کپسول اکسیژن


سپهر گاز کاویان تولید کننده و تامین کننده گازهای خالص وترکیبی دارای گواهینامه ISO17025 و آزمایشگاه مرجع اداره استاندارد ایران می باشد.جهت خرید گازهای خالص و ترکیبی و کپسول اکسیژن تماس بگیرید.02146835980 – 09128699025

کپسول اکسیژن و نکات ایمنی مربوط به آن

سلیندرهای گازی معمولاَ حاوی گازهای فشرده قابل اشتعال و غیر قابل اشتعال می‌باشند بنابراین دارای نیروی بالقوه زیادی خواهند بود همچنین بسیاری از سیلندرها حاوی گازهای سمی، قابل اشتعال، محرک، خفقان آور و … می‌باشند. به همین دلیل رعایت نکات ایمنی به هنگام حمل، انبار، نگهداری و استفاده از آن‌ها ضروری می‌باشد.

کپسول اکسیژن

 گفتنی است که در صورت حمل، نگهداری و یا استفاده نادرست از سیلندرهای گازی، امکان تبدیل شدن آن‌ها به یک راکت وجود دارد که قدرت سوراخ کردن دیوارهای ساختمان‌ها را نیز خواهد داشت.

با توجه به این که چه گازی درون سیلندرها شارژ شده است خواص گازهای موجود در سیلندرها خطرات ویژه‌ای را به همراه خواهد داشت.

گازهای صنعتی بر اساس خواص گازها به صورت زیر تقسیم بندی می‌شوند:

گازهای اکسید کننده

گازهای اکسیدکننده گازهایی مانند اکسیژن هستند که به خودی خود قابل اشتعال نمی‌باشند ولی به فرایند سوختن کمک می‌کند.

گازهای بی‌اثر

گازهای بی‌اثر به گازهایی مانند ازت گفته می‌شود که به اشتعال کمک نمی‌کنند و با یکدیگر وارد واکنش نمی‌شوند ولی موجودات زنده بدلیل کاهش یا حذف اکسیژن از محیط توانایی ماندن در این گازها را ندارند.

گازهای اکسید کننده گازهایی هستند که می توانند باعث اکسیداسیون شوند که یک واکنش شیمیایی است که در آن یک عنصر یا ترکیب الکترون را از دست می دهد. گازهای اکسید کننده معمولاً واکنش پذیر هستند و بنابراین خطر آتش سوزی یا انفجار قابل توجهی دارند.

گازهای قابل اشتعال

به گازهایی مانند پروپان، بوتان، استیلن و … گازهای قابل اشتعال می‌گویند که برای آتش گرفتن به سه مولفه اکسیژن در محیط و افزایش دما یا وجود منبع جرقه آتش نیاز دارند. برخی از این گازها نظیر سیلان و فسفین نیازی به حرارت و جرقه نداشته و در صورت تماس با هوا به خودی خود و آنی مشتعل می‌شوند.

به گازهایی مانند مونوکسید کربن، کلر، آمونیاک و … گازهای سمی می‌گویند. به این دلیل که استنشاق این گازها حتی در غلظت‌های پایین منجر به آسیب جدی و یا حتی مرگ می‌شود.

گازهای خورنده از جمله گازهایی می‌باشند که با مواد دیگر واکنش می‌دهند و موجب فرسایش می‌شوند و لازم به ذکر است گاهی نیز منجر به ایجاد گازهای سمی می‌شوند. گازهای کلر، دی اکسید کربن و … گازهای خورده نامیده می‌شوند.

همه گازهای حتی گاز های خنثی به جز گاز اکسیژن و هوا جز گازهای خفه کننده بشمار می‌آیند.

توجه: نکات ایمنی اکسیژن

در رابطه با محتویات سیلندرها بایستی MSDS تهیه شود و ضمن آموزش آن، در اختیار نفرات ذیربط قرار داده شود

از محل نگهداری سیلندرها و در زمان استفاده از سیلندرها باید از ایمن بودن محل اطمینان حاصل فرمایید برای این کار می‌توانید از آنالیزرهای دستی برای آنالیز هوای محیط استفاده کنید.

از رنگ آمیزی سیلندر و تغییر علامت‌ها و نشانه های آن خودداری فرمایید.

با توجه به خطرات بالقوه سیلندرها بایستی در زمان حمل یا استفاده از آنها ضمن رعایت سایر نکات ایمنی، از کفش ایمنی و عینک ایمنی یا شیلد محافظ صورت نیز استفاده نمایید.

همیشه هر سیلندر را باید پر فرض نموده و طبق مقررات سیلندرهای پر با آن رفتار نمود.

روغن و گریس بسرعت در مجاورت اکسیژن با فشار بالا آتش گرفته و احتمال انفجار آن نیز بسیار زیاد است از این رو سیلندرها و متعلقات آن می بایست دور از مواد هیدروکربنه (روغن، گریس و …) نگهداری شوند.

اطلاعات روی سیلندر

اطلاعات زیر باید روی سیلندر گاز وجود داشته باشد:

شماره سریال سیلندر

تاریخ تولید سیلندر

فشار کاری سیلندر

نوع گاز موجود در سیلندر

وزن خالص سیلندر

وزن پر سیلندر

تاریخ بعدی آزمایش سیلندر

توجه به این نکته مهم است که سیلندرهای گاز باید همیشه با احتیاط حمل و نگهداری شوند. آنها باید در یک مکان خنک، خشک و تهویه شده نگهداری شوند و از قرار دادن آنها در معرض گرما یا آتش اجتناب شود. سیلندرهای گاز باید همیشه با یک کلاه محافظ پوشانده شوند و هرگز نباید با دستان خالی حمل شوند.

خطرات

اکسیژن یک عنصر ضروری برای زندگی است، اما در غلظت‌های بالا می‌تواند سمی باشد. مسمومیت با اکسیژن زمانی اتفاق می‌افتد که بدن بیش از حد اکسیژن دریافت کند. این می‌تواند منجر به آسیب به بافت‌ها و اندام‌ها شود، و حتی می‌تواند کشنده باشد.

علائم مسمومیت با اکسیژن عبارتند از:

سرگیجه

سردرد

تهوع و استفراغ

اضطراب

تشنج

کاهش هوشیاری

مرگ

مسمومیت با اکسیژن بیشتر در افرادی که در معرض سطوح بالای اکسیژن قرار دارند، مانند غواصان، آتش‌نشانان و افرادی که از دستگاه‌های اکسیژن استفاده می‌کنند، رخ می‌دهد. اگر در معرض سطوح بالای اکسیژن قرار دارید، مهم است که علائم مسمومیت را بشناسید و در صورت بروز آنها سریعاً به دنبال کمک پزشکی باشید.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از مسمومیت با اکسیژن آورده شده است:

فقط زمانی از اکسیژن استفاده کنید که به آن نیاز دارید.

همیشه دستورالعمل‌های سازنده دستگاه اکسیژن را دنبال کنید.

هرگز از اکسیژن در مکان‌های بسته استفاده نکنید.

اگر احساس سرگیجه، سردرد یا علائم دیگر مسمومیت با اکسیژن کردید، بلافاصله استفاده از اکسیژن را متوقف کنید و به دنبال کمک پزشکی باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *