جرم مولکولی نیتروژن (N2)


نیتروژن یک عنصر شیمیایی در جدول تناوبی است که با نماد N و عدد اتمی 7 نشان داده می‌شود. این عنصر در دما و فشار استاندارد یک گاز بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌مزه است که 78 درصد جو زمین را تشکیل می‌دهد.

نیتروژن در طبیعت به صورت مولکول‌های دو اتمی (N2) وجود دارد. جرم اتمی نیتروژن 14.0067 u است، بنابراین جرم مولکولی نیتروژن نیز برابر با 28.0134 u است.

جرم مولکولی یک ماده برابر است با مجموع جرم‌های اتمی عناصر تشکیل‌دهنده آن. در مورد نیتروژن، دو اتم نیتروژن با جرم اتمی 14.0067 u وجود دارد، بنابراین جرم مولکولی نیتروژن نیز برابر با 28.0134 u است.

جرم مولکولی یک ماده یک کمیت فیزیکی مهم است که در بسیاری از محاسبات و اندازه‌گیری‌ها استفاده می‌شود. به عنوان مثال، برای محاسبه چگالی یک ماده، جرم مولکولی آن مورد نیاز است.

اهمیت جرم مولکولی نیتروژن

جرم مولکولی نیتروژن یک کمیت مهم است که در بسیاری از زمینه‌ها کاربرد دارد. به عنوان مثال، در زمینه‌های زیر از جرم مولکولی نیتروژن استفاده می‌شود:

شیمی: جرم مولکولی نیتروژن برای محاسبه چگالی، فشار بخار، نقطه جوش و سایر خواص فیزیکی و شیمیایی نیتروژن استفاده می‌شود.

زیست‌شناسی: نیتروژن یک عنصر ضروری برای زندگی است و جرم مولکولی آن برای محاسبه ترکیبات نیتروژنی موجود در موجودات زنده استفاده می‌شود.

مهندسی: جرم مولکولی نیتروژن برای محاسبه حجم، فشار و سایر خواص گاز نیتروژن استفاده می‌شود.

جرم مولکولی نیتروژن یک کمیت مهم است که در بسیاری از زمینه‌ها کاربرد دارد. این کمیت برابر با 14.0067 u است.

خطرات احتمالی N2

سوختگی شدید بر اثر تماس مستقیم (در فاز مایع)
جایگزینی با اکسیژن و احتمال خفگی

آیا دانش آموزان با گاز n2 مسموم شده اند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که گاز N2 فراوان ترین ماده در هوایی است که ما تنفس می کنیم و حتی تا 80 درصد از هر نفسی که فرو می دهیم را در بر می گیرد. گاز n2 بسیار پایدار بوده، با هیچ ماده ای درون ریه واکنش نشان نمی دهد و جذب بدن نمی شود. در نتیجه حتی اگر حجم زیادی از آن را تنفس کنید، بعید است باعث مسمومیت شود.

همچنین گاز نیتروژن به دلیل اینکه چگالی کمتری از هوا دارد، در صورت آزاد شدن در محیط، به سمت بالا می رود و حتی در محیط های بسته نیز باید حجم بسیار زیادی گاز N2 وارد محیط شده باشد تا بتواند جایگزین اکسیژن شود. حتی اگر در یک محیط کاملا ایزوله، حالت خفگی به فرد دست دهد، عامل آن کاهش O2 است نه وجود N2.

به همه این موارد باید اضافه کرد که گاز N2 بو ندارد. در حالی که دانش آموزان بوهایی شبیه به میوه فاسد، تخم مرغ یا نعناع حس کرده اند. در نتیجه با توجه به همه این دلایل، اینکه گاز N2 در سم منتشر شده در مدارس وجود دارد، اشتباه است.

با این حال ممکن است ادعای رئیس کمیسیون آموزش مجلس درست منتقل نشده باشد و منظور اکسیدهای نیتروژن همچون N2O یا NO2 باشد. بعضی از اکسیدهای نیتروزن پایدار و بعضی هم ناپایدار هستند. همچنین برخی رنگی هستند و بعضی دیگر بوهایی متفاوت دارند. مونوکسید نیتروژن، دی‌اکسید نیتروژن، تری‌اکسید نیتروژن، دی‌نیتروژن مونوکسید و نیتریل آزاید از جمله اکسیدهای نیتروژن هستند که ممکن است موجب مسمومیت شوند. در واقع گاز N2 به تنهایی نمی تواند موجب مسمومیت شود و در ترکیب با عناصر دیگر می تواند مسمومیت به همراه داشته باشد.

فروش گاز نیتروژن در تهران

بسیاری از افراد برای خرید گاز نیتروژن، خرید ازت مایع، انواع مخلوط گازی و … به دنبال مجموعه ای باتجربه هستند تا بتوانند با خیال راحت از بابت کیفیت، از آن ها خرید خود را انجام دهند. شرکت سپهر گاز کاویان با سابقه ای درخشان در امر تولید و تامین انواع گازها و تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از آن ها، آماده خدمت رسانی به مشتریان خود می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه مربوط به هر یک از محصولات و خدمات این مجموعه مراجعه کرده و توضیحات ارائه شده را مطالعه فرمایید. همچنین با تماس با کارشناسان سپهر گاز کاویان می توانید از خدمات مشاوره رایگان این مجموعه بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *