استنشاق گاز هلیوم


استنشاق گاز هلیوم موجود در بادکنک

گزارشات اندکی مبنی بر از دست رفتن سریع هوشیاری پس از تنفس گاز هلیوم به دلیل عدم وجود اکسیژن کافی وجود دارد.

هنگامی که فرایند تنفس صورت می‌گیرد جریان خون اکسیژن را دریافت کرده و دی اکسید کربن را دفع میکند این فرایند به آرامی صورت می‌گیرد.

زمانی که ریه ها مملوء از گاز هلیوم می‌شوند فرآیند معمولی تنفس دچار اختلال می‌گردد. گاز هلیوم جایگزین گاز اصلی در تنفس می‌شود در حقیقت گاز هلیوم مانع از رسیدن گاز اکسیژن به بافت ها می‌شود در این حال شما ممکن است هوشیاری خود را از دست داده یا حتی از حال بروید.

بالن و بادکنک

از آنجایی که پرسازی بالن و بادکنک امروزه طرفداران زیادی یافته است و حتی در سوپرمارکت ها و سایر فروشگاه های ارائه دهنده محصولات مهمانی وجود دارند کارمندان مغازه با سیستم پرسازی سروکار دارند گاهی این سیستم به مشتریان نیز اجاره داده می‌شود. همین عدم اطلاعات کافی در مورد خطرات گاز هلیوم باعث مرگ و میر می‌گردد.

توضیحات تکمیلی

سیستم های تجاری گاز هلیوم معمولا دارای سیلندر گاز هلیوم، سوپاپ قطع، تنظیم کننده جریان فشار، آداپتور است.

این سیستم تجاری برای پرکردن بادکنک ساخته شده است فشار گاز هلیوم حدودا برابر با 5 فوت مکعب در هر دقیقه است.

تنفس گاز هلیوم از سیستم تجاری خطراتی به مراتب بیشتر از تنفس از بادکنک را به همراه دارد. این عمل علاوه بر خطرات تنفس از بادکنک ممکن است خطر آسیب به مغز هم داشته باشد.

نکات

چگونه امکان دارد فردی سالم با تنفس این گاز به ظاهر بی خطر کشته شود؟

بررسی های پس از مرگ شخص با تحلیل های مهندسی نشان میدهد که چه اتفاقی افتاده است.

تکمیلی

این واکنش شیمیایی نیست که با استنشاق گاز هلیوم باعث مرگ می‌شود بلکه فشار ایجاد شده توسط گاز هلیوم درون ریه ها به سرعت باعث مرگ شخص می‌گردد.

کابد شناسی جسد کشته شده بوسیله گاز هلیوم نشان داد که کیسه های هوایی درون ریه پاره شده اند و سپس مرگ اتفاق می افتد در این نوع مرگ حتی احیای ریوی و قلبی بی فایده است.

استنشاق گاز هلیوم-سپهر گاز کاویان

استنشاق هلیوم خالص

تنفس بیش از حد هلیوم می‌تواند خطرناک باشد؛ زیرا هلیوم یک آسفیکسی ساده است و اکسیژن مورد نیاز برای تنفس طبیعی را جابجا می‌کند. در پی غیرعادی شدن تنفس، رسیدن اکسیژن به بدن با دشواریِ بسیار جدی روبه‌رو می‌شود. گزارش‌هایی از مرگ میر بر اثر تنفس هلیوم وجود دارد مثلاً در سال ۲۰۰۳ در ونکوور یک جوان و در سال ۲۰۰۶ در فلوریدای جنوبی دو بزرگسال به همین دلیل مردند.

در سال ۱۹۹۸ در ویکتوریا، استرالیا دختری به دلیل تنفس کل محتوای یک بادکنک مهمانی حاوی هلیوم بی‌هوش شد و به‌طور موقت دچار کبودی شد. تنفس هلیوم به‌طور مستقیم از سیلندرهای تحت فشار یا حتی شیرهای پر کننده بادکنک بسیار خطرناک است، زیرا سرعت و فشار زیاد جریان می‌تواند منجر به باروتروما و پارگی کشنده بافت ریه شود.

هلیوم در خون

هلیوم طبیعی در شرایط استاندارد، آسیب‌رسان نیست. مقادیر بسیار اندکی از این ماده در خون انسان پیدا می‌شود. تنفس هلیوم به‌جای اکسیژن، می‌تواند منجر به خفگی شود. سرعت صوت در هلیوم نزدیک به سه برابر سرعت آن در هوا است. از طرفی بسامد پایه طبیعی مجرای پر شده با گاز، با سرعت صوت در آن گاز متناسب است؛

بنابراین، هنگامی که فرد گاز هلیوم را تنفس می‌کند، به علت سرعت بیشتر حرکت صدا در گاز هلیوم در مقایسه با هوای معمولی، بسامد تولیدی توسط مجرای صوتی فرد تشدید می‌شود که این خود موجب تقویت فرکانس صدای فرد می‌شود.

هلیوم در ریه انسان

وقتی گاز هلیوم ریه ها را پر میکند یک گرادیان نفوذ ایجاد میکند که اکسیژن را از ریه ها خارج میکند به عبارت دیگر با هر نفسی که به بیرون میدهیم مقدار بیشتری اکسیژن از بدن خود خارج میکنیم و اکسیژن ظرف مدت کوتاهی افت شدیدی می کند و هوشیاری خود را به سرعت و بدون هشدار از دست می دهید شاید در حالی که در حالت ایستاده هستید از حال بروید.

آمبولیسم

تنفس بیش از حد گاز هلیوم عمیقا بطور مستقیم از یک کپسول گاز خیلی خطرناک است.

گاز تحت فشار میتواند باعث آمبولی شود آمبولی یک انسداد رگ های خونی است که آن بوسیله یک مولکول گاز ایجاد میشود و میتواند منجربه سکته مغزی تشنج یا مرگ شود استنشاق گاز تحت فشار نیز میتواند به ریه ها آسیب برساند کیسه های هوا در ریه ها دچار پارگی و بلافاصله مرگ میشود و قربانیان به معنای واقعی کلمه در خون خود غرق میشوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *