بستنی نیتروژنی چیست و آیا ضرر دارد


بستنی نیتروژنی چیست و آیا ضرر دارد؟

امروزه بستنی تنها یک دسر محسوب نمیشود بلکه با توجه به تنوع بسیاری که در رنگ ها و طمع ها و نحوه ارائه آن به مشتری وجود دارد، یک هنر بشمار می آید. این روزها بستنی نیتروژنی به یکی از خوردنی های پرطرفدار و خوشمزه به خصوص در فصل تابستان تبدیل شده که حتی بیشتر از بستنی های سنتی مورد استقبال علاقه مندان به بستنی قرار گرفته است.ه طورکلی نیتروژن، نوعی گاز خنثی است که فقط در وضعیت تبدیل از مایع به گاز نباید با بدن برخورد داشته باشد، در غیر این صورت مشکلی برای مصرف کننده به وجود نمی آورد و می تواند در مواد مختلف خوراکی هم استفاده شود.

نحوه تبدیل نیتروژن مایع در بستنی نیتروژنی

تنها در چند دهه اخیر که ایده استفاده از نیتروژن مایع برای ساخت بستنی رواج پیدا کرده است.

نظرتان در مورد استفاده از نیتروژن مایع برای یخ زدن ترکیب‌های موجود در بستنی چیست؟

ازت مایع هم ماده‌ای کاملاً مرسوم برای این منظور است. این ماده در حالت عادی، نوعی گاز خنثی است که هیچ اثر مضری برای بدن انسان ندارد و هوایی که تنفس می‌کنیم هم از مقدار زیادی ازت تشکیل شده است. این گاز در صنایع غذایی، به چند روش استفاده می‌شود.

صنایع بسته بندی

یکی از کاربردهای آن در بسته بندی مواد غذایی میباشد که به شکل گاز در پاکت‌های مواد غذایی از جمله چیپس و پفک، تزریق می‌شود. اگر N2 به‌صورت فشرده و به مایع تبدیل شود (در منفی 196 درجه سانتی‌گراد به مایع تبدیل می‌شود)، در حالتی قرار می‌گیرد که با برداشته شدن در محصول و از بین رفتن فشار، به حالت گاز درمی‌آید و در این فرایند، گرمای محیط را می‌گیرد بنابراین هر چیزی که کنارش باشد، منجمد می‌کند.

کاربرد

نیتروژن مایع در صنایع غذایی دیگر هم کاربرد دارد؛ مثلاً در فرآیند تولید روغن هم از آن استفاده می‌شود. قوطی روغن‌های مایع، کاملاً از روغن پر نمی‌شوند و در فضای خالی بالای آن‌ها، یک قطره ازت مایع تزریق می‌شود که به‌سرعت تصعید می‌شود و بلافاصله اکسیژن را خارج می‌کند و بعد هم عملیات دربندی روغن انجام می‌گیرد، بنابراین می‌توان گفت که به‌طورکلی، استفاده از ماده برای ایجاد بافت مناسب در بستنی تأثیر بدی بر بدن ندارد و این ترکیب هم به‌صورت گاز و هم به‌صورت مایع در صنایع غذایی مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. البته این ماده در حالت مایع که سرد است، اصلاً نباید با چیزی، حتی بدن انسان، تماس داشته باشد زیرا باعث اسی به پوست و منجمد شدن سریع بافت بدن خواهد شد.

ازت

بنابراین همانطور که گفته شد ازت استفاده شده در بستنی ها نه تنها بدون طعم ، بدون عطر و بدون رنگ است ، بلکه هیچ خطری هم ندارد. نقطه جوش این ماده، 196- درجه سلسیوس می باشد. نیتروژن مایع در کمتر از 1 دقیقه باعث تولید بستنی می شود. چون سرعت این فرآیند بسیار زیاد می باشد، کریستالهای یخی که باعث شکل گیری این بستنی می شوند ، در مقایسه با دانه های یخی به کار رفته در بستنی های سنتی بسیار ریزتر هستند ، که این عمل باعث تولید بستنی هایی با بافت نرم تر و حالت کشی تر می شود.

بستنی نیتروژنی چه تفاوتی با سایر بستنی ها دارد

گفتنی است که بستنی این نوع بستنی هیچ گونه مواد افزودنی ندارد، در نتیجه هم از لحاظ ارزش غذایی سالم تر و هم همیشه تازه می باشد. همانطور که گفته شد این گاز در حالت مایع باعث منجمد شدن سریع شیر می شود، بنابراین استفاده از شیر کم چرب برای این نوع بستنی بسیار مناسب است و برای افراد دارای رژیم غذایی خاص نیز مناسب است.

بستنی نیتروژنی-سپهر گاز کاویان

بستنی نیتروژنی به چه بستنی ای گفته میشود و آیا ضرر هم دارد

این نوع بستنی حالت کشسانی و خمیری تری نسبت به بستنی های سنتی دارد. بسیار بدیهی است که بستنی ها در هر حالت خوشمزه هستند ، تنها مزیتی که بستنی نیتروژنی نسبت به بستنی های سنتی دارد این است که در روش ساخت بستنی های نیتروژنی ، یخ زدن فوری، از شکل گیری بلورهای یخ برروی بستنی جلوگیری می کند، که این عمل سبب کش دار بودن و نرم شدن بیشتر بافت بستنی می شود در حالی که بستنی های سنتی به د لیل، ماندن طولانی مدت در فریزرهای طعم تازه خود را از دست میدهد.

نکته

نکته جالب در مورد تفاوت بستنی دستگاهی با دست ساز این است که بستنی هایی که توسط دستگاه ساخته می شوند ، 50درصد وزنشان را هوا تشکیل می‌دهد. ولی بستنی های نیتروژنی که توسط دست ساخته می شوند، سنگین تر هستند بنابراین دیرتر ذوب می شود، پس بستنی نیتروژنی مدت زمان بیشتری در دمای اتاق ماندگاری دارد.

آیا مصرف چنین بستنی‌هایی به بستنی‌های سنتی دیگر، ارجحیت دارد

لازم به ذکر میباشد در این نوع بستنی‌های غیرپاستوریزه، اگر واقعاً از شیر سالم و پاستوریزه، خامه حیوانی و سالم و میوه باکیفیت استفاده شود، محصول از تولید به مصرف، قابل‌قبول و تازه‌ای به دست می‌آید که محصولی خوب و دارای ارزش تغذیه‌ای بالایی است اما اگر در همین بستنی‌های فله‌ای یا سنتی از شیر غیرپاستوریزه یا از خامه‌هایی همراه با انواع چربی‌های غیرحیوانی مثل پالم استفاده شود، دیگر محصول سالم نخواهد بود. گفتنی است که بارها در بازرسی از بستنی‌های قیفی که کنار خیابان‌ها به فروش می‌رسند استفاده از شیرخشک دامی را کشف کرده‌ایم. کیفیت شیرخشک دامی با شیرخشک انسانی، تفاوت بسیار زیادی دارد و اساساً این محصول برای مصرف انسان تولید نشده است.

جمع بندی

برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در سپهر گاز کاویان تماس بگیرید.

02146837950
02146835980

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *