزرLaser Gas، گازهای هستند که به عنوان تشدید کننده در فرایند ها و ابزارهای لیزری به کار می روند .
خلوص گازهای لیزرLaser Gas بسیار مهم است بطوری که کمترین ناخالصی در گاز لیزر ، موجب پایین آمدن توان لیزر شده که این خود ، در فرایند لیزر تاثیر مهم دارد .علاوه بر پایین آمدن کیفیت لیزر ، آسیب بزرگی به آینه های لیزر می رساند که هزینه های بالایی را در بر می گیرد.

به عنوان مثال ، در برش های لیزر ، ایجاد ناخالصی در گاز لیزر ، موجب پایین آمدن توان لیزر شده ، و عمل برش با کیفیت بسیار پایین انجام می گیرد که موجب آسیب به قطعه می شود .
کیفیت گازهای لیزر ، مزایای زیادی دارد که در ذیل به آن اشاره می شود :

* Maximized quality
* Maximized speedLaser Gas
* Maximized laser power output
* Longer laser optic life
* Decrease downtime and laser maintenance
به همین دلیل ، شرکت سپهر گاز کاویان ، بر روی گازهای لیزر تولیدی ، همانند سایر گازهای دیگر حساس بوده ، و سعی بر این دارد بهترین گاز لیزر را با گواهینامه و Certificate وارد بازار نماید.
سپهر گاز کاویان ، جهت تولید گاز های لیزر ، از گازهای خالص با کمترین ناخالصی استفاده می نماید ، همچون :

گاز لیزر-سپهر گاز کاویان

که این امر موجب تولید گاز لیزر خالص و خلوص بالا می شود .
نمونه گازهای لیزر تولیدی سپهر گاز کاویان:
* CO2, N2, HE
* CO, CO2, N2, HE
* H2, CO, CO2, N2, HE
* Etc.
شرکت سپهر گاز کاویان ، به عنوان تولیدکننده تخصصی گازهای ترکیبی لیزر ، گازهای لیزر خود را با کیفیت عالی و قیمت های مناسب ، به شما مشتریان محترم تقدیم می نماید .
جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد فروش شرکت تماس حاصل فرمایید .

اصول کلی تابش لیزر

وقتی که الکترون در یکی از مدارهای مجاز یا حالت پایه قرار داردهیچ انرژی توسط اتم ساتع نمی شود . هر یک از این مدار های مجاز به یک تراز انرژی معین یا حالت انرژی معین مربوط می شوند. الکترونها و اتم ها با حرکت از یک مدار با انرژی بالاتر (دور تر از هسته) به یک مدار با انرژی کمتر ( نزدیکتر به هسته ) ، انرژی از دست می دهند. این انرژی به صورت یک فوتون با انرژی است.

در اتمها مدارهای مجزا و متعددی وجود دارد و بنابر این انتقالات مختلفی ممکن اسن انجام شود . از این رو یک اتم انرژی های مختلفی را می تواند گسیل کند . به طور کلی هر اتم تمایل دارد در حالت انرژی های پایین تر قرار گیرد از این رو برای ایجاد طیف اتمی الکترونها را با تحریک کردن به تراز های بالاتر میفرستند.

این عمل در لوله های تخلیه و به کمک حرارت یا برخورد الکترونهای دیگر و یا به کمک تابش با طول موجهای مناسب انجام پذیر است. هر طول موجی که توسط اتم در حال تحریک گسیل شود، میتواند توسط آن وقتی که در تراز های پایین انرژی قرار دارد جذب شود . البته انرژی فوتون های برخورد کننده باید خیلی نزدیک به اختلاف انرژی بین دو تراز انرژی اتم درگیر باشد. این حالت را جذب تشدیدی می گویند.

اگر اتم در یک تراز پایین تر تحت تابش با فرکانس قرار بگیرد ، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که اتم با جذب این فوتون تحریک شده و به تراز بالاتر برود. این فرآیند را جذب برانگیخته می گویند.
اتم بلافاصله (چند نانو ثانیه) بعد از تحریک شدن به تراز بالاتر انرژی می رود و با گسیل فوتونی با انرژی به تراز پایین انرژی باز می گردد . فرآیند گسیل پرتو می تواند به دو صورت خود به خودی یا تحریکی انجام شود.
دو نکته در رابطه با گسیل تحریکی وجود دارد :

1 – فوتونی که با گسیل برانگیخته تولید می شود دارای همان انرژی و فرکانس فوتون تحریک کننده است
2 – امواج نوری مربوط به هر دو فوتون هم فازند و دارای پولاریزاسیون مشابه هستند.
به این معنی که در اتمی که به صورت برانگیخته مجبور به تابش نوری می شود ، موجی که باعث ایجاد فرآیند شده به فوتون اضافه می شود به طوری که یکدیگر را تقویت می کنند و دامنه های آنها افزایش میابد . پس ما امکان تقویت نور به وسیله گسیل های تحریکی تابش را خواهیم داشت.

تابش های تحریک شده همدوس هستند. یعنی همه امواج سازنده چنین تابش هایی هم فاز هستند .
این فرایند با گسیل خود به خودی تفاوت اساسی دارد. چون در آنجا اتمها کاملا به صورت اتفاقی کسیل می کنند به طوری که رابطه خاص فازی بین امواج وجود ندارد و اینگونه تابش ها غیر همدوس هستند.

اطلاعات فنی گاز لیزر

اطلاعات فنی گاز لیزر|مکانیسم لیزر|تولید اشعه لیزر|مخلوط گازی لیزر|تئوری ساخت لیزر گازی CO2

اصول كلي تابش ليزر:

وقتي كه الكترون در يكي از مدارهاي مجاز يا حالت پايه قرار داردهيچ انرژي توسط اتم ساتع نمي شود . هر يك از اين مدار هاي مجاز به يك تراز انرژي معين يا حالت انرژي معين مربوط مي شوند. الكترونها و اتم ها با حركت از يك مدار با انرژي بالاتر (دور تر از هسته) به يك مدار با انرژي كمتر ( نزديكتر به هسته )، انرژي از دست مي دهند. اين انرژي به صورت يك فوتون با انرژي است.

گاز لیزر-سپهر گاز کاویان

در اتمها مدارهاي مجزا و متعددي وجود دارد و بنابر اين انتقالات مختلفي ممكن است انجام شود . از اين رو يك اتم انرژي هاي مختلفي را مي تواند گسيل كند . به طور كلي هر اتم تمايل دارد در حالت انرژي هاي پايين تر قرار گيرد از اين رو براي ايجاد طيف اتمي الكترونها را با تحريك كردن به تراز هاي بالاتر ميفرستند. اين عمل در لوله هاي تخليه و به كمك حرارت يا برخورد الكترونهاي ديگر و يا به كمك تابش با طول موجهاي مناسب انجام پذير است.

هر طول موجي كه توسط اتم در حال تحريك گسيل شود، ميتواند توسط آن وقتي كه در تراز هاي پايين انرژي قرار دارد جذب شود . البته انرژي فوتون هاي برخورد كننده بايد خيلي نزديك به اختلاف انرژي بين دو تراز انرژي اتم درگير باشد. اين حالت را جذب تشديدي مي گويند.

اگر اتم در يك تراز پايين تر تحت تابش با فركانس قرار بگيرد ، احتمال بسيار زيادي وجود دارد كه اتم با جذب اين فوتون تحريك شده و به تراز بالاتر برود. اين فرآيند را جذب برانگيخته مي گويند.
اتم بلافاصله (چند نانو ثانيه) بعد از تحريك شدن به تراز بالاتر انرژي مي رود و با گسيل فوتوني با انرژي به تراز پايين انرژي باز مي گردد . فرآيند گسيل پرتو مي تواند به دو صورت خود به خودي يا تحريكي انجام شود.

دمش:

فرآيند تحريك ماده ليزري براي تغيير تراز و آزاد كردن انرژي را دمش مي گويند. عمل دمش از طريق چندين راه امكان پذير است از قبيل: دمش اپتيكي – دمش به كمك تخليه الكتريكي – دمش به كمك آزاد كردن انرژي شيميايي .
با توجه به ليزر هاي متفاوت و نوع ماده ليزري از روش هاي متفاوت دمش استفاده مي شود. به طو ر مثال در لیزر هاي گازي مانند ليزر CO2 از روش تخليه الكتريكي استفاده مي شود.

تشديد كننده هاي نوري:

براي داشتن پرتو خروجي از لیزر ها و انرژي بهينه و با توان بالا نياز داريم كه پرتو هاي تحريك كننده جهت تحريك ماده ليزري و افزايش انرژي را تقويت كنيم.

در بيشتر حالات تقويت كلي توسط قرار دادن آينه هايي با درصد بازتابش بالا در دو انتهاي كاواك لیزر انجام مي شود . پرتوي نوري بيش از حدود 100 بار بين دو آينه رفت و برگشت مي كند و به اين ترتيب طول موثر ماده افزايش مي يابد. آينه ها تشكيل يك كاواك نوري يا تشديد كننده مي دهند و به همراه ماده فعال لیزری يك نوسان كننده مي سازند . آينه ها در اصل مانند يك بازخور نوري از ماده تقويت كننده عمل مي كنند. اساسا گسيل خود به خودي يك تغيير كوچك در فركانس عبوري از ماده ايجاد مي كند و آن را به دليل گسيل برانگيخته تقويت مي كند.

در برخورد با آينه هاي انتهايي اكثر انرژي به داخل كاواك باز مي گردد . اين نور تقويت شده مجددا با برخورد به آينه ديگر بيشتر تقويت مي شود و اين رايند مدام تكرار مي شود. اين تغييرات تا اين نوسانات به يك حالت پايدار برسند افزايش مي يابد . در اين حالت رشد دامنه امواج داخل كاواك افزايش مي يابد و هر انرژي كه به دليل گسيل برانگيخته ظاهر ميشود به عنوان خروجي لیزر منظور مي گردد.

تا اينجا فرض بر اين بود پرتوهايي كه بين دو آينه رفت و برگشت مي كنند موازي هستند . ولي در واقع اينطور نيست. به دليل اثرات پراش در لبه آينه ها يك باريكه كاملا موازي نمي تواند با اندازه محدود ابقا شود چون بخشي از تابش از كناره هاي آينه ها پخش مي شود و اين اتلاف ها در اثر پراش را مي توان با استفاده از آينه هاي مقعر و در عمل با آينه هاي با انحناي متفاوت و شكل هاي مختلف، بسته به نوع لبزر ، كاهش داد. به اينگونه سيستم ها كاواك پايدار گفته مي شود.
برخي از سيستمهاي كاواك پايدار در شكل زير نشان داده شده است.

لیزرهای واقعی :

در قلب هر لیزر ماده فعالي وجود دارد كه باعث ايجاد خروجي لیزر در باريكه اي از طول موجها است.در حقيقت ليزر ها با نام ماده فعال آنها شناخته مي شوند. به طور كلي ماده هاي متفاوتي به عنوان ماده فعال لیزری مورد استفاده قرار مي گيرد. به طور مثال اولين ليزر در سال 1960 با استفاده از كريستال صورتي ياقوت ساخته شد.
امروزه تعداد و انواع مواد استفاده شده به عنوان ماده فعال ليزري افزايش يافته است به طوري كه انسان احساس مي كند از هر ماده اي ميتواند با استفاده از روش دمش خاص براي ليزر استفاده كند.

به طور كلي ليزر ها را با توجه به نوع ماده فعال آن ها به چهار دسته اصلي تقسيم مي كنند:
(1 لیزر هاي آلائيده شده با عايق
(2 لیزر هاي نيمه هادي
(3 لیزر هاي گازي
(4 ليزر هاي رنگ
در اينجا به برسي لیزر هاي گازي مي پردازيم.

لیزرهای گازی :

لیزرهای را که ماده فعال آنها گاز است ، لیزر های گازی می گویند . لبزرهای گازی معمولا حجیم هستند و و هر چه پر قدرت تر باشند ، اندازه آنها بزرگتر خواهد بود.
نکته مفید در رابطه با لبزرهای گازی این است که از آنجا که گازها بسیار یکنواخت تر و همگن تر از جامدات هستند، می توان برای پر کردن و خنک نمودن آنها از یک مدار بسته استفاده کرد.

از آنجا که اتمها خطوط جذبی بسیار باریکی در گازها دارند ، تقریبا تقریبا غیر ممکن است بتوان به کمک دمش نوری در آنها انرژی آزاد کرد. بنابر این در لبزرهای گازی از روش دمش تخلیه الکتریکی استفاده می شود.
لیزرهای گازی خود به سه دسته تقسیم می شوند:
1) لیزر های اتمی
(2 لیزر های یونی
(3 لیزر های مولکولی

با توجه به به نوع لیزر ، گزار لیزری بین دو تراز انرژی اتم و یو ن یا مولکول به وقوع می پیوندد.
یکی از مهمترین انواع لیزر های گازی، لیزر مولکولی CO2 است .

لیزر دی اکسید کربن CO2 :

لیزر CO2 از مهمترین لیزر ها در نوع خود است و از نظر کاربرد فنی آن را در زمره مهمترین لبزرها دسته بندی می کنند. این لیزربا کارایی بالا (30%) و توان خروجی زیاد و پیوسته حدود چندین کیلو ولت ساخته می شود .
لیزرهای دی اکسید کربن کاربرد های زیادی در زمینه های مختلف از جمله جوشکاری ، برش استیل ، الگوبری ، جوش هسته ای و کاربردهای متنوع نظامی دارند.گاز لیزر کاربردهای مختلفی دارد.

عملکرد لیزر های CO2 در تولید پرتو :

تحریک مولکول های CO2 در دو مرحله انجام می گیرد. در لیزرهای CO2 دی اکسیدکربناز گاز نیتروژن به عنوان گاز کمکی به منظور تحریک استفاده می شود. بعضی تراز های نیتروژن که کاملا نزدیک به ترازهایCO2 دی اکسیدکربن هستند به راحتی در تخلیه الکتریکی دمش می شوند .

وقتی نیتروژن تحریک شده به اتمهای CO2 دی اکسیدکربن که در حالت پایه قرار دارند برخورد کند ، ممکن است انرژی خود را به آنها بدهد و آنها را تحریک کند و به تراز تحریکی مورد نظر CO2 دی اکسیدکربن بفرستد. ترازهای نیتروژن و CO2 دقیقا بر روی هم منطبق نیستند ولی اختلاف آنها خیلی کم است .این اختلاف با انرژی جنبشی اتمها در تبادل انرژی تقریبا جبران می شود. اتمهای CO2تحریک شده با بازگشت به تراز خود انرژی آزاد کرده و یک فوتون ایجاد می کند که این فوتون دارای طول موجی بین 9.2 تا 10.8 میکرون است و قوی ترین طول موج آن طول موج 10.6 میکرون می باشد.

فوتون آزاد شده با توجه به جهت میدان الکتریکی که از آنود به کاتود است به طرف آینه حرکت می کند و با برخورد به آینه ای که در سمت آنود قرار دارد منعکس شده با برخورد مجدد به مولکول های CO2 آنها را تحریک کرده و یک فوتون دیگر آزاد می کند .

این دو فوتون با برخورد مجدد به آینه ها و بازتابش خود فوتونهای بیشتری ازاد می کنند و این عمل تا آنجا ادامه می یابد که روند تولید فوتون به یک مقدار پایدار برسد که در آن موقع خروجی بهینه لیزر آغاز می شود. لازم به ذکر است که قبل از رسیدن به حد آستانه نیز از لیزر پرتو هایی خارج می شود که به دلیل ضعیف بودن قرت چندانی ندارد و ناکارامد است.گاز لیزر کاربردهای مختلفی دارد.

دمش به روش تخلیه الکتریکی :

همان طور که بحث شد تحریک در لیزرهای CO2 دی اکسیدکربن طی دو مرحله است که ابتدا تحریک نیتروژن انجام می شود.
در لیزرهای CO2 دی اکسیدکرب تحریک به کمک تخلیه الکتریکی با ولتاژ های بالا انجام می شود. کاواک لیزر دارای کاتد و آندی از جنس آلومینیوم است . با اعمال ولتاژ بالا در قسمت کاتد ، الکترون های مربوط به لایه سطحی آلومینیوم و یا الکترونهای مربوط به اکسید روی سطح کاتد جدا شده و در جهت میدان الکتریکی به سمت آند حرکت می کنند و در مسیر خود به اتم های نیتروژن برخورد کرده و آنها را تحریک می کنند و به تراز های بالاتر انرژی می فرستند.

اتمهای نیتروژن نیز در بازگشت به تراز های قبلی خود انرژی خود را به مولکول های CO2 دی اکسیدکربن منتقل می کنند و ان ها را تحریک می نمایند و به همین روند پرتو ها تقویت شده تا خروجی لیزر آغاز گردد.گاز لیزر کاربردهای مختلفی دارد.

انواع لیزر های CO2 :
1-لیزر با لوله بسته
2-لیزر با جریان گاز
3-لیزر های با تخلیه عرضی در فشار اتمسفر ( TEA )

1-لیزر با لوله بسته:

در این گونه لیزر ها گاز CO2 و نیتروژن در لوله های تخلیه قرار دارند. مشکلی که برای این لیزر ها وجود دارد این است که در جریان تخلیه الکتریکی مولوکول های CO2 به CO تبدیل می شوند . این واکنش خیلی سریع است و اگر تمهیداتی به کار گرفته نشود ، عمل لیزر پس از چند دقیقه متوقف می شود.

یکی از راهها این است که هیدروژن یا بخار آب به مخلوط گاز اضافه کنیم تا با ترکیب مجدد CO را به CO2 تبدیل کند.
سرد کردن گاز در این گونه لیزر ها از دیگر مشکلاتی است که می تواند توان لیزر را به 100 وات محدود کند .طرح های لوله بسته خیلی مرسوم نیستند ولی در طرح های موجبر به کار برده می شوند . در موجبر ها ابعاد داخلی لوله کوچک (در حد میلیمتر ) است و موجبر دی الکتریک را به وجود می آورد . کیفیت پرتوی عالی و خروجی نسبتا زیاد با توجه به قطر های کوچک لوله بدست می آید .

تحریک به کمک میدان الکتریکی قوی یا میدان RF که به داخل ماده موجبر هدایت می شود انجام می گیرد.گاز لیزر کاربردهای مختلفی دارد.

2-لیزر های با جریان گاز:

دو مشکل تجزیه CO2 و سرد کردن گاز را می توان با حرکت دادن گاز در سر تا سر لوله برطرف کرد .در طرح های ساده جریان گاز و تخلیه الکتریکی هر دو در سر تا سر لوله لیزر انجام می شود. اگر اقدامی برای تبدیل گاز انجام نشود ، گاز باید به طور مداوم به بیرون جریان یابد.

ولی از آنجا که فشار گاز پایین است مقدار گاز مصرفی زیاد نخواهد بود. توان خروجی این لیزر ها به طور خطی با افزایش طول لوله افزایش می یابد . حدود 60 وات به ازای هر متر . ولی برای توان های بیشتر از چند کلیو ولت به طول های بزرگ نیاز داریم .

افزایش ماکزیمم توان خروجی ، با جریان عرضی و سریع ممکن خواهد بود .تخلیه الکتریکی را نیز می توان هم جهت با جریان گاز انجام داد . این طرح امکان توان تا حدود ده ها کیلو ولت و به صورت مداوم را ممکن می سازد . خروجی های بیشتر نیز امکان پذیر است اما ابعاد بزرگ لیزر و منابع تغذیه مورد نیاز ، کاربرد آن را در صنعت با مشکل رو برو می کند.گاز لیزر کاربردهای مختلفی دارد.

گاز مخلوط لیزر

3-لیزر های با تخلیه عرضی در فشار اتمسفر ( TEA ):

تا کنون برای افزایش توان خروجب لیزر CO2 طول تیوپ و سرعت جریان گاز را افزایش دادیم . اما یک راه دیگر برای افزایش توان لیزر افزایش فشار است .
متاسفانه با افزایش فشار به ولتاژ های بزرگی برای تخلیه الکتریکی و تحریک دی اکسید کربن نیاز است و تجهیزات مورد نیاز عظیم می باشد .

لذا در این روش تخلیه در لوله های به طول چند متر مشکل خواهد بود . از طرفی تخلیه الکتریکی عرضی برای حدود 10 میلیمتر یا این حدود قابل قبول تر است . عمل لیزر به طور مداوم به دلیل عدم پایداری تخلیه در فشار های بالاتر از 100 میلیمتر جیوه مشکلاتی به همراه خواهد داشت .بنابراین لیزر های با فشار گاز بالا باید به صورت ضربانی کار کنند و به صورت عرضی تخلیه شوند .

چنین لیزر هایی با تخلیه عرضی در فشار اتمسفر ،(TEA) نامیده می شوند . گرچه فشار گاز ممکن است متغیر و حدود چند اتمسفر باشد ،اما توسط این لیزر ها می توان ضربان هایی با توان بالا و دوره های حدود 50 نانو ثانیه و با انرژی 100 ژول به دست آورد .
در فشار های خیلی بالا و حدود 10 اتمسفر ، بخورد های مولکولی باعث پهن کردن خطوط طیف لیزر شده و تنظیم لیزر را روی طول موج های مختلف مقدور می سازد.گاز لیزر کاربردهای مختلفی دارد.

گاز مخلوط لیزر

تئوری ساخت لیزر CO2 :

اکنون پس از توضیحاتی که در مورد لیزرها و انواع آنها داده شد ، به بررسی ساخت یک نمونه از لیزر دی اکسید کربن با جریان گاز می پردازیم .

اجزای سازنده لیزر CO2 با جریان گاز :
1- تیوپ لیزر
2- آینه های لیزر
3- منبع گاز CO2 و N2 و He
4- پمپ خلا
5- منبع ولتاژ بالا
6- آند و کاتد
7- سیستم خنک کننده
8- پیچ ها و پایه های تنظیم
گاز مخلوط لیزر

دستگاههای مرتبط گاز لیزر

دستگاههای لیزر | ماشین های AMADA | شرکت بایسترونیک سوئیس | برش لیزر Bystronic | Cincinnati | Ermak

بسیاری از ماشین های پانچ و برش لیزر در ایران ساخت شرکت آمادا ژاپن میباشند .کنترلر CNC این ماشین آلات ساخت شرکت فانوک بوده و ماشین های مدل1990 به بالا ؛داری کنترلرFANUC 6میباشند. که در بازار ایران نیز فراوان هستند.گاز لیزر کاربردهای مختلفی دارد.
امتیاز این کنترلرها ؛ عدم وجود باطری BACK-UPمیباشد .

اگر به مدت طولانی اتصال برق تابلو این کنترلر ها قطع گردد ؛ حافظه PLC و پارامتر های اساسی کنترلر پاک نمی گردند و عیب یابی در این کنترلر ها به سهولت انجام میگیرد. با توجه به قدیمی بودن این کنترلر ها ؛ به راحتی میتوان با کامپیوتر با این کنترلر ها ارتباط برقرار کرد و برنامه G-CODE را به آن منتقل کرد.

با استفاده از نرم افزار METALIX برنامه اتوکد را به G-CODE تبدیل نمائید و سپس با استفاده از نرم افزار های انتقال برنامه ؛برنامه را جهت اجرا به کنترلر منتقل نمائید. نرم افزار METALIX همه مدل های ماشین پانچ AMADA را پشتیبانی مینماید. دارندگان ماشینهای AMADA که نوع تارت آن بدون محور ROTATION میباشد .

و کلا ماشین دارای 3 محور میباشد کنترلر زیمنس SINUMERIK 802C-base line پیشنهاد میگردد.گاز لیزر کاربردهای مختلفی دارد.

مشخصات ماشین های لیزر : AMADA LC1212 ALPHA III-2KW
کورس حرکت محورها :1270 در1270 در300
حداکثر ابعاد ورق : 2540 در 1270

ضخامت ورق جهت برش :
-ورق فولاد : 12 میلیمتر
-ورق استیل : 10 میلیمتر (برش اکسیژن)
-ورق آلومینیوم : 4 میلیمتر (A5052 )
– حداکثر وزن ورق : 210 کیلوگرم
-حداکثر سرعت محورها : محورهای X,Y برابر 80 متر در دقیقه
محور Z برابر 60 متر در دقیقه
سرعت برش لیزر : 0-20 متر در دقیقه
تکرار تثبیت موقعیت : 0.005 +/-

سرو موتورهای AC
ابعاد شوت قطعه : 1270 در 550
گاز کمکی : 4 پورت ؛ 6 پورت انتخاب اتوماتیک
قدرت مورد نیاز : 35 کیلووات
هوای مورد نیاز : 250 لیتر در دقیقه( فشار 6 بار)
طول ماشین : 3123 میلیمتر
ارتفاع ماشین : 2275 میلیمتر
وزن ماشین : 4.9 تن
وسایل استاندارد :
سنسور محور Z فوکوس NC

مشخصات اسیلاتور : مدل : FANUC C-2000C
نوع: RF Discharge Excited Fast –Axial flow
قدرت : 2000 وات
ترکیب گاز لیزر:
CO2:HE:N2: 5:40:55 / -2%
فشار گاز لیزر: هرکدام 1.75 bar لیتر در ساعت 10 لیتر در ساعت
مشخصات ماشین های لیزر : AMADA LC1212 ALPHA III-2KW
کورس حرکت محورها :1270 در1270 در300
حداکثر ابعاد ورق : 2540 در 1270
ضخامت ورق جهت برش :
-ورق فولاد : 12 میلیمتر
-ورق استیل : 10 میلیمتر (برش اکسیژن)
-ورق آلومینیوم : 4 میلیمتر (A5052 )
– حداکثر وزن ورق : 210 کیلوگرم
-حداکثر سرعت محورها : محورهای X,Y برابر 80 متر در دقیقه
محور Z برابر 60 متر در دقیقه
سرعت برش لیزر : 0-20 متر در دقیقه
تکرار تثبیت موقعیت : 0.005 +/-

سرو موتورهای AC
ابعاد شوت قطعه : 1270 در 550
گاز کمکی : 4 پورت ؛ 6 پورت انتخاب اتوماتیک
قدرت مورد نیاز : 35 کیلووات
هوای مورد نیاز : 250 لیتر در دقیقه( فشار 6 بار)
طول ماشین : 3123 میلیمتر
ارتفاع ماشین : 2275 میلیمتر
وزن ماشین : 4.9 تن
وسایل استاندارد :
سنسور محور Z فوکوس NC

مشخصات اسیلاتور :مدل : FANUC C-2000C
نوع: RF Discharge Excited Fast –Axial flow
قدرت : 2000 وات
ترکیب گاز لیزر:
CO2:HE2:N2 5:40:55 / -2%
فشار گاز لیزر: هرکدام 1.75 bar لیتر در ساعت 10 لیتر در ساعت
مشخصات ماشین های لیزر : AMADA LCE645 750W
حداکثر ابعاد ورق : 2000 در 4000 با جابجائی (REPOSITION )
قدرت :W 750
مشخصات CNC :
مدل : FANUC OL
کورس حرکت محورها :1270 در1000 در110
-حداکثر سرعت محورها : محورهای X,Y برابر 24 متر در دقیقه
سرعت برش لیزر : 0-12 متر در دقیقه
ضخامت ورق جهت برش :
-ورق فولاد : 3 میلیمتر
طول ماشین : 5980 میلیمتر
ارتفاع ماشین : 2045 میلیمتر
عرض ماشین : 2750 میلیمتر
وزن ماشین : 5 تن

مشخصات ماشین های لیزر : AMADA LC3015 NTX I-4KW
با سیستم اتوماتیک ورق گذاری:AS LUL300
کورس حرکت محورها : 3100 در 1550 در 120
حداکثر ابعاد ورق : 5040 در 1550
ضخامت ورق جهت برش :
-ورق فولاد : 20 میلیمتر
-ورق استیل : 16 میلیمتر (برش اکسیژن)
-ورق استیل : 12 میلیمتر (برش تمیز)
-ورق آلومینیوم : 10 میلیمتر (A5052 )
– حداکثر وزن ورق : 690 کیلوگرم
-حداکثر سرعت محورها : محورهای X,Y برابر 120 متر در دقیقه
محور Z برابر 25 متر در دقیقه
سرعت برش لیزر : 0-30 متر در دقیقه
تکرار تثبیت موقعیت : 0.01 +/-

سرو موتورهای AC
گاز کمکی : 3 نوع کنترل اتوماتیک
قدرت مورد نیاز : 65 کیلووات
هوای مورد نیاز : ( فشار 5 بار)
طول ماشین : 10100 میلیمتر
ارتفاع ماشین : 2100 میلیمتر
وزن ماشین : 11.7 تن
وسایل استاندارد :
برش تمیز / برش آلومینیوم
صفحه پانل لمسی با محیط ویندوز جهت فوکوس NC
کنترل گاز توسط NC
تثبیت کننده اشعه
بهینه ساز اشعه

مشخصات اسیلاتور :مدل : MITSUBISHI 3-AXIS cross-flow silent
Discharge excitation method
قدرت : 4000 وات
ترکیب گاز لیزر:
CO2:CO: N2: HE: 8:4:60:28 / -5%
ترکیب گاز لیزر: هرکدام 1.75 bar
مصرف گاز لیزر: 3 لیتر در ساعت
مشخصات CNC : مدل : PC-WINDOWS BASE CONTROL
مونیتور : TFT رنگی 10.4 اینچ ؛لمسی
انتقال برنامه : شبکه
مشخصات خنک کننده (CHILLER )
مدل : Riedel Series 1001
نوع خنک کنندگی : هوا نصب شده در کف
نوع آب : سختی گرفته شده
قدرت مورد نیاز: 35 کیلووات
ابعاد: 2930 در 1285 در 2070
وزن : 1160 کیلوگرم
مشخصات غبار جمع کن :
مدل: Torit DFORO 4
هوای مورد نیاز:
وزن : 1250 کیلوگرم
ابعاد : 1115 در 1513 در 3206
قدرت فن موتور : 7.5 کیلو وات

مشخصات فنی PEGA 244
نوع شاسی : به شکل پل – O frame-BRIDGE type
قدرت پانچ: 20 تن
کورس حرکت محورها : 1000 در 1040 میلیمتر
حداکثر ابعاد ورق جهت پانچ : 2080 در 1000 میلیمتر(با جابجایی کلمپ)
حداکثر ضخامت ورق جهت پانچ : 6.4 میلیمتر
حداکثر قطر پانچ : 114.3 میلیمتر
حداکثر سرعت محورهای X,Y :
82 متر در دقیقه
تعداد ابزار : 24 (20) با 2 ابزار چرخشی
تعداد ضربه : 350 ضربه در دقیقه
حداکثر سرعت تارت : 25 دور در دقیقه
دقت پانچ : 0.1+و_ میلیمتر
طول رام عمل کننده : 32 میلیمتر
قدرت برق مورد نیاز ماشین : 14 کیلووات
هوای فشرده مورد نیاز : 5 بار ؛ 18 لیتر در دقیقه
طول ماشین : 4300 میلیمتر
عرض ماشین : 2350 میلیمتر

ارتفاع ماشین : 2000 میلیمتر
وزن ماشین : 8500 کیلوگرم
نوع ارتباط با کامپیوتر : RS232
نوع کنترلر : FANUC
مشخصات فنی PEGA 345
نوع شاسی : به شکل پل -O frame-BRIDGE type
قدرت پانچ: 30 تن(294 کیلو نیوتن)
مدل : نوع تارت (تعویض ابزار) 45 ابزار با 4 ایستگاه چرخشی
کورس حرکت محورها : 1000 در 1270 میلیمتر
حداکثر ابعاد ورق جهت پانچ : 2540 در 1000 میلیمتر(با جابجایی کلمپ)
حداکثر ضخامت ورق جهت پانچ : 6.35 میلیمتر
حداکثر قطر پانچ : 114.3 میلیمتر
حداکثر سرعت محورهای X,Y :
82 متر در دقیقه
تعداد ابزار : 45 با 4 ابزار چرخشی
تعداد ضربه : 350 ضربه در دقیقه
حداکثر سرعت تارت : 25 دور در دقیقه
دقت پانچ : 0.1+و_ میلیمتر
طول رام عمل کننده : 32 میلیمتر

ابزار های تعویض ابزار:
24 ابزار به قطر 12.7 میلیمتر
12 ابزار به قطر 31.7 میلیمتر
2 ابزار به قطر 50.8 میلیمتر
1 ابزار به قطر 88.9 میلیمتر
2 ابزار به قطر 114.3 میلیمتر
2 ابزار چرخشی به قطر 31.7 میلیمتر
2 ابزار چرخشی به قطر50.8 میلیمتر
قدرت برق مورد نیاز ماشین : 17 کیلووات
قدرت موتور اصلی پانچ : 5.5 کیلووات
هوای فشرده مورد نیاز : 5 بار ؛ 18 لیتر در دقیقه
طول ماشین : 4120 میلیمتر
عرض ماشین : 2640 میلیمتر
ارتفاع ماشین : 2180 میلیمتر
وزن ماشین : 10500 کیلوگرم
نوع ارتباط با کامپیوتر : RS232
نوع کنترلر : FANUC

مشخصات فنی PEGA 367
نوع شاسی : به شکل پل -O frame-BRIDGE type
قدرت پانچ: 30 تن(294 کیلو نیوتن)
مدل : نوع تارت (تعویض ابزار) 44 ابزار با 2 ایستگاه چرخشی
کورس حرکت محورها : 1525 در 1830 میلیمتر
حداکثر ابعاد ورق جهت پانچ : 1525 در 3660 میلیمتر(با جابجایی کلمپ)
حداکثر ضخامت ورق جهت پانچ : 6.35 میلیمتر
حداکثر وزن ورق : 100 کیلوگرم
حداکثر قطر پانچ : 114.3 میلیمتر

حداکثر سرعت محورهای X,Y :
82 متر در دقیقه
تعداد ابزار : 44 با 2 ابزار چرخشی
تعداد ضربه : 350 ضربه در دقیقه
حداکثر سرعت تارت : 25 دور در دقیقه
دقت پانچ : 0.1+و_ میلیمتر
طول رام عمل کننده : 32 میلیمتر
ابزار های تعویض ابزار:
18 ابزار به قطر 12.7 میلیمتر
16 ابزار به قطر 31.7 میلیمتر
4 ابزار به قطر 50.8 میلیمتر
2 ابزار به قطر 88.9 میلیمتر
2 ابزار به قطر 114.3 میلیمتر
2 ابزار چرخشی به قطر 31.7 میلیمتر

قدرت برق مورد نیاز ماشین : 17 کیلووات
قدرت موتور اصلی پانچ : 5.5 کیلووات
هوای فشرده مورد نیاز : 5 بار ؛ 18 لیتر در دقیقه
طول ماشین : 5060 میلیمتر
عرض ماشین : 4000 میلیمتر
ارتفاع ماشین : 2400 میلیمتر
وزن ماشین : 14000 کیلوگرم
وسایل جانبی استاندارد : حفاظت نوری منطقه ممنوعه پانچ
نوع ارتباط با کامپیوتر : RS232
نوع کنترلر : FANU

فروش گاز لیزر

| تولید انواع گاز لیزر | گاز میکس لیزر | لیزر برش فلزات | لیزر برش غیرفلزات |

فروش انواع گازهای لیزر در نسبت های مختلف

فروش گاز مخلوط لیزر

موارد مهم در تولید گاز میکس لیزر:
• گاز خالص
• ترکیب دقیق
• پایداری
• شرایط محیطی تولید
گازهای تولید شده دارای certificate معتبر و آنالیز می باشد.

سیستم خلا و گازهای لیزر :
همان طور که در طرح ساخت بیان شد ، از سیستم جریان گاز با تخلی الکتریکی ولتاژ بالا استفاده می شود. در ادامه نکات مهمی در مورد راه اندازی سیستم خلا و جریان گاز بیان می شود
– تمام هوای داخل لوله باید تخلیه شود . تخلیه باید تقریبا به طور کامل انجام شود چرا که وجود هوای پس ماند در لوله باعث ضعیف شدن پرتوی خروجی یا عدم خروجی لیزر می شود.

– هر گونه آلودگی را از روی تیوپ لیزر پاک کنید چرا که ممکن است باعث اختلال در پرتوی خروجی شود . توجه شود که برخی از مواد خلا مانند گریش و مواد پوشاننده درزها مشکلی ایجاد نمی کند.
– فشار گاز لیزر را به صورت تکی یا مخلوط ، چه در ابتدای کار و چه به هنگام عمل لیزر کنترل کنید .

درصد ترکیب گاز ها در لیزر co2 به صورت زیر است:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *