نقش نیتروژن در بدن انسان


نیتروژن یک عنصر ضروری برای زندگی است و نقش مهمی در بدن انسان ایفا می کند. در ادامه به بررسی نقش نیتروژن در بدن انسان میپردازیم.

نیتروژن فراوان ترین عنصر در جهان است و حدود 78٪ جو زمین را تشکیل می دهد. N2همچنین فراوان ترین عنصر در بدن انسان است و حدود 3٪ وزن بدن را تشکیل می دهد.

نقش نیتروژن در بدن

این گاز برای بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن انسان ضروری است، از جمله:
تشکیل پروتئین ها: پروتئین ها بلوک های ساختمانی بدن انسان هستند و برای رشد، ترمیم و عملکرد صحیح بدن ضروری هستند. این گاز حدود 16٪ از وزن پروتئین را تشکیل می دهد.
تشکیل DNA و RNA: DNA و RNA مولکول هایی هستند که اطلاعات ژنتیکی را ذخیره می کنند و برای رشد، تکثیر و عملکرد صحیح سلول ها ضروری هستند. N2 حدود 14٪ از وزن DNA و RNA را تشکیل می دهد.

تشکیل خون: خون مایعی است که بدن را به مواد مغذی و اکسیژن می رساند و از آن در برابر بیماری ها محافظت می کند. N2 حدود 8٪ از وزن خون را تشکیل می دهد.
تشکیل اسیدهای آمینه: اسیدهای آمینه بلوک های ساختمانی پروتئین ها هستند. نیتروژن حدود 35٪ از وزن اسیدهای آمینه را تشکیل می دهد.

فرایند بیوشیمی

این گاز همچنین برای بسیاری از فرآیندهای بیوشیمیایی دیگر بدن انسان ضروری است، از جمله:
تنفس: تنفس فرآیندی است که بدن از آن برای جذب اکسیژن از هوا و دفع دی اکسید کربن استفاده می کند. نیتروژن برای تشکیل هموگلوبین ضروری است، که پروتئینی است که اکسیژن را در خون حمل می کند.

متابولیسم: متابولیسم فرآیندی است که بدن از آن برای تجزیه غذا و تولید انرژی استفاده می کند. N2 برای تشکیل آنزیم هایی که متابولیسم را کاتالیز می کنند ضروری است.
سیستم ایمنی: سیستم ایمنی بدن از بدن در برابر بیماری ها محافظت می کند. این گاز برای تشکیل آنتی بادی هایی که با پاتوژن ها مبارزه می کنند ضروری است.نقش نیتروژن در بدن انسان قابل بررسی است.

نقش نیتروژن در بدن انسان _ شرکت سپهر گاز کاویان

تشکیل پروتئین

N2 یک عنصر ضروری برای تشکیل پروتئین است. پروتئین ها بلوک های ساختمانی بدن انسان هستند و برای رشد، ترمیم و عملکرد صحیح بدن ضروری هستند. نیتروژن حدود 16٪ از وزن پروتئین را تشکیل می دهد.
اسیدهای آمینه بلوک های ساختمانی پروتئین هستند. هر اسید آمینه دارای یک گروه آمین (-NH2) و یک گروه کربوکسیل (-COOH) است. گروه آمین حاوی این گاز است.

بیشتر بخوانید | کاربرد گاز نیتروژن در داروسازی

20 اسید آمینه مختلف وجود دارد که می توانند در پروتئین ها وجود داشته باشند. هر اسید آمینه دارای ترتیب منحصر به فرد آمینو اسید است. ترتیب آمینو اسید ها مشخص می کند که پروتئین چه شکلی و چه عملکردی دارد.

پروتئین ها در بدن انسان برای بسیاری از عملکردهای حیاتی ضروری هستند، از جمله:
رشد و ترمیم: پروتئین ها برای رشد و ترمیم بافت ها و اندام ها ضروری هستند.
آنزیم ها: پروتئین ها آنزیم ها را تشکیل می دهند که واکنش های بیوشیمیایی را کاتالیز می کنند.
هورمون ها: پروتئین ها هورمون ها را تشکیل می دهند که سیگنال های شیمیایی را بین سلول ها منتقل می کنند.
سیستم ایمنی: پروتئین ها آنتی بادی ها را تشکیل می دهند که با پاتوژن ها مبارزه می کنند.

انتقال اکسیژن: پروتئین ها هموگلوبین را تشکیل می دهند که اکسیژن را در خون حمل می کند.
حرکت: پروتئین ها عضلات را تشکیل می دهند که حرکت را امکان پذیر می کنند.
محافظت: پروتئین ها مو، ناخن و پوست را تشکیل می دهند که از بدن در برابر آسیب محافظت می کنند.
نیتروژن یک عنصر ضروری برای زندگی است و نقش نیتروژن در بدن انسان بسیار مهم است.

خون

این گاز یک عنصر ضروری برای زندگی است و حدود 3٪ وزن بدن انسان را تشکیل می دهد. نقش نیتروژن در بدن و خون به دو صورت یافت می شود:
اوره: اوره محصول نهایی متابولیسم پروتئین است. اوره در کبد تولید می شود و از طریق ادرار دفع می شود.
آمونیاک: آمونیاک یک محصول جانبی متابولیسم پروتئین است. آمونیاک در کبد به اوره تبدیل می شود و از طریق ادرار دفع می شود.
سطح N2 در خون به طور طبیعی بین 2.5 و 3.5 گرم در دسی لیتر است. افزایش سطح نیتروژن در خون می تواند نشانه ای از بیماری های کلیوی باشد. کاهش سطح نیتروژن در خون می تواند نشانه ای از سوء تغذیه یا کمبود پروتئین باشد.

سطح N2 در خون توسط آزمایش خون به نام آزمایش اوره خون (BUN) اندازه گیری می شود. BUN یک آزمایش مهم برای تشخیص و مدیریت بیماری های کلیوی است.
در اینجا چند نکته برای حفظ سطح این گاز در خون در محدوده طبیعی آورده شده است:
یک رژیم غذایی سالم با پروتئین کافی بخورید.
به مقدار کافی آب بنوشید.
به طور منظم ورزش کنید.
از سیگار کشیدن و مصرف الکل اجتناب کنید.
به طور منظم برای آزمایش خون به پزشک مراجعه کنید.

نیتروژن در بدن نقش انتی بادی هم دارد.

آنتی بادی

N2 یک عنصر ضروری برای تولید آنتی بادی است. آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن تولید می شوند و با پاتوژن ها مانند باکتری ها، ویروس ها و انگل ها مبارزه می کنند.
آنتی بادی ها از چهار زنجیره پلی پپتید تشکیل شده اند که با پیوند های دی سولفید به هم متصل شده اند. هر زنجیره پلی پپتید حاوی یک گروه آمین (-NH2) و یک گروه کربوکسیل (-COOH) است. گروه آمین حاوی این گازاست.

ساختار آنتی بادی به گونه ای است که می تواند به مولکول های خاصی به نام آنتی ژن متصل شود. آنتی ژن ها مولکول هایی هستند که روی سطح پاتوژن ها یافت می شوند. هنگامی که آنتی بادی به آنتی ژن متصل می شود، می تواند آنتی ژن را خنثی کند یا آن را از بین ببرد.

آنتی بادی ها توسط سلول های B تولید می شوند. سلول های B یک نوع سلول لنفوسیت هستند که در خون و غدد لنفاوی یافت می شوند. هنگامی که یک سلول B با یک آنتی ژن مواجه می شود، سلول B تکثیر می شود و آنتی بادی هایی تولید می کند که با آن آنتی ژن خاص متصل می شوند.
آنتی بادی ها نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می کنند. آنها به بدن کمک می کنند تا با پاتوژن ها مبارزه کند و از بیماری جلوگیری کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *