تشخیص وجود نشتی با گاز نیتروژن


تشخیص وجود نشتی با گاز نیتروژن یکی از راهکارها برای نشتی می‌باشد.

همانگونه که میدانید این گاز به عنوان یکی از گازهای بی اثر در صنایع مختلف و آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد و کاربرد های فراوانی دارد. در این مطلب تصمیم داریم نشت این گاز را بررسی نمائیم. با ما همراه باشید.

تست نشتی گاز با نیتروژن و روش‌های دیگر

این روش برای بررسی وشناسایی وجود هر گونه نقص و مشکل در تجهیزات ذخیره سازی و حمل و نقل صنعتی کاربرد دارد . در واقع این روش تضمینی است برای تجهیزاتی که تازه راه اندازی شده اند تا بررسی شود که هنگام فعالیت دما و فشار را کنترل میکنند. به این نکته توجه کنید که برای ایمنی و اطمینان خاطر این تست باید انجام گیرد.

اپراتورهای نفت و گاز با انجام این تست قبل از راه اندازی کامل خطوط اطمینان حاصل میکنند که سیستم دارای مشکل نمیباشد.تشخیص نشتی با گاز نیتروژن صورت می گیرد.

انواع تست تشخیص نشتی گاز

تست هیدرو استاتیک و تست پنوماتیک

این تست ها برای شناسایی و ارزیابی نشت گاز مورد استفاده میگیرند.

روش های تست گوناگونی برای شناسایی محل نشتی وجود دارد ولی مسئله پیدا کردن روش مناسب و متناسب با قطعات است. همه تست ها برای قطعات گوناگون مناسب نیستند.

بعنوان نمونه تست هیدرو استاتیک را بررسی میکنیم:

در این روش آزمون فشار سیال از آب استفاده میکنند این در صورتی است که برای قطعات و تجهیزاتی که حساس به رطوبت هستند این روش مناسب نباشد. رطوبت در برخی تجهیزات ایجاد خوردگی کرده و طول عمر آن را کاهش می دهد.تشخیص نشتی با گاز نیتروژن صورت می گیرد.

تفاوت تست هیدرواستاتیک و پنوماتیک

تست پنوماتیک جایگزینی برای تست هیدرواستاتیک است با این تفاوت که سیستم در معرض آب و رطوبت قرار نمیگیرد.

تشخیص نشتی-سپهر گاز کاویان

نیتروژن و انجام تست نشتی

اپراتورها هنگام استفاده از این روش دیگر دغدغه و درگیری های فکری فعالیت با تست هیدرواستاتیک و پنوماتیک را ندارند. این گاز یک گاز خنثی و بی اثر است و برای تست نشتی بسیار کاربردی است. از مزیت های استفاده از نیتروژن خروج همزمان رطوبت و اکسیژن از سیستم و همچنین شناسایی و ارزیابی نشتی را میتوان نام برد.

چگونگی روش ارزیابی نشتی با گاز نیتروژن

استفاده از این گاز برای شناسایی نشتی روش تقریبا ساده ای است ولی هنگام استفاده باید مراحل و نکات ایمنی را رعایت کرد تا از خطرات احتمالی جلوگیری نمود. لازم به ذکر است مراحل انجام ارزیابی با توجه به اجزاء مورد آزمایش متفاوت است.تشخیص نشتی با گاز نیتروژن صورت می گیرد.

مراحل انجام ارزیابی تست

1-تجهیز مورد نظر را از سایر قطعات جدا کنید.

تجهیزی که تست نشتی روی آن انجام میگیرد را از سایر تجهیزات جدا کنید. میتوانید سوپاپ فشار اتصالی که متصل کننده تجهیز مورد نظر به سایر قطعات است را مسدود کنید.

جریان گاز نیتروژن

بعد از انجام مرحله اول یعنی جداسازی، N2 توسط سیلندر یا ژنراتور وارد قطعه مورد نظر میشود. با عبور این گاز از درون تجهیز ناخالصی ها و آلاینده ها نیز خارج میشوند. جریان گاز نیتروژن ادامه می یابد تا اپراتور اطمینان یابد که تجهیز دارای نشتی گاز نمی باشد.

در مرحله بعدی فشار گاز را به صورت پیوسته افزایش می دهند تا از عدم نشتی گاز اطمینان حاصل شود و همچنین ارزیابی شود تا چه حد تجهیز قادر به حفظ یکپارچگی است.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که از چه روشی نشت گاز نیتروژن را متوجه شویم؟

روش ها با دقت های مختلفی برای تشخیص نشتی نیتروژن وجود دارد.

روی سطح مورد نظر را  آغشته به محلول صابون میکنند و با مشاهده عینی و حبابهای گاز متوجه نشتی میشوند و به تعمیر آن میپردازند.

روش دیگر استفاده از سنسورهای تجاری است که نقاط مشکوک به نشتی گاز را با آن شناسایی میکنند. در ضمن از آشکار ساز اکسیژن نیز میتوان استفاده نمود.( کاهش مقدار اکسیژن از قطعه مورد نظر)

گاز نیتروژن برای تست نشتی را از کجا تامین کنیم

به دو روش میتوان نیتروژن را تهیه نمود:

1-سیلندر دارای گاز نیتروژن

2-ژنراتور نیتروژن

از هر دو روش برای تامین این گاز استفاده میگردد ولی شاید تصور کنید که استفاده از سیلندر مقرون به صرفه تر است ولی در طولانی مدت خرید ژنراتور و تولید گاز اقتصادی تر خواهد بود.

تهیه ژنراتور گاز دارای مزیت های دیگری نیز میباشد برای مثال:

1-تولید گاز موردنظر در هر زمان و به مقدار مورد نیاز

2- دارای ضایعات کمتری است (بازده بالاتر)

3-این روش دارای خطرات کمتری است و برای پرسنل خطرآفرین نیست زیرا ذخیره سازی گاز انجام نمی پذیرد.

جمع بندی

برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در سپهر گاز کاویان تماس بگیرید.

02146837950
02146835980

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *