گاز نیتروژن | N2 در خودرو | سیلندر نیتروژن | خرید N2


جهت خرید گاز نیتروژن با کیفیت بالا و قیمت مناسب از سپهر گاز کاویان– دارنده گواهینامه ISO17025- با شماره­ های 02146837950 و 02146835980 تماس حاصل فرمایید.

گاز نیتروژن
سپهر گاز کاویان، تأمین کننده گاز نیتروژن و سایر گازهای صنعتی و ازمایشگاهی

 

نیتروژن عنصری شیمیایی با نماد N و عدد اتمی 7، یک نافلز و سبک ترین عضو گروه 15 جدول تناوبی است این عنصر رایج در کیهان است که در کهکشان راه شیری و منظومه شمسی در رتبه هفتم فراوانی کلی تخمین زده می شود.

در دما و فشار استاندارد، دو اتم عنصر به هم متصل می شوند تا N2، یک گاز دو اتمی بی رنگ و بی بو را تشکیل دهند. N2 حدود 78 درصد جو زمین را تشکیل می دهد و آن را به فراوان ترین عنصر ترکیب نشده در هوا تبدیل می کند.

ویژگی­ های گاز نیتروژن

گازی بی رنگ، بی بو، بی مزه، دارای خواص بی اثر، غیر قابل احتراق و غیر سمی بخش عمده جو را تشکیل می دهد، اما زندگی را به تنهایی پشتیبانی نمی کند.که به وفور در طبیعت هم آزاد و هم به عنوان بخشی از ترکیبات مهم صنعتی وجود دارد.

ازت فراوان ترین گاز اتمسفر کره زمین از نظر حجم است (78.1 % حجمی) و برای اهداف صنعتی با روش تقطیر هوای مایع بدست می‌آید.

ترکیباتی که حاوی این عنصر هستند در خارج ار جو زمین نیز مشاهده شده اند. 14N در طی فرایند همجوشی هسته‌ای در ستارگان، تولید می‌گردد.

Nitrogen از ترکیبات عمده ضایعات حیوانی (مانند فضله پرندگان یا کود) بوده و معمولاً به صورت اوره، اسید اوریک و ترکیباتی از محصولات نیتروژنی یافت می‌شود.

ایزوتوپ­ های Nitrogen

  • Nitrogen طبیعی (N7) از دو ایزوتوپ پایدار تشکیل شده است: 14N و 15N که اولی بسیار رایج تر است و 99.634٪ از نیتروژن طبیعی را تشکیل می دهد و دومی (که کمی سنگین تر است) 366/0٪ باقی مانده را تشکیل می دهد.این منجر به جرم اتمی میانگین در حدود u 007/14 برای N می شود.

فراوانی نسبی 14N و 15N عملاً در اتمسفر ثابت است، اما می تواند به دلیل تقسیم ایزوتوپی طبیعی ناشی از واکنش های ردوکس بیولوژیکی و تبخیر آمونیاک طبیعی یا اسید نیتریک، در جاهای مختلف کمی متفاوت باشد.

  • ایزوتوپ­های ناپایدار Nitrogen نیز سیزده رادیوایزوتوپ شامل 9N تا 23N می باشند که 13N بیشترین نیمه عمر (965/9 دقیقه) و مابقی ایزوتوپ نیمه عمر کمتر از هشت ثانیه دارند.

با توجه به تفاوت نیمه عمر، 13N مهم ترین رادیوایزوتوپ N است، و به اندازه کافی عمر دارد تا در توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) استفاده شود، با این حال چون نیمه عمر آن تا حدودی کوتاه است، باید در محل تولید تولید شود.

کاربردهای نیتروژن

همانطور که گفته شد، N2 یک گاز بی اثر است و برای طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی مناسب است.

جنبه های متعددی از تولید مواد شیمیایی، فراوری، جابجایی و حمل و نقل را پوشش می دهد. اغلب به عنوان گاز تصفیه کننده استفاده می شود زیرا واکنش پذیر نیست و دارای خواص پوششی عالی است.

همچنین برای نگهداری ایمن ترکیبات انفجاری و جلوگیری از انفجار ذرات قابل احتراق گرد و غبار استفاده می شود.

یکی از کاربردهای مهم ازت، پر کردن تایر خودروها، هواپیماها و ماشین های مسابقه ای است، که در این مقاله به اهمیت این موضوع پرداخته می­شود.

اهمیت N2 در پر کردن لاستیک خودرو

مزیت اصلی گاز ازت در لاستیک‌ها، توانایی آن در حفظ فشار است. هرچه اکسیژن بیشتری در یک مخلوط وجود داشته باشد، سریع‌تر اکسید می‌شود و از طریق لاستیک نشت می‌کند که منجر به متورم شدن لاستیک‌ها می‌شود.

مولکول های Nitrogen بزرگتر از مولکول های اکسیژن هستند و عبور N2 از لاستیک را سخت تر می کند. در حالی که تفاوت در اندازه تنها 2.6٪ است، لاستیک های پر از N2 سه تا چهار برابر کندتر از لاستیک های پر شده با هوای فشرده نشت می کنند.

لاستیک باد شده با فشار نادرست چسبندگی را کاهش داده و به توانایی شما در کنترل ماشین ضربه می زند. حتی تایرهایی که کمی باد شده اند، ظرفیت جابجایی آب را کاهش می دهند.

بعلاوه، لاستیک‌های کم باد شده به دلیل افزایش اصطکاک سریع‌تر فرسوده می‌شوند، که به این معنی است که باید زودتر از زمانی که لازم است آن‌ها را تعویض کرد.

اگر سطح بیشتری از لاستیک با جاده تماس داشته باشد، ماشین برای ایجاد حرکت باید سخت‌تر کار کند، و در نتیجه مصرف سوخت بالا می­رود.

مزایای پر کردن گاز نیتروژن در لاستیک ها

مزایای پر کردن نیتروژن در لاستیک ها در زیر آورده شده است.

  • کاهش دمای کارکرد: ازت به کاهش دمای کارکرد لاستیک‌های خودرو کمک می‌کند و در نتیجه عمر لاستیک را افزایش می‌دهد.
  • عمر لاستیک را افزایش می دهد: پر کردن ازت عمر لاستیک را افزایش می دهد. میزان سایش تایر صرفاً به دمای کارکرد آن بستگی دارد (دمای لاستیک زمانی که وسیله نقلیه در حال حرکت است).

از آنجایی که Nitrogen دمای کار را کاهش می دهد، سایش تایر را کاهش می دهد.

  • دمای پایدار نسبت به هوای معمولی: نیتروژن پایدارتر از هوای معمولی فشرده یا اکسیژن است. افزایش دمای یک تایر پر از نیتروژن در طول چرخه گرما متوسط باقی می ماند. باعث طول عمر بیشتر لاستیک می شود.
  • می تواند در دمای بالا کار کند: به طور کلی، فشار تایر در دماهای بالا افزایش می یابد. با این حال، لاستیک‌هایی که با گاز N2 باد می‌شوند، بدون توجه به دمای تایر، محدوده فشار پایداری را ارائه می‌دهند.

بنابراین، لازم نیست نگران ترکیدن لاستیک ها در دمای بسیار بالا باشید.

  • بدون زنگ زدگی: بر خلاف اکسیژن، Nitrogen با اجزای فلزی مانند لبه چرخ واکنش نشان نمی دهد. بنابراین احتمال زنگ زدگی وجود ندارد. در مقابل، لاستیک پر از اکسیژن ممکن است با رطوبت داخل تایر واکنش داده و باعث اکسیداسیون شود.
  • راندمان سوخت را افزایش می دهد: Nitrogen همچنین تأثیر مثبتی بر بازده سوخت خودروی شما دارد. از آنجایی که اکسیژن سریعتر از لاستیک خارج می شود، ممکن است فشار لاستیک را کاهش دهد.

فشار کم لاستیک باعث استرس موتور و در نتیجه کاهش مصرف سوخت می شود.

در حالی که Nitrogen کندتر از اکسیژن خارج می شود و فشار تایر را برای مدت طولانی تری حفظ می کند. با این حال، بهبود راندمان سوخت ممکن است زیاد نباشد و شما حتی متوجه آن نشوید.

  • کیفیت سواری را بهبود می بخشد: نیتروژن همچنین ممکن است کیفیت سواری را بهبود بخشد زیرا فشار تایر را به طور موثرتری حفظ می کند.

فشار بهینه لاستیک باعث افزایش کیفیت سواری راحت به خصوص هنگام رانندگی در بزرگراه ها با سرعت بالا می شود.

  • لاستیک های ایمن تر: لاستیک های پر از گاز نیتروژن، به دلیل ثابت ماندن محدوده فشار در لاستیک بدون توجه به دما، ایمن تر از لاستیک های با هوای معمولی هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *