آرگون و صنعت جوشکاری


 گاز آرگون در جوشکاری

امروزه پیشرفت های زیادی در صنعت صورت گرفته است که یکی از آنها را می‌توان به صنعت جوشکاری اطلاق کرد در واقع استفاده از گاز آرگون در جوشکاری یکی از پیشرفت های صنعتی به شمار می‌آید.

گاز آرگون، گازی بی رنگ و بی بو می‌باشد، نماد اختصاری Ar است، گاز آرگون سومین گاز فراوان در کره زمین است که بسیار کاربردی است. یکی از کاربردهای مهم گاز آرگون استفاده از آن بعنوان گاز محافظ جوشکاری می‌باشد. استفاده از گاز آرگون در جوشکاری بدین دلیل است که این گاز در گروه گازهای بی اثر قرار می‌گیرد و در شرایطی که امکان استفاده از گاز نیتروزن نباشد ارزانترین جایگزین برای گاز نیتروژن به شمار میاید.

از دیگر خصوصیات گاز آرگون در جوشکاری می‌توان به هدایت حرارتی کم و ممانعت از اکسید شدن اشاره نمود. همین دلایل، استفاده از گاز آرگون در جوشکاری را مناسب می‌کند. استفاده از گاز آرگون علاوه بر کاربردهای زیادی که دارد، خطراتی نیز به همراه دارد بعنوان مثال آرگون مایع بسیار سرد است یا به عبارت دیگر دمای بسیار کمی دارد به همن دلیل در تماس با بافت و پوست دست باعث سوختگی و یخ زدگی می‌شود.

مخلوط گاز آرگون و دی اکسید کربن

 در جوشکاری تیگ ترکیب گاز آرگون و دی اکسید کربن به کار گرفته نمی‌شود ولی این مخلوط در فرآیند میگ یکی از بهترین ترکیب ها به شمار می‌آید. مخلوط گاز آرگون و دی اکسید کربن در فولادهایی که دارای مقدار کمتری از کربن هستند و یا فولادهای میان کربن و دارای منگنز به صورت گسترده به کار گرفته می‌شود.گفتنی است که این ترکیب در جوشکاری فولادهای نازک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاز آرگون را در اهدافی که عمق و میزان نفوذ جوش مدنظر نیست و بیشتر ظاهر جوش اهمیت دارد نیز به کار می‌گیرند.

جوشکاری و آرگون-سپهر گاز کاویان

مخلوط آرگون و هیدروژن

برای بهبود کاربرد جوشکاری می‌توان آرگون و هیدروژن را با یکدیگر مخلوط کرد با این کار ولتاژ و حرارت قوس بیشتر می‌شود. مخلوط‌های گاز آرگون حدودا شامل 5 درصد هیدروژن می‌باشند که معمولا برای جوشکاری نیکل و آلیاژهای نیکلی مورد استفاده قرارمی‌گیرند.

ترکیب گاز آرگون و 25 درصد هیدروژن اغلب برای جوشکاری فلزاتی مانند مس به کار برده می‌شود.

آرگون یک گاز بی‌اثر است که در جوشکاری برای محافظت از حوضچه جوش از اکسیداسیون استفاده می‌شود. آرگون یک گاز نجیب است، به این معنی که با عناصر دیگر واکنش نمی‌دهد. این امر باعث می‌شود که یک گاز محافظ عالی برای جوشکاری باشد.

کاربرد

آرگون در انواع مختلف جوشکاری استفاده می‌شود، از جمله:

جوشکاری قوس تنگستن گاز (TIG)
جوشکاری قوس فلز پوشش‌دار (MIG)
جوشکاری قوس فلز پرکننده (GMAW)

در جوشکاری TIG، آرگون از طریق یک مشعل جوشکاری به ناحیه جوشکاری جریان می‌یابد. این گاز یک لایه محافظ در اطراف حوضچه جوش ایجاد می‌کند که از اکسیداسیون فلز مذاب جلوگیری می‌کند.

در جوشکاری MIG و GMAW، آرگون از طریق یک سرجوش به ناحیه جوشکاری جریان می‌یابد. این گاز یک لایه محافظ در اطراف سیم جوش ایجاد می‌کند که از اکسیداسیون سیم جوش جلوگیری می‌کند.

مزایا

استفاده از آرگون در جوشکاری مزایای زیر را دارد:

جوش‌های با کیفیت بالا با مقاومت و استحکام بالا
کاهش اکسیداسیون و خوردگی
افزایش عمر مفید تجهیزات جوشکاری
کاهش خطرات ایمنی

معایب

استفاده از آرگون در جوشکاری معایب زیر را دارد:

هزینه بالاتر نسبت به سایر گازهای محافظ
نیاز به تجهیزات اضافی

ایمنی

هنگام استفاده از آرگون در جوشکاری، باید نکات ایمنی زیر را رعایت کنید:

از تجهیزات ایمنی مناسب، مانند ماسک جوشکاری و عینک ایمنی، استفاده کنید.
در مناطق دارای تهویه مناسب کار کنید.
از استنشاق آرگون خودداری کنید.

جمع‌بندی

آرگون یک گاز بی‌اثر است که در جوشکاری برای محافظت از حوضچه جوش از اکسیداسیون استفاده می‌شود. آرگون یک گاز محافظ عالی برای جوشکاری است که باعث ایجاد جوش‌های با کیفیت بالا می‌شود.

تهیه و تامین

جهت تهیه گازهای خالص مانند هلیوم،آرگون،نیتروژن و کربن دی اکسید با سپهر گاز کاویان تماس بگیرید.
02146837950
02146835980

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *