کاربرد های گاز متان در پتروشیمی | CH4 صنعتی


کاربرد های گاز متان در پتروشیمی: قبل از معرفی کاربرد های گاز متان بهتر است ابتدا با مشخصات فنی و ویژگی های این گاز آشنا شویم.

نام گاز : متان نماد شیمیائی : CH4
وزن مولکولی : 16.043gr/mol ظرفیت گرمائی ویژه : 35.69 j/kmol
نقطه ذوب : 182.5ċ- نقطه چوش : 164ċ  -160ċ-

متان

این گاز دارای فرمول شیمیایی CH4 است و بی نگ و بو است و از معمول ترین گازهای موجود در کره زمین به شمار می آید و سهم این گاز در مقایسه با سایر گازهای موجود در زمین بیشتر است.

این گاز از گازهای گلخانه ای به شمار می آید و چون سوخت فسیلی است، از منابع طبیعی نیز حاصل می شود.

متان از خانواده هیدروکربن ها است ( ترکیباتی که فقط هیدروژن و کربن دارند) و در ساده ترین دسته آن یعنی آلکان ها قرار دارد.

این ترکیب تنها یک کربن و چهار اتم هیدروژن دارد و در آن چهار قلمرو الکترونی و چهار پیوند کوالانسی یگانه وجود دارد.

همه پیوند های موجود در ساختار آن از نوع سیر شده می باشند. نقطه ذوب و جوش آن به ترتیب  182.5- درجه سانتی گراد و  – 162 درجه سانتی گراد است.

گاز متان در پتروشیمی

گاز متان یک هیدروکربن طبیعی است که یک منبع انرژی مهم در پتروشیمی است. می‌توان از آن برای تولید محصولات مختلفی از جمله:

سوخت‌های مایع مانند بنزین، گازوئیل و سوخت جت

محصولات پتروشیمیایی مانند پلیمرها، کود و مواد شیمیایی

گاز طبیعی مایع (LNG)

گاز متانول

گاز متان را می‌توان از منابع مختلفی مانند گاز طبیعی، زباله‌های شهری و زباله‌های کشاورزی تولید کرد. سپس می‌توان آن را برای تولید محصولات مختلف در پتروشیمی استفاده کرد.

گاز متان یک منبع انرژی نسبتاً ارزان است و می‌توان آن را به راحتی ذخیره و حمل کرد. این ویژگی‌ها آن را به یک گزینه محبوب برای تولید محصولات پتروشیمیایی تبدیل کرده است.

در اینجا برخی از کاربردهای گاز متان در پتروشیمی آورده شده است:

تولید سوخت‌های مایع: گاز متان را می‌توان برای تولید سوخت‌های مایع مانند بنزین، گازوئیل و سوخت جت استفاده کرد. این سوخت‌ها برای حمل و نقل و تولید برق استفاده می‌شوند.

تولید محصولات پتروشیمیایی: گاز متان را می‌توان برای تولید محصولات پتروشیمیایی مانند پلیمرها، کود و مواد شیمیایی استفاده کرد. این محصولات در طیف گسترده‌ای از صنایع استفاده می‌شوند، از جمله ساخت و ساز، بسته‌بندی و پوشاک.

تولید گاز طبیعی مایع (LNG): گاز متان را می‌توان برای تولید گاز طبیعی مایع (LNG) استفاده کرد. LNG یک سوخت مایع است که می‌توان آن را به راحتی ذخیره و حمل کرد. این ویژگی‌ها آن را به یک گزینه محبوب برای صادرات سوخت تبدیل کرده است.

تولید گاز متانول: گاز متان را می‌توان برای تولید گاز متانول استفاده کرد. گاز متانول یک ماده شیمیایی است که در طیف گسترده‌ای از محصولات از جمله سوخت‌های مایع، مواد افزودنی سوخت و مواد شیمیایی کشاورزی استفاده می‌شود.

گاز متان در پتروشیمی یک منبع انرژی مهم است و می‌توان از آن برای تولید طیف گسترده‌ای از محصولات استفاده کرد. این ویژگی‌ها آن را به یک گزینه محبوب برای تولید محصولات پتروشیمیایی تبدیل کرده است.

گاز متان در پتروشیمی - سپهر گاز کاویان

تولید گاز متان

یکی از منابع تولید این گاز پسماند حیوانی و گیاهی و زغال سنگ ها است. البته گفتنی است که گاز متان را می توان از واکنش های شیمیایی تهیه نمود و از منابع طبیعی می توان آن را تامین و تهیه نمود. سیلندر های گاز متان را با درصد خلوص های مختلف و بالاترین کیفیت می توانید از سپهرگازکاویان خریداری نمایید.

یکی از راه های تولید این گاز در آزمایشگاه تقطیر جزء به جزء گاز طبیعی می باشد همانطور که می دانید در گاز طبیعی، اجزاء مختلفی وجود دارد که بیشترین میزان آن CH4 است در این روش، جداسازی اجزاء بر اساس نقطه جوش اتفاق می افتند.

گاز متان را می‌توان از منابع مختلفی تولید کرد، از جمله:

تخمیر مواد آلی مانند فضولات حیوانی، زباله‌های شهری و محصولات کشاورزی

استخراج گاز طبیعی از زیر زمین

شکستن مولکول‌های بزرگ هیدروکربن مانند نفت و گاز طبیعی

گاز متان را می‌توان برای تولید برق، گرمایش و پخت‌وپز استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن برای تولید سوخت‌های مایع مانند بنزین و سوخت دیزل استفاده کرد.

گاز متان یک منبع انرژی پاک است و آلودگی کمی تولید می‌کند. با این حال، متان یک گاز گلخانه‌ای است و می‌تواند به گرم شدن زمین کمک کند. بنابراین، مهم است که گاز متان را به طور مسئولانه تولید و استفاده کنیم.

گاز متان در کجا وجود دارد؟

در بالا اشاره شد که این گاز یکی از اجزاء گاز طبیعی می باشد و در برخی موارد به همراه سایر هیدروکربن ها و گاهی همراه با نیتروژن و هلیوم وجود دارد. در ضمن با تجزیه بی هوازی مواد آلی در سطح پایین این گاز تولید می گردد. از منابع دیگر آن می توان به آب پسماند، پسماند های جامد شهری و کود شیمیایی اشاره نمود.

کاربرد های گوناگون این گاز باعث شده است که تولید آن افزایش یابد یکی از راه های افزایش تولید این گاز، استفاده از گازهای موجود در جو و هیدروژن می باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی گیاهان با فرآیند های هوازی که انجام می دهند قادر به تولید این گاز هستند.

کاربردهای گاز متان در پتروشیمی

1- برای تولید حشره کش ها و استیک اسید و استیلن مورد استفاده قرار می گیرد.

2- از آن به عنوان یک نقطه مرجع برای اندازه گیری PCL هیدروکربن ها و زغال سنگ استفاده می کنند.

3-برای مصارف سوخت و تولید انرژی همراه با پروپان که به آن گاز مایع L.P.G می گویند استفاده می شود.

4- از مهمترین کاربرد های این گاز می توان به آنالیز مواد و فلورسانس اشعه ایکس XRF اشاره کرد که همراه با گاز آرگون می باشد.

5- سازگاری بیشتری نسبت به سایر گازها با محیط زیست دارد بنابراین به صورت گاز طبیعی فشرده و برای استفاده سوخت خودروها کاربرد دارد.

6-در توربین گازی یا برای تولید برق استفاده می شود.

7-برای مصارف شهری و روزمره استفاده می شود بعنوان سوختی برای پخت و پز و گرم کردن منزل این همان گازی است که توسط لوله های انتقال گاز به منازل می رسد.

8- در تولید برق در نیروگاه ها از آن استفاده می شود.

9- نقش کلیدی و مهمی را در تولید کود شیمیایی دارد و همچنین برای تولید آمونیاک و هیدروژن نیز کاربرد دارد.

10- در سوخت راکت ها و موشک استفاده می شود.

11- در سوخت خودروها کاربرد فراوانی دارد.

12- در آزمایش های شیمیایی برای تولید الکلی مانند متانول کاربرد دارد، متان اکسایش می یابد و به متانول تبدیل می شود.

کاربرد های صنعتی

در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد.

صنایعی که کود شیمیایی و یا کاغذ تولید می کنند از مصرف کنندگان عمده این گاز هستند.

از دیگرصنایع می توان به صنایع غذایی، پالایشگاه های نفتی، خاک رس، شیشه سازی اشاره کرد.

گاز متان یک گاز مشتعل شونده است و همین ویژگی آن می تواند در برخی صنایع کاربردی باشد تا بتوانند محصولات خود را خشک و رطوبت زدایی و یا حتی ذوب کنند. علاوه بر استفاده صنعتی آز آن در مصارف خانگی و تجاری نیز استفاده می کنند.

در صنایع نساجی و سیمان استفاده می شود.

در باطری گازی فضانورد آپولو متان وجود داشت.

این گاز اگر با زنون یا آرگون مخلوط شود در آشکارسازها مورد استفاده قرار می گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *